7 Reacties
6 jaar geleden
mijn zoontje deed dat ook sinds een paar dagen leggen we hem na een uur wakker in de kinderwagen en gaan we lopen hij blijft dan een tijdje zeurend huilen(niet oppakken dan alleen tegen hen praten) na een kwartier half uur valt die licht in slaap, dan zetten we de kinderwagen binnen en word die regelmatig wakker dan wiebelen we steeds wat tot hij weer in slaap valt en na een uur bezig te zijn geweest slaapt die diep en hebben we 2a 3 uur de handen vrij, mis wat om te proberen ?
VRIEND
6 jaar geleden
Hey Aneta,
Huilt je zoon ook veel? Wat mij heeft geholpen, was het contact met m'n huisarts. Heb ik gedaan toentertijd, zij heeft toen wat hulplijnen voor me ingeschakeld. Het is sowieso maatwerk om oververmoeidheid aan te pakken, onderstaand werkt misschien niet maar zo hebben wij het gedaan:
We moesten in de wakkertijd de prikkels minimaliseren... Dit kwam neer op: fel daglicht vermijden, geen speeltjes, geen tummytime, houden aan korte kant van de wakkertijd (omdat ze oververmoeid was, gaf ze geen goede slaapsignalen). En sindsdien zijn we begonnen met inbakeren. Maar weet niet of dit bij jullie kan, omdat ie al 10 weken is.
Inderdaad elke wakkersessie een vast patroon aanhouden, en wakker maar rustig in de wieg leggen. Overdag dit 3x per sessie proberen, in de avond/nacht erbij neerleggen dat het waarschijnlijk niet lukt (omdat je snel aan je taks zit, je bent maar een mens). Ook mbt snel weer wakker worden: proberen te sussen in de wieg (hand zijwaarts op de onderbuik en met lichte druk 'wiegen'), of gecombineerd met een aai over de bol/neus, of schouder). Anders uit de wieg, sussen, en dan weer opnieuw proberen (die 3 pogingen hanteren, maak je niet gek). In de nacht sliepen we in shifts, de 茅茅n niet want die had een slapende baby in de arm... Ik had 'geluk' dat m'n man door corona even minder werk had en hierin dus mee kon doen, maar anders had ie zorgverlof gehad van z'n werkgever. Want wij gingen er echt bijna aan onderdoor..
Misschien sufste tip ever: abonnement Netflix, om overdag wat anders te doen dan googlen met je telefoon hoe je je baby kan laten slapen of tot in den treuren zoeken naar wat je fout doet. Maar juist een leuke serie aanzetten zodat je nog soort van ontspant en het mentale doordraaien ietwat kan uitstellen.. Ik heb Jane the Virgin gekeken 馃檲
Door de kinderarts zijn we ook op antikoemelk voeding gezet, want ze had extreem vroeg krampjes, kon ook een rol spelen in dat ze zo onrustig was. De allergietest is pas over 2 weken, dus weet nog niet of dit inderdaad een rol speelde.
Onze white noise moesten we trouwens best hard aanzetten, harder dan een goede douche/regenbui op het raam, op een meter afstand van de wieg. Verschrikkelijk. Want daar zaten we, 2 weken lang zo goed als in (semi)donkere ruimtes, in de herrie, met een baby die veel huilde. Maar na 5 dagen, zagen we lichte verbetering. Was een lange weg, maar binnen 2 weken zat ze op 16u slaap, een paar weken later deed ze dit 'helemaal zelfstandig'.
Tot 4 weken oud sliep ze 5-10 uur per dag, en huilde ze soms 8u per dag en kon zo 9u achtereen wakker zijn en konden we haar niet rustig wegleggen.
Het is nog steeds pittig hier hoor, ze is snel overprikkeld, erg alert. In de box bijv. maar 茅茅n speeltje. Die van ons houdt niet van verrassingen. En sprongetjes, groeispurten, pfff 馃檲 die gooien alles in de war. Maar ook dan blijven vasthouden aan die regelmaat.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, want het is ook veel maatwerk en vast ook anders omdat de mijne toentertijd 4 weken was... maar wil je sowieso een hart onder de riem steken 馃挄 En twijfel niet aan jezelf. 馃崁
En, huil mee als het moment daar is.. is soms het enige wat je kan doen..
Sterkte 馃挄
6 jaar geleden
Reactie op CeCe82
Hey Aneta,
Huilt je zoon ook veel? Wat mij heeft geholpen, was het contact ...
Dank voor je bericht! Super waardevol. We zijn momenteel bezig om hem zo veel mogelijk te laten slapen overdag (in onze armen of ik bed) we zitten echt de hele dag bij hem en helpen hem van cyclus naar cyclus. Afgelopen twee dagen heeft hij 7 uur geslapen per dag geslapen. We merken nu al verschil. Hij is veel rustiger en valt zelf in de avond weer alleen in slaap in zijn bed.
