17 Reacties

één maand geleden

Wij hebben precies hetzelfde. Wij moeten nog naar kentalis. Hier gaat het nu wel stukken beter. Onze zoon werd ook 2 talig opgevoed. Mijn tip is om daarmee te stoppen. Focus je alsjeblieft op Nederlands. Het bracht bij Dean ook veel verwarring. Logopedie volgen Wij ookal ruim 8 maanden, maar kan niet zeggen dat het geholpen heeft. Blijven oefenen en motiveren met woordjes, dingen benoemen, voorlezen, Nederlandse tv programma's zoals pretlettertjes zijn echt educatief.

één maand geleden

Reactie op xSannii1993

Wij hebben precies hetzelfde. Wij moeten nog naar kentalis. Hier gaat het n ...
hoe oud is je zoon ? heb jullie oorzak of diagnose ? ik ben 2 keer bij kentalis gewest zij heb de ooren onderzoekt en een keer met logopedie een test gedaan . Nu willen ze veder testen om te zin als TOS heeft of taal vertraging .

één maand geleden

Onze zoon wordt as woensdag 3 en praat ook nog niet volle zinnen. Hij gaat door middel van vve ( te krijgen via het consultatiebureau ) 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal en 1 x in de week naar logopedie een half uur. Peuterspeelzaal doet met hem woorden leren per thema wat zij aanhouden. Vorige thema kwamen er veel dieren voorbij en nu noemt die ze op. Logopedie doet veel spelenderwijs of met liedjes. We zien echt al verbetering , hij spreekt ons na en roept veel dingen ineens bij naam. In januari zijn we erachter gekomen dat hij verwaarloosde oorontstekingen ( dit heeft hij nooit laten merken) heeft gehad en daarvoor veel vocht en een ontsteking aan z’n trommelvliezen hadden, hij is vorige week aan buisjes geopereerd en hij lijkt nu nog een stuk meer te praten. Probeer hulp bij het consultatiebureau te vragen en maak je niet al te druk het ene kind gaat wat sneller dan het andere kind zo denk ik altijd. Onze kleine man kroop door de kamer met 4 maanden daar had ook een ieder iets over te zeggen. Aan het eind zal het vast goed komen zo denk ik dan maar..

één maand geleden

Reactie op xSannii1993

Wij hebben precies hetzelfde. Wij moeten nog naar kentalis. Hier gaat het n ...
Ik werk zelf met kinderen met een taalachterstand en voel toch de behoefte hier even wat recht te zetten: - tweetalig opgroeien kan zorgen dat je wat later begint met praten maar het heeft op de lange termijn geen nadelige effecten (zelfs positieve). Het is juist belangrijk dat de ouder(s) hun moedertaal spreken! - televisieprogramma’s kunnen best educatief zijn, maar voor het aanleren van een taal is echt sociaal contact nodig.

één maand geleden

Reactie op lvdee

Ik werk zelf met kinderen met een taalachterstand en voel toch de behoefte ...

één maand geleden

Zelf geen ervaring mee, maar mijn nichtje werd ook meertalig opgevoed omdat ze in het buitenland woonde en haar ouders ervaarden ook dan Nederlands echt lastiger was voor haar toen ze hier weer kwamen wonen

één maand geleden

Reactie op momlife90

Zelf geen ervaring mee, maar mijn nichtje werd ook meertalig opgevoed omdat ...
Ja maar dat is anders, want dan is het taalaanbod in het ‘tweede milieu’ (buiten het gezin) ook niet Nederlands.

één maand geleden

Mijn oudste zoon heeft dit gehad (niet twee talig opgevoed). Zei alleen papa tot 2,5 jaar, vve verklaring gehad logopedie gestart en onderzoek bij kentalis. Zoon is nu 5 Wat zou je graag willen weten? En waar zou ik je eventueel bij kunnen helpen?

één maand geleden

Reactie op Boysmama93

Mijn oudste zoon heeft dit gehad (niet twee talig opgevoed). Zei alleen pap ...
jou zon is nu 5 praat hij goed ? heb jullie en diagnose ? wat hebben kentalis gedan wij zijn ook angemeld .

