30 Reacties

4 jaar geleden

https://dbux1sjg3ti62.cloudfront.net/~/media/nutricia/foryou2/7-documents/geboorteplan/geboorteplan-nutricia-nl.pdf?la=nl-nl Deze kan je uitprinten of gewoon stukje overnemen en zelf wat opschrijven. Bijv. De titel en de vraag kiezen Succes girl❤️

4 jaar geleden

Ik heb van de vk een boekje gekregen waar ook vragen gesteld worden over wensen bij de bevalling. Dat geeft een beetje een richting (zou anders ook niet weten waar ik moet beginnen!). Heb je niet zoiets van je vk gehad?

4 jaar geleden

Ik lees graag mee voor tips! Zelf heb ik alleen nog bedacht dat ik het liefst geen fel licht en geen leerlingen erbij wil. Liefst zo rustig mogelijk als het kan natuurlijk. Pijnstilling bepaal ik op het moment zelf.

4 jaar geleden

Ik had er bijvoorbeeld instaan dat ik graag niet teveel geklets om me heen wilde, wie er fotos zou maken, dat ik graag een ruggenprik wilde. wie er als eerst gebeld of geappt moest worden van de familie. Maar je vk zal je daar echt wel mee helpen!

4 jaar geleden

Reactie op Tally512

Ik heb van de vk een boekje gekregen waar ook vragen gesteld worden over we ...
Nee helaas niet ze kwam alleen ja 3 feb afspraak beval plan maken uhhh ja oké 🙈

4 jaar geleden

Mega goede tip die ik ergens had gelezen en mij heeft geholpen: Een heet washandje als het hoofdje staat! Op deze manier voorkom je (in de meeste gevallen) een knip en is de kans op uitscheuren kleiner. Ik was erg blij dat werkelijk iedereen in het ziekenhuis zich aan het bevalplan hield.

4 jaar geleden

Reactie op Marit92

Mega goede tip die ik ergens had gelezen en mij heeft geholpen: Een heet wa ...
Ik had hier nog nooit van gehoord en dus ook niet in mijn beval plan staan. Maar de VK heeft dit wel gedaan en het was echt een verademing ! Ik geef deze tip nu ook aan alle vriendinnen !

4 jaar geleden

Ik heb aangegeven dat ik het onzin vind! De gynaecoloog vond het raar, maar ben bij de eerste te vroeg bevallen! Had niks klaar, geen koffer, de kamer niet! Ook geen plan of cursus gedaan! En beviel toen ook prima! Wist niet wat er ging komen en heb mij ook geen moment zorgen gemaakt! Ik werd er door heen geleid door de verloskundige en gynaecoloog!! Dit keer weet ik hoe het gaat maar nog geen plan.... Doe wat goed voelt 😀😀

4 jaar geleden

Reactie op claudiapopje

Ik heb aangegeven dat ik het onzin vind! De gynaecoloog vond het raar, maar ...
Ik heb t juist om die reden nu wel gedaan. Bij eerste ook te vroeg bevallen. (32 weken). Niks was klaar. Geen idee wat me te wachten stond, geen kamer af, helemaal niks. Ik weet daarom nu wel dat je echt nog niet 100% voorbereid hoeft te zijn voordat je baby komt 🙈, een box kan ook als je baby geboren is bijv. Maar ik heb me toen wel machteloos gevoeld, en juist daarom heb ik nu al heel vroeg een plannetje gemaakt, gewoon met wat wensen. Met daarbij een grote kanttekening dat je je er niet aan vast moet houden dat het gaat gebeuren want dat gaat het sowieso niet. Maar het stukje zelf leiding nemen geeft voor mij innerlijke rust 😄

4 jaar geleden

Ik heb ook geen bevalplan. Dat heb ik ook tegen de verloskundige gezegd. Die vond het goed! Mijn reden is, de bevalling loopt altijd anders dan je van te voren bedenkt. En dan kan je teleurgesteld zijn, als het niet gaat zoals je gedacht hebt. Ik wil(de) graag in bad bevallen en zonder enige pijnstilling. Maar als het nodig blijkt bij deze baby, dan moet het maar. Maar ieder zijn eigen ding!

4 jaar geleden

Ook aangegeven dat ik het niet wil, ik vind persoonlijk dat het allemaal niet te plannen is. Ik vertrouw op mijn lichaam, en als ik pijnstillers wil dat wil ik dat en niet dan wil ik het niet.. Ik zie het allemaal op het moment zelf! Gelukkig had de verloskundige al door dat ik daar zo in sta en hoef ik daar ook geen afspraak voor. Maar als je het zelf wel fijn vind moet je dat ook vooral doen! Veel vrouwen vinden het fijn om een plan te hebben. 🤗 Ik hoor wel eens dat sommige een a b c plan in hebben staan, maar ook wat ze fijn vinden wat de man moet doen en de manier van bevallen bijv. Op een bevalkruk. Succes!

