48 Reacties
4 jaar geleden
Wij hebben deze methode toepast toen ons zoontje 5 maanden was om zijn speen af te leren. Wij hebben ons aan de tijden gehouden en het was eigenlijk alleen de 1ste nacht echt even doorzetten waarbij hij 1.5 uur heeft gehuild. De 2 nachten daarna max 30 min en daarna sliep hij eigenlijk door. Hij kreeg toen nog wel een fles om 11 uur dus hij sliep toen van 11 tot 6.
4 jaar geleden
Reactie op Waiting
Heb je het al kunnen toepassen? Hoe is het gegaan?
Hoi, wat lief dat je aan ons denkt!!
Nee, ik ben er helemaal niet mee begonnen met het toepassen.. dit komt omdat de kleine heel toevallig het al super zwaar heeft met de 2 boven tandjes (rode wangetjes, hoge temperatuur, huilerig en middenoorontsteking).
Op momenten waar ik af en toe een beetje tijd voor mezelf heb, lees ik beetje bij beetje het boek wat je hebt aangeraden..
Nogmaals bedankt dat je mij het boek hebt aangeraden! Het is idd heel duidelijk beschreven! Gelukkig hebben we geen slaapcoach ingeschakeld.. ze zijn zo duur...
Nu maar hopen 🤞 dat de kleine gauw beter wordt zodat we echt kunnen beginnen..
4 jaar geleden
Reactie op r786
Hoi, wat lief dat je aan ons denkt!!
Nee, ik ben er helemaal niet mee bego ...
Ja, dan is het inderdaad geen goed moment om te beginnen, pittig al die groeipijntjes.. dat ze maar snel doorkomen die tandjes zodat jouw kleintje geen last meer heeft, ik hoop met jouw mee 🤞
4 jaar geleden
Ik herken wat je beschrijft. Bij mijn dochter van 8,5 hetzelfde verhaal. Afgelopen zondag begonnen met dr. Estivill methode. Ging 3 avonden goed. Nu nog meer drama dan eerst. Misschien ook door de tandjes die ze nu krijgt…
Ze draait nu steeds op haar buik om vervolgens te gaan huilen en als je niet snel komt wordt het krijsen. Het lijkt dan alsof ze niet zelf terug op haar rug kan draaien terwijl dit overdag geen probleem is voor haar… om gek van te worden. Heeft iemand tips?
4 jaar geleden
Reactie op Jet85
Ik herken wat je beschrijft. Bij mijn dochter van 8,5 hetzelfde verhaal. Af ...
Oei, normaal is het de eerste 3 dagen pittig en nadien pas beter.. hoe heb je het aangepakt? Slaapt ze in een slaapzak? Misschien heeft ze nog moeite om met een slaapzak te draaien? Hoe verlopen de dutjes overdag met de slaapzak?
4 jaar geleden
Reactie op Waiting
Oei, normaal is het de eerste 3 dagen pittig en nadien pas beter.. hoe heb ...
Ik had ook bedacht dat het misschien aan de slaapzak lag. Gisteren en vannacht weer gebruik gemaakt van een dekentje zonder slaapzak, maar hetzelfde verhaal. Uiteindelijk draait ze steeds op de buik en ontstaat er paniek ofzo…ja en dan ga ik toch eerder kijken dan de minuten die ik zou moeten afwachten. Misschien is het net als bij TS niet het moment (tandjes? verlatingsangst?) om verder te gaan met de de methode oid. Afgelopen nacht was drama, ze valt alleen in slaap als ze bij mij ligt op de bank. Als ik haar wakker of slapend in bed leg ligt ze binnen de kortste keren op haar buik te huilen.
4 jaar geleden
Na het boekje ‘Slaap kindje slaap’ van dr. Estivill te hebben uitgelezen. Heb ik de volgende vragen:
-Hebben jullie tabel 1
Of tabel 2 toegepast?
-Hoe ziet jullie de 5/10 min slaapritueel met de baby eruit?
-Hoe ziet jullie dag schema eruit?
