43 Reacties

3 jaar geleden

Dat lijkt me logisch dat je de uren die je erna niet komt werken niet uitbetaald krijgt. Dan moet je smorgens vroeg of einde middag je afspraak plannen of dat uurtje erna nog gaan werken.

3 jaar geleden

Reactie op Spruit2

Dat lijkt me logisch dat je de uren die je erna niet komt werken niet uitbe ...
Ja na nader inzien mij ook haha. Maar vind het beetje achterdocht dat ik moet verantwoorden hoelaat ik naar dokter moet

3 jaar geleden

Je leidinggevende heeft gelijk. Je hoort vrij te krijgen voor je afspraak en een redelijke reistijd. Als je daarna naar huis wilt gaan zijn dat je eigen uren

3 jaar geleden

Ja na nader inzien mij ook haha. Maar vind het beetje achterdocht dat ik mo ...
Je leidinggevende mag nooit vragen om afspraken te bewijzen. Dit zijn privé gegevens. Mijn werkgever vroeg om een medisch dossier met mijn medicatie. Dit mogen ze niet hebben.

3 jaar geleden

Je leidinggevende mag nooit vragen om afspraken te bewijzen. Dit zijn privé ...
Ja dat dacht ik dus ook. Ze hoeft niet te weten wat ik ga doen in het ziekenhuis

3 jaar geleden

Ja dat dacht ik dus ook. Ze hoeft niet te weten wat ik ga doen in het zieke ...
Nee klopt.

3 jaar geleden

Nee klopt.
Dus als ik zeg ik moet die dag 9 uur in het ziekenhuis zijn dan moet ze daar genoegen meenemen?

3 jaar geleden

Dus als ik zeg ik moet die dag 9 uur in het ziekenhuis zijn dan moet ze daa ...
Ja dat zou genoeg moeten zijn. Wettelijk gezien zou de duur van je afspraak en reistijd door werkgever betaald moeten worden. Oftewel daarvoor hoef je geen verlof voor op te nemen. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijzonder-of-buitengewoon-verlof

VRIEND

3 jaar geleden

Je leidinggevende mag nooit vragen om afspraken te bewijzen. Dit zijn privé ...
Een medisch dossier is wel echt iets anders dan een afsprakenkaart... Je kunt ook je afspraak laten zien ipv de afsprakenkaart/mail/brief aan je baas geven of sturen.

3 jaar geleden

Reactie op siepje88

Een medisch dossier is wel echt iets anders dan een afsprakenkaart... Je ku ...
Heb helaas geen afsprakenkaart maar alleen de brieven uit zh via de post gehad. Kras de belangrijke info wel door anders

VRIEND

3 jaar geleden

Of papier omvouwen?

3 jaar geleden

Reactie op siepje88

Een medisch dossier is wel echt iets anders dan een afsprakenkaart... Je ku ...
Dit hoef je niet. Want ook daar staan persoonlijke gegevens op waar je leidinggevende geen recht op heeft.

3 jaar geleden

Je ben niet verplicht je baas afspraak gegevens te laten zien. Mocht je dat liever niet doen. Je werkgever is, dan ook niet verplicht je er vrij voor te geven als je niks kunt, of wilt, bewijzen. Normaal gezien gaat dit prima op basis van wederzijds vertrouwen. Maar mocht je werkgever vermoeden dat je er misbruik van maakt kan er wel om gevraagd worden.

3 jaar geleden

Dus als ik zeg ik moet die dag 9 uur in het ziekenhuis zijn dan moet ze daa ...
Ja inderdaad. Werk gever mag dat officieel niet vragen. Die mag alleen je zwangerschaps verklaring van je verloskundige vragen en die hebben ze ook nodig volgens mij om je zwangerschaps verlof aan te vragen... Maar verdere afspraksn met ziekenhuis / verloskundige / gynaecoloog zijn Privé inpricipe dus ze hoefden de niet te weten waar je heen moet

3 jaar geleden

Ik zou weigeren om mn afspraak te laten zien zijn ze helemaal gek geworden.

3 jaar geleden

Bespaar jezelf de stress en moeite en ben de ochtend of middag vrij

3 jaar geleden

Ja vind het ook allemaal maar achterdocht. Ik geef gewoon aan dat ik om 9 uur afspraak heb en er geen eind tijd staat maar als het klaar is weer naar werk kom

3 jaar geleden

Ik dacht altijd dat het zo was dat je alleen de tijd krijg die je nodig heb om daarheen te gaan en daar aanwezig te zijn, tijd die je daarna thuis ben is idd voor je eigen.

3 jaar geleden

Ik krijg hier standaard 2 uur vrij voor. Staat in de cao. Je loopt nogal het risico dat ze nogal uitlopen zeker S middags. Had ik laats ook in het zkh: ruim 1 uur uitlooptijd

3 jaar geleden

Over het algemeen kan ik moeilijk vrij krijgen. Ik zit in het onderwijs en naast de vakanties moet je best een goede rede hebben als je vrij af neemt. Ik loop bij het ziekenhuis in leiden en werk/woon in omgeving leiden. De verloskundige plan ik altijd buiten werktijd, maar met het ziekenhuis (waar ik dus ook nog 45 minuten voor moet reizen) kan dat nu eenmaal niet. Mijn leidinggevende doet nergens moeilijk over, al zou ik er geen probleem mee hebben om mijn afspraak te 'bewijzen'.... ze weten ook heel goed dat ik echt zoveel mogelijk uren wilen maken (simpelweg voor de kinderen). De zwangerschapsverklaring moet ik trouwens nog aanvragen en inleveren 🤭