44 Reacties
5 jaar geleden
Er zijn werkelijk óveral opzetjes van te vinden. Bevalplan intikken op Google of bij welk willekeurig vk praktijk dan ook, en er staat een lijst met tips en voorbeelden. Succes
5 jaar geleden
Gelukkig kun je een bevalling ook niet plannen. Bedenk wat voor jou belangrijk is om je zo ontspannen mogelijk te voelen.
5 jaar geleden
Ik heb een opzet vanuit de hypnobirthing cursus😊
Die ga ik aanpassen naar mijn eigen inzicht.
5 jaar geleden
https://www.nutriciavoorjou.nl/zwangerschap/bevalling/geboorteplan/
Hier kan je een pdf bestand downloaden en invullen
VRIEND
5 jaar geleden
Ik heb van de verloskundige een opzet gekregen en die aangepast. Daar heb ik voorkeuren voor wijze van bevallen, pijnmedicatie etc in gezet. De praktijk moet natuurlijk uitwijzen wat daarvan terecht komt😁 verder heb ik er iets in gezet over de sfeer in de kamer en manier van communiceren. Ik vind het bv belangrijk dat ik in mijn bubbel kan blijven en dat mijn man dan aanspreekpunt is en iedereen een beetje uit m’n buurt houdt als het niet strikt noodzakelijk is.
5 jaar geleden
Hier is die van mij, misschien heb je er wat aan! Heb hem gewoon gemaakt in PowerPoint :) Morgen bespreken met de verloskundige, misschien dat er dan nog wat puntjes bij komen die ik ben vergeten!

5 jaar geleden
Wij krijgen van de verloskundige een formulier. Daar staan vragen op en kunnen we beantwoorden. Vond het wel makkelijk.
Maar wat ze belangrijk vinden wat er in staat:
- wel of geen pijn stillers. En welke.
- borstvoeding of fles voeding.
- bevallingsverlof positie? Hoe wil je bevallen. Bad baarkruk etc.
En voor de rest voel in wat je zelf denkt wat goed is. Het is jou plan. Maar wat ik zelf je als tip mee wil geven. Hou het flexibel. Bedoel dan houd in de achterhoofd dat het anders kan gaan lopen.
Succes🍀
5 jaar geleden
Reactie op Blaasbloem
Dit zijn onze geboortewensen 😊 misschien heb je er iets aan.

Die van ons zijn bijna gelijk! Alleen wil ik graag een thuisbevalling en zonder bad.
Maar doe wat je prettig vindt. Ik lees zelf het boek "Positief over bevallen". Hier staan veel nadenkertjes in voor je beval/geboorteplan. En het gaat er om dat je in je kracht staat, ongeacht de keuzes die je vooraf maakt
5 jaar geleden
Ik ben zelf werkzaam in de verloskundige zorg. Ik herken dat het fijn is als je richting kan geven aan je bevalling, mbv een geboorteplan. Dat geeft je ook een gevoel van controle voor een spannende gebeurtenis.
Ik hoop dat een ieder die een geboorteplan invult, ook een stuk realisme meeneemt in de verwachtingen. Het is een plan, een richting. De natuur doet wat ie doet. Dat stuk kan je helaas niet afdwingen.
Probeer ook te vertrouwen op professionals op het moment dat jij of je baby in gevaar is en raak niet van de rel als jouw roze bevakplan in de soep loopt.
Ik zie vrouwen op de werkvloer die hun focus helemaal op hun roze bevalplan hebben en op het moment dat hun kindje in hun armen wordt gelegd, niet meer kunnen genieten van de baby die op hun borst wordt gelegd.
Die blijven dan hangen in negativiteit en dat hun (eigen) roze wolk niet is uitgekomen. Dat is zo zonde en verpest het voor jezelf. Dit moment kan je maar een keer hebben (gelukkig😅).
5 jaar geleden
Ik zie soms ook vrouwen met een bevalplan waar niet knippen in staat. Maar als het moet, moet het toch? Kan me niet voorstellen dat ze daar iets mee doen als dat in je bevalplan staat😅
5 jaar geleden
Reactie op Babydekker#2
Ik zie soms ook vrouwen met een bevalplan waar niet knippen in staat. Maar ...
Daarom heb ik sowieso niks met beval plannen. Het valt niet echt te plannen en ik denk alleen haal zo veilig en snel mogelijk dat kind uit me 😆 Maakt niet uit wat ze ervoor moeten doen
5 jaar geleden
Reactie op LauraMunck
Daarom heb ik sowieso niks met beval plannen. Het valt niet echt te plannen ...
Jaa dat heb ik ook.. Maar ik vind het wel nuttig om (nu je daar rustig over kan nadenken) vast de voor en nadelen van verschillende manieren van pijnstilling te lezen. Zodat áls ik pijnstilling wil, ik weet welke in welke fase van de bevalling mijn voorkeur heeft. Voor de rest vertrouw ik op de expertise van de verloskundige en vertrouw ik erop dat ze doen wat nodig is en niet doen wat niet nodig is 🤷🏼♀️
5 jaar geleden
Reactie op Babydekker#2
Ik zie soms ook vrouwen met een bevalplan waar niet knippen in staat. Maar ...
Het gaat er meer om dat je van te voren nagedacht hebt over scenario’s en weet wat je opties zijn. Als het moet dan moet het uiteraard, maar in veel gevallen zijn er echt wel verschillende opties. In sommige gevallen is laten inscheuren bijv beter voor de heling dan inknippen, maar dat is misschien niet het standaard protocol. Ik maak wel een plan en vind het vooral belangrijk dat er overlegd wordt voordat er iets gedaan wordt (als het niet medisch noodzakelijk is).