52 Reacties

5 jaar geleden

Hoi! Hier toevallig 2 weken geleden toegepast bij ons zoontje van 9 maanden. Wij wisten echt niet meer hoe of wat.. waren ten einde raad. Tot mijn schoonzus ons vertelde over dit boek. Het is een dun, maar duidelijk boek dus zo gelezen. Zowel mijn vriend als ik hebben het beide gelezen, binnen een uur uit. Wij hebben precies gedaan wat het boek zei. Ik vond de eerste nacht heel pittig en het heeft 2u geduurd voordat ons zoontje weer in slaap viel. Net op het moment dat ik op wilde geven, was mijn vriend duidelijk en benoemde dat we hiervoor hebben gekozen dus we ook door de zure appel heen moesten. Zoals net gezegd: na 2u viel ons zoontje snikkend in slaap, mijn moederhart brak. Maar wat me troost gaf, was dat we dus elke zoveel minuten terug mochten om hem te laten weten dat we er zijn voor hem. Sindsdien duurt het slapen zo’n 5-10 minuten en na die heftige nacht dus geen een keer meer gehuild. Wat een verademing, zowel mijn vriend als ik zijn heel blij met deze methode!

5 jaar geleden

Reactie op Labase

Hoi! Hier toevallig 2 weken geleden toegepast bij ons zoontje van 9 maanden ...
Super bedankt voor je reactie. En positief om te lezen dat het bij jullie gewerkt heeft. Klopt het dan dat bij jullie nacht 2 al veel beter liep en je daadwerkelijk al niet meer uit moest om het ritueel toe te passen?

5 jaar geleden

Reactie op Talithaaax

Super bedankt voor je reactie. En positief om te lezen dat het bij jullie g ...
De ochtend na de 2e nacht schrokken wij om 07u wakker omdat we allebei hadden doorgeslapen! Ik lees wel dat het soms 2-3 nachten kan duren, maar dat de eerste nacht het meest vervelende is puur omdat je baby is gewend om uit bed gehaald te worden, de fles te krijgen etc. En nu denkt je baby eigenlijk van: he, waarom wordt ik niet opgetild... Nogmaals, de eerste nacht was pittig en taai maar het was het voor mij meer dan waard! Nu is ons zoontje ziek (keel en oorontsteking) en passen we de methode niet toe. Wel met het naar bed brengen, maar als hij snachts wakker wordt kijk ik wel even of hij bijvoorbeeld geen koorts heeft oid. Veel succes, hopelijk heb je hier wat aan en helpt het jullie ook!

5 jaar geleden

Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg hoe het bij jullie geweest is. Zit er toch serieus over na te denken om het toe te passen, aangezien ik niet meer weet wat er voor haar helpt om na 9 maanden toch haar 1e nachtje door te kunnen slapen.

5 jaar geleden

Reactie op Talithaaax

Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg hoe het bij jullie geweest is. Z ...
Ik kan me helemaal voorstellen hoe radeloos je bent. Wij wisten voorheen ook niet hoe het was om door te slapen. Moe ben je toch, dus wij zijn er die nacht letterlijk voor gaan zitten toen we begonnen met de methode. We stonden op het punt om een slaapcoach in te schakelen (a €500 eu voor 3 weken) maar door dit boek was het niet nodig. Ik zou zeggen: lees het boek in ieder geval door. Het is heel verhelderend en er staan goede en concrete voorbeelden in. Het is de moeite!

5 jaar geleden

Ben benieuwd dus ik volg! Ons zoontje van bijna 10 maanden slaapt prima zelf in, maar wordt elke nacht nog wakker voor een (borst)voeding, op zich geen probleem, maar denk wel dat het gewoonte is en geen honger, dus dat dit nog wel eens lang kan duren als ik het in stand houd met uit bed halen. Ben nu twee weken vrij en gerichter bezig met dagritme en ritueel in de avond, inclusief een papje. Wil eind deze week kijken of er verschil is, zo niet dan toch misschien deze methode proberen. Ben benieuwd of er ook ervaringen zijn van mensen die geen probleem(in)slaper hadden, maar de gewoonte in een keer wakker worden voor voeding te stoppen.

5 jaar geleden

Ben benieuwd dus ik volg! Ons zoontje van bijna 10 maanden slaapt prima zel ...
Hallo! Ons zoontje werd snachts ook wakker en kwam niet meer in slaap.. alleen met de fles terwijl hij toch echt wel eens zonder fles doorsliep.. we zijn hem overdag meer eten gaan geven omdat we in de veronderstelling waren dat hij mogelijk honger zou hebben. Met hetgeen we hem uiteindelijk gaven wisten we zeker dat hij absoluut geen honger kon hebben, dat bleek uiteindelijk ook wel. Sindsdien komt hij snachts niet meer, ook niet voor de fles. Hij slaapt echt goed nu en er is ineens een nachtritme en daardoor overdag ook! Veel succes!!

5 jaar geleden

Jouw verhaal lijkt heel veel op mijn verhaal! Overdag slaapt mijn dochter super goed. Leg haar wakker in bed, soms een klein minuutje huilen maar valt altijd in slaap. S avonds leg ik ze er ook zonder problemen in maar ze kwam elke nacht. Soms 2x. S nachts en de 1e eerste ochtend voeding is borstvoeding. Het was elke nacht een gewenning om te komen. Ze dronk niet maar ze tutte bij mij. Mijn vakantie is sinds gister in gegaan, dus ik wilde het nu echt aan gaan pakken. Je gelooft het nooit... Ze heeft al 2 nachten goed geslapen, nu nacht 3 🤞😊

5 jaar geleden

Reactie op Talithaaax

Jouw verhaal lijkt heel veel op mijn verhaal! Overdag slaapt mijn dochter s ...
O wat toevallig en fijn om te lezen! Maar je hebt de Estivill methode gebruikt? Mijn zoontje werd net wakker en ik dacht het alvast te proberen, maar hij ging zo hard krijsen en viel met zn hoofd tegen de rand van het bed, even geprobeerd naar hem toe te gaan en te laten liggen en te troosten, maar hij was zo overstuur dus heb hem toch maar opgepakt en gevoed 🙈 Ik dacht nog even dat het makkelijk zou worden omdat mijn zoontje verder zo goed inslaapt en ook snel tevreden is, maar merkte nu al hoe pittig het kan zijn. Nog iets meer motivatie/informatie nodig om echt te gaan starten denk ik. Bijvoorbeeld de volgende vraag; Ga je gewoon kort naar binnen en meteen weg als ze zó overstuur zijn?

5 jaar geleden

Reactie op Labase

Hallo! Ons zoontje werd snachts ook wakker en kwam niet meer in slaap.. all ...
Ik zou graag willen dat dit het is! Maar voor mijn gevoel heb ik dit wel al geprobeerd, zelfs in de avond meerdere voedingen kort op elkaar. Ook op nachten dat ik hem nog een extra droomvoeding gaf werd hij s nachts nog wakker en zonder voeding niet in slaap. Net werd hij ook wakker om 12u (denk van geluid) terwijl hij echt goed had gegeten en nooit voor 4u wakker wordt, dus weer in slaap moeten vallen met voeding lijkt een gewoonte..

5 jaar geleden

Mijn dochter kan ook zo overstuur raken dat de wereld te klein is. Ik gebruik niet de methode, maar als ik haar niet eruit haal op dat moment wordt het alleen erger en ben ik verder naar huis. Je kan ook eerst proberen te troosten en rond te lopen/wiegen zonder gelijk te voeden. Kijken of je hem op die manier rustig krijgt?

5 jaar geleden

Wij hebben dit bij onze oudste gedaan, omdat ze van 1 a 2 keer per nacht wakker (ze kreeg dan een fles) naar 6x wakker en dus ook 3 of 4 flessen in de nacht ging. Als ze geen fles kreeg was ze niet te troosten, het was dus een gewoonte geworden. We waren toen erg wanhopig. Het heeft 5 nachten geduurd en toen sliep ze door tot 5 uur. Dus wel wat winst. Nu bij de 2e wil ik dit eigenlijk niet weer doen, omdat ik het vreselijk vond. En als je het googled is het ook wat omstreden. Onze jongste is nu gemiddeld 2x per nacht wakker, krijgt dan een fles en dat houden we wel vol (afgelopen 2 nachten waren weer slechter, 5 a 6 keer wakker, dat is erg pittig). Ik wil als hij 1 is daar mee aan de slag, maar meer zoals de methode van een baby in een droomritme, en niet laten huilen.

5 jaar geleden

Reactie op EefjeBox

Mijn dochter kan ook zo overstuur raken dat de wereld te klein is. Ik gebru ...
Ja hij wordt meteen rustig bij oppakken, maar gaat dan overstuur zodra we hem neerleggen. Ik ga nu eerst het dagritme wat in kaart brengen en aanpassen en dan kijk ik even wat dit met de nachten doet. Het lijkt er vooral op dat hij bij een klein beetje wakker worden om ons gaat roepen dat hij wakker is. Hij gaat dan ook zitten/staan in zn bed. Eerst nog jammeren, maar als we erheen gaan gaat het juist naar krijsen. Soms probeer ik gewoon maar even te laten jammeren, maar ook dan raakt hij uiteindelijk overstuur. Het gaat ook tegen mijn natuur in om hem over zn toeren te laten gaan, maar een gewoonte in stand houden lijkt ook niet handig. Anderzijds mag een nachtvoeding nog tot 1 jaar oud.. Maar overdag drinkt hij al bijna niet meer

5 jaar geleden

Je moet echt naar je moeder gevoel luisteren. Je kent je eigen kind het best en je weet dan ook wat wel of niet helpt. Wij hadden echt alles wel geprobeerd en haar nachtvoedingen waren niet om te drinken maar waren gewoonte geworden. Daarom ervoor gekozen om er iets aan te doen. Als je welke methode dan ook gebruik moet je er achter staan. En achtergrond informatie lezen. Deze methode staat in een boek beschreven en draait niet om *alleen maar laten huilen*

5 jaar geleden

Ja hier afgelopen zondag helemaal uitgeput dat boekje gelezen en direct toegepast. Wij geloven onze ogen niet wanneer we nu onze zoon op bed leggen...10 maanden lang schreeuwen krijssen en wij die continue bij hem zaten en over zn kontje aan t aaien waren om vervolgens proberen erg te sluipen wat mislukte enz. Hij werd soms van 20 tot 7 uur om de 3 kwartier wakker... wij waren (zijn) uitgeput! Van fysio naar osteopaat naar homepaat en vorige week nog een slaapcoach...wat eigenlijk niet meer nodig is. Hij valt overdag rustig in slaap en s'avonds protesteerd hij even soms hoor ik hem snachts even maar slaapt toch verder. Zelfs al een nacht van 20 tot 7uur doorgeslapen. Ja de methode is hard en je moet even op je tanden bijten maar met dit als resultaat ben ik blij het te hebben geprobeerd. Het is even volhouden maar we hebben er allemaal baat bij. Zoontje is uitgeslapen en nog vrolijker dan die al was!!!

5 jaar geleden

Hallo allemaal, Hoe zijn jullie ervaringen nu? Onze zoon is met name erg vroeg wakker en slaapt overdag slecht, is overdag ook erg moeilijk in slaap te krijgen. Hier zijn we soms wel een uur mee bezig voor een slaapje van maximaal 3 kwartier. En dit dan twee keer per dag. Savonds slaapt hij rond 19 uur heel makkelijk in en slaapt dan tot half 5/5 uur. We hebben al een hoop geprobeerd om hem langer te laten slapen of makkelijker in te laten slapen overdag. alles werkt dan heel even en daarna niet meer. We gaan zelf heel vroeg naar bed (8 uur/half 9) om nog aan een beetje slaap te komen maar ook dat breekt op. Met name mijn vriend begint zijn geduld te verliezen. Volgende week heb ik een week vakantie dus zit er over te denken om dit toe te gaan passen.

5 jaar geleden

Reactie op YVB

Hallo allemaal, Hoe zijn jullie ervaringen nu? Onze zoon is met name erg ...
Bij ons gaat het erg goed. Vroeg wakker zijn kan een teken zijn van oververmoeidheid. Al eens geprobeerd juist eerder naar bed te brengen? Succes volgende week!

5 jaar geleden

Wij hebben de methode ook uitgeprobeerd nadat het CB aangaf dat het weleens gedrag kon zijn dat m’n dochtertje op een gegeven moment alleen nog maar bij ons in bed wilde als ze wakker werd ‘s nachts. Het heeft uiteindelijk 1,5 week geduurd voor ze de smaak te pakken had, de ene nacht ging beter dan de andere maar we moesten er wel steeds nog naartoe. Daarna keerde het tij ineens en inmiddels kan ze zelf weer in slaap vallen, in haar eigen bedje, zonder te huilen. We horen dr nog weleens een geluidje maken maar dan kan ze zelf weer verder slapen. Ik vond het een pittige 1,5 week waarbij ik erg veel moeite heb gehad en het tegen m’n gevoel in ging ‘dat ik m’n kind zo liet huilen’ maar inmiddels ben ik heel blij dat we hebben volgehouden en doorgepakt. Ze slaapt ook weer wat langer ‘s morgens. Wil hiermee aangeven dat het dus niet per se al na 3-5 nachten goed hoeft te gaan zoals je veel leest op internet enzo, en dat het dus echt wel wat langer kan duren maar het ook na 1,5 week nog steeds effectief kan zijn😊 succes!🍀

5 jaar geleden

Reactie op YVB

Hallo allemaal, Hoe zijn jullie ervaringen nu? Onze zoon is met name erg ...
Bij ons gaat het wonder boven wonder super goed. Ze slaapt de hele nacht door. Soms wordt ze nog wel eens wakker, kan wat geluidjes maken maar valt dan altijd zelf weer in slaap. We waren radeloos toen we deze methode toepaste en konden op een gegeven moment niet meer voorstellen om nog is een nacht door te slapen. Maar gelukkig heeft het bij ons goed gewerkt en heeft onze dochter zelf er veel baat bij! Veel succes!

5 jaar geleden

Hier hetzelfde verhaal. Zoontje wordt ook elke nacht wakker en wij geven dan een flesje,maar dit is ook niet van de honger maar een gewoonte geworden. Ik wil dit ook zo hard doorbreken maar mijn vriend os het hier niet mee eens. En dan werkt het uiteraard niet. Dus ik ben heel benieuwd hoe dit verder afloopt bij jullie. Ben al blij dat het hier niet alleen is. Geeft ergens toch wat steun 😅