* hoe laat ochtend wakker
* Dutjes, hoe vaak en hoe lang
* Eet momenten tijden
* Slaap tijd avond
Laatste vraag: ik neem aan dat het wel toegestaan is om voor iedere dutje en 1/2 keer in de nacht borstvoeding te geven en dan wel wakker in bed neerleggen. Ik wil graag ‘het borstvoeding geven, knuffelen en wakker in bed leggen als onderdeel van slaapritueel toepassen.. Raden jullie dit aan?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
4 jaar geleden
Reactie op r786
Na het boekje ‘Slaap kindje slaap’ van dr. Estivill te hebben uitgelezen. H ...
Hoi hoi, mijn zoontje is bijna 9 maanden. Ik ben met 5,5 maand begonnen hem zelfstandig te laten slapen. In het weekend begonnen. Mijn zoontje is een hele alerte baby en uiteindelijk heb ik gekozen voor het gecontroleerd laten huilen. Het waren 2 vreselijke dagen. Je wilt je kind niet horen huilen. Ik heb hem nooit langer dan 5 min laten huilen. Gelukkig is dat ook niet vaak gebeurd. Ik gaf toen ook nog bv (met 7 maanden gestopt, te weinig productie). Ik deed de bv ook als onderdeel van slaap ritueel (hij pakte toen geen fles) nadeel is dat ik hem altijd naar bed moest brengen. Elk dutje. Tuurlijk doe ik dat met liefde. Maar heeeeel af en toe heb ik ook wel eens me time nodig.
Nu ziet het er als volgt uit.
Slaap ritueel:
Samen naar zijn slaapkamer. Samen rolgordijn dicht doen. Samen gordijn dicht. Op de commode uitkleden en luier doen. Oppakken, knuffelen en slaapzak pakken. Neerleggen, liam er in. Dan weer even knuffelen en naar bed. Ik heb een knuffel doekje en 2 andere doekjes in zijn bed. En ewan het slaapschaap (witte ruis) die zet ik aan. Kus het schaap en schaap kust Liam. Geef hem nog wat kusjes en zeg dat ik van hem hou. En wens hem een goede nacht rust.
Dat is s avonds. Overdag iets korter. Hij krijgt voor z’n middag dutje een fles en s avonds ook
Schema:
Meestal is hij tussen 6/6:30 wakker. Om 7 uur haal ik hem er uit.
Fles
Om 8:15 een boterham met beleg en lauwe thee
9:30 slapen tot 10:10 (wakker maken)
10:30 stuk fruit
12:00 boterham met beleg
12:40 fles
13-15 slapen (soms wakker maken)
15:30 fruit of koekje of kwark
17:00 groente hap
18:00 douchen
18:30 fles en slapen
Sinds een paar nachten komt hij weer. Hij heeft mega last van z’n mond. De tanden komen achter elkaar door 😬 soms is troosten genoeg, soms verschonen en flesje 🤷🏻♀️ blijft uit proberen
Hij huilt nu bijna nooit meer. En als hij huilt voor het slapen gaan is het nooit langer dan 5/10 min. En niet heel hard huilen maar een beetje jammerend.
Succes! Blijf in jezelf geloven. Als je een methode kiest, probeer daar aan vast te houden (tip) kindjes hebben het snel door. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel 🤗
4 jaar geleden
Hoi, onze dochter is 8 mnd en wij zijn met 5,5 mnd begonnen in het weekend. Het was 3 dagen doorbijten met het huilen aan te horen. Slaapritueel is slaapzakje aan, knuffel vast, gordijnen dicht en muziekbox aan, daarna spreukje en in bed leggen. Mijn man en ik om en om gaan kijken, zodat ze aanleert dat niet altijd mama of altijd papa komt. Na een paar dagen meteen resultaat!
Ze wordt wakker rond 7, doet 3 dutjes varierend van 30 min tot soms 2u. Borstvoeding om 7u/10u/13u/15.30u/18.30 en 1 a 2 nachtvoedingen. Om 19u in bed leggen. Fruithapje rond 11u en groente hap rond 18u, ze krijg ook al klein beetje kip of vis erdoorheen. Als ze in slaap valt bij de nachtvoeding dan probeer ik haar slapend weg te leggen. Zo niet, dan kijken of ze zelf haar slaappositie inneemt. Als ze heel wakker lijkt, dan muziekje weer aan. Heel veel succes!
4 jaar geleden
Lieve mama’