Overdag zorgen we ervoor dat hij na 1 uur 15 min. Klaar is om te slapen. Hij heeft er heel snel aan toe. Verder, zo min mogelijk speeltjes of andere dingen waar hij overprikkeld van kan worden.
Het is even een investering. Hopelijk is hij snel bijgetankt
6 jaar geleden
Reactie op CeCe82
Ja is het zeker! En ook pittig voor jullie. Hoop ook dat ie snel bijgetankt ...
Dank je wel. Nog een vraagje aan je: lieten jullie haar in haar eigen bedje slapen? En hoe deed ze het? Ik ben bang dat hij straks gaat gillen als we hem in bed leggen馃檲 nog een uitdaging
Onze man heeft vannacht goed geslapen maar ik denk iets te lang gister overdag, waardoor hij vanochtend al om half 5 kwam. Maar goed, flesje erin en toen sliep hij weer tot 7.
VRIEND
6 jaar geleden
Reactie op aneta
Dank je wel. Nog een vraagje aan je: lieten jullie haar in haar eigen bedje ...
De eerste vijf dagen waren heel zwaar, dat we hiermee begonnen, maar ons was gezegd dat we moesten volhouden en hier doorheen moesten. Klopte achteraf ook.
Soms werd ze slapend neergelegd (als ze 10-15 minuten sliep, konden we haar slapend neerleggen) - maar dan sliep ze meestal maar 45 minuten ongeveer. Inmiddels wisten we dat een slaapcyclus van een baby ongeveer 45 minuten is, dus we probeerden dan weer op de kamer te zijn zodat haar huilen minimaal was bij wakker worden in de wieg. Ze leert dan iig de wieg kennen. Het huilend wakker worden werd steeds minder, maar het waren lange weken (vooral voor je gevoel, achteraf gezien ging het eigenlijk snel, kijkend waar we vandaan kwamen).
Als wakker neerlegde lukte, varieerde dit van 0:45-1:30u slaap in de wieg. Als ze eerder wakker werd, maar het nog wenselijk was dat ze nog 1x 45 minuten pakte, sliep ze in de armen. Jammeren/huilen was dan minder, minder intens of was er niet.
Soms lukte het gewoon niet, werd er gehuild zodra het matrasje aangeraakt werd. Of we probeerden het 3x (haar eerst weer rustig krijgen) of we kozen eieren voor ons geld (in de arm slapen).
En als het niet lukte, en er gehuild werd bij neerleggen, altijd meteen troosten, of we pakten haar er meteen uit (lag eraan hoe intens het huiltje was, hoe het vorige slaapje gegaan was, plus je gevoel volgen, maar ook een kwestie van, heb ik zelf de energie ervoor).
De nachten gingen als eerst beter. Konden we haar beter wakker neerleggen, of slapend. Als we hoorde dat ze onrustig lag na een tijdje, maar ze beter nog even wat slaap kon pakken, pakte we haar er proactief eruit en sliep ze nog even door in de arm.
Want de regel was wel, haar zo minimaal laten huilen. Maar wel proberen in de wieg neerleggen.
Nu slaapt ze eigenlijk altijd in der wieg. Overdag in der ledikant op der eigen kamer.
Het laatste slaapje van de dag is en blijft een uitdaging hier. Maar schijnt ook normaal te zijn. En van de week was ze compleet ontregeld, maar dit lijkt weer een beetje ok te zijn sinds vanmorgen.. althans, hoop ik 馃ゴ ze slaapt nog steeds 16u, maar het was deze week minder vanzelfsprekend en hard werken.
Maar eigenlijk valt ze nu 95% van de tijd in slaap in de wieg/ledikant en huilen in de wieg bij neerleggen of wakker worden is hier zo goed als niet meer aan de orde. Meestal krijgen we bij wakker worden een grote glimlach van der, als we in het zicht komen..! Als we der leerleggen, duurt het max 20 minuten voordat ze slaapt.
Er wordt eigenlijk alleen gehuild als het laatste slaapje van de dag niet goed lukt.
Als we haar neerleggen, blijven we er wel bij zitten tot de eerste kritische 7,5 minuten voorbij zijn (kan ze weleens wakker schrikken. We doen dan onze hand op der schouder, hand tegen wang aan, is ze meteen weer rustig. Soms speentje nodig. Maar soms is een ssshh al genoeg).
Die van ons slaapt trouwens niet in de kinderwagen, in de auto, en de draagzak vindt ze ook niets. 馃し Bij anderen werkt dit wel heel goed, hier niet helaas 馃槄
Sorry weer een lang verhaal 馃槄
Het is wel echt een kwestie van volhouden en steeds proactief bezig zijn, terwijl je er eigen doorheen zit/zat 馃崁