4 jaar geleden

Reactie op claudiapopje

Ik heb aangegeven dat ik het onzin vind! De gynaecoloog vond het raar, maar ...
Helemaal met jou eens! Haha! Bij de eerste met 28 weken bevallen.. ook niks klaar, hetzelfde als bij jou. Uiteindelijk alles goed gekomen. Ik heb nu ook geen plan en het komt zoals het komt. Ik ga het zien....

4 jaar geleden

Ik had bij de eerste niet echt een bevalplan ( werd uiteindelijk een spoed keizersnede) Alleen wat ik wel goede tips van mijn cursus vond om te bespreken met mijn vriend was of hij bijvoorbeeld de baby wilde aanpakken of niet. En ik wilde graag dat ze bij het afsluiten van navelstreng een koordring gebruikten ipv zo'n plastic knijpertje. Dat leek me wat zachter voor de baby En je kunt vantevoren bedenken dat je niet tevaak getoucheerd wordt of dat je liever geen kamer vol mensen hebt die komen checken ( denk bijvoorbeeld aan leerlingvpk in het ziekenhuis ) K had iemand in mn cursusgroepje die hele plannen had met de placenta 😁

4 jaar geleden

Ik heb erin staan dat ik graag bij alles betrokken ben, dat medici weten wat ze moeten doen en vooral dat doen wat belangrijk is voor moeder en kind. Verder dat ik heel graag een bad wil om te ontspannen (dat doe ik nu ook) en mijn voorkeur voor pijnstillers. Ik heb met mijn man afgesproken waar hij mij het beste kan ondersteunen zoals niet zeggen: je kan het maar vooral om te ondersteunen in juiste ademhaling technieken. Verder ook dat ik wil dat mijn man met de kleine mee gaat wat er ook gebeurt (mits veilig)

4 jaar geleden

Wij gaan het bij de volgende afspraak met verloskundige over hebben. Dan gaat zij opties enzo uitleggen, dus ga niks voorbereiden, maar vooral aanhoren wat ze te zeggen heeft. Daarna dan samen met m’n vriend een plan maken. Dit hoeft niet ter plekke met de verloskundige lijkt me.

4 jaar geleden

Voorbeeldje.

4 jaar geleden

Hier alleen aangegeven dat ik prefereer om thuis te bevallen, maar als dat niet kan, om wat voor rede dan ook, dan in het ziekenhuis. Verder aangegeven dat we het wel zien, zo’n beval plan vind ik een slecht idee! Een bevalling is niet te plannen! Laat je niet voor de gek houden en neem het zoals het komt. Dan heb je achteraf een positievere kijk of je bevalling. Want als de kaarsje toch niet aan konden of je toch niet lekker nog even kon douchen.... Dit is mijn 3e kindje. Bevalling nr 1 & 2 verliepen totaal anders. Noem me ouderwets, maar de nieuwerwetse-ik-moet-alles-onder-controle-houden houding van nu is niet aan mij besteed.

4 jaar geleden

Ik had amper een plan omdat een bevalling altijd anders gaat dan je denkt. Ik moest sowieso medisch bevallen dus had daarin geen keuze. Wat ik wel er in heb gezet dat ik geen stagiaires leerlingen oid wilde en dat ik het belangrijkste vond dat ze blijven communiceren ook als het niet helemaal goed gaat. Hier hebben ze zich heel goed aan gehouden. Ze hebben duidelijk verteld wat ze deden en waarom.

4 jaar geleden

Ik had ook amper wat opgeschreven, zoals eerder al gezegd: een bevalling is niet te plannen (behalve als je Rens Kroes heet schijnbaar 🤦‍♀️). Ik zie hieronder in het voorbeeldje ook "niet inknippen en geen elektrode op babyhoofd"... nou bij mijn 1e ging zijn hartslag regelmatig achteruit, ik was super blij dat er een elektrode op zijn hoofd zat zodat we dat wisten. Ook was ik heel blij (voorzover dat kan haha) met het feit dat ik ingeknipt was, want de kleine man moest er gewoon uit vanwege zijn lage hartslag! Dus nee...dat regel je niet even met een geboorteplan. Wat wel handig is, de partner van een vriendin van mij valt snel flauw door bloed, dat had ze in het plan genoemd en daar werd wel steeds rekening mee gehouden. Dat lijkt me dan zinvol!

4 jaar geleden

Reactie op Marit92

Mega goede tip die ik ergens had gelezen en mij heeft geholpen: Een heet wa ...
Als het hoofdje staat? Wat bedoel je daarmee? En waar moet dat hete washandje dan precies op worden gelegd?