één maand geleden

Reactie op Sama89

jou zon is nu 5 praat hij goed ? heb jullie en diagnose ? wat hebben kental ...
Tijdens de onderzoeken bij kentalis bleek hij ook vocht achter z'n oren te hebben, hij heeft buisjes gekregen en daarna konden we verder met de testen. De non verbale testen deed hij ook niet super maar ik had ook het idee dat het allemaal te lang duurde. We kregen de diagnose 'vermoeden van TOS' want wat sowieso duidelijk was hij had een achterstand en hij had de extra hulp wel nodig. Zonder de diagnose vermoeden van TOS mocht hij niet starten op de taaltrein (de peuterspeelzaal met gebaren en extra logopedie) Hij heeft daar een half jaartje op gezeten 2 dagen in de week. Je kan een 2 daagse of 3 daagse indicatie krijgen hangt af van de ernst van de achterstand. Zijn alleen de ochtenden. Hij heeft daar van mei tot december opgezeten, ging daar echt als een speer! We hadden het idee de combinatie van buisjes en het aanbod wat hij daar kreeg echt goed is geweest voor hem. Na dat we klaar waren bij de taaltrein heeft hij nog een tijdje logopedie gevolgd waar hij hier voor ook was 1x in de week een half uurtje en dat hebben we nog een halfjaar gedaan. Zijn niveau zit nu gewoon op gemiddeld. Hij is nu 5,5 jaar en praat hartstikke goed! Hij is goed verstaanbaar en zit op een reguliere basisschool. Soms merken we nog wel eens dat z'n hoofd sneller gaat dan z'n mond kan en dat is soms nog eens lastig maar verder kan hij gewoon lekker mee komen 😊

19 dagen geleden

Reactie op Boysmama93

Tijdens de onderzoeken bij kentalis bleek hij ook vocht achter z'n oren te ...
weet je als het iets met autisme te doen heeft ? ik ben bang dat hij autisme heeft eant zijn taal zo achter ist

19 dagen geleden

Reactie op Sama89

weet je als het iets met autisme te doen heeft ? ik ben bang dat hij autism ...
Ik ben daar niet bekend genoeg mee, wij hebben nooit aan autisme gedacht wel vermoeden we dat hij wat ADHD/ADD trekjes heeft.

19 dagen geleden

ik heb ook geen ervaring mee maar ik heb veel gelezen daroom zit ik te twijfelen. Hij is snel afgeleid en heeft minder oogcontact want hij is bezig met andere dingen. Maar de grote last is de taal

19 dagen geleden

Reactie op Sama89

ik heb ook geen ervaring mee maar ik heb veel gelezen daroom zit ik te twij ...
Mijn oudste is ook snel afgeleid, en oogcontact heeft hij ook niet zoveel zin in. Het is een drukke kleuter 😅 alles om hem heen is veel interessanter dan in iemands ogen kijken. Bij ADHD/TOS/ADD komt dit net zo goed voor. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, wacht de onderzoeken af, hij is nog zo j💚

19 dagen geleden

Reactie op Boysmama93

Mijn oudste is ook snel afgeleid, en oogcontact heeft hij ook niet zoveel z ...
Jong*

15 dagen geleden

Reactie op lvdee

Ik werk zelf met kinderen met een taalachterstand en voel toch de behoefte ...
Dankjewel LVDEE, ik viel er zelf ook even over. Hier wordt onze zoon viertalig opgevoed en ik heb altijd begrepen dat dat voor MAXIMAAL 3 maanden aan taalachterstand kan veroorzaken. Met 2;9 jaar zou dit eigenlijk bijna verwaarloosbaar verschil moeten zijn. Van veel groter belang is inderdaad actieve sociale interactie, we merken dit met alle vier de talen, zodra 1 van de talen passief wordt aangeboden (bijv alleen tv programmas of boeken voorlezen) dan loopt hij daar achterstand op. Dus als thuis Duits wordt gesproken en je wilt dat hij geen achterstand op Nederlands heeft dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat hij regelmatig interactie in Nederlands heeft met mensen die goed Nederlands kunnen spreken en dat deze mensen hem ook uitnodigen om Nederlands terug te praten (ipv bijv Duitse antwoorden accepteren omdat ze toch wel snappen wat hij bedoelt).

8 dagen geleden

Haai , beetje late reactie maar wil het toch even delen. Onze zoon is nu 4 en is van oktober! Is met 33 weken geboren en hoor precies hetzelfde verhaal! Met 3 jaar zei hij bijna niets, maar wist heel goed wat hij wel en niet wilde! Half jaar logopedie, voor mijn gevoel hebben we daar geen sprongen gemaakt! Ineens begon hij zinnen te kletsen en stopt niet meer met verhalen vertellen! Zijn uitspraak kan beter! Je raad het al, als hij zin heeft of echt een keer boos is, super maar daarna: Nee mama kan ik niet, wil ik nog niet, ben nog klein!! Oef die willetjes, zelfs met 4 jaar! Verder is hij een kleine epke en is mega sterk en motorisch heel goed! Ik ga nu op advies weer naar logopedie maar sta er zelf anders in Volg je gevoel…. Jij kent je kindje het beste en ziet alle sprongen en vooruitgang! Lees veel voor en ga taal spelletjes spelen! Ze zijn nog zoo jong om er een sticker op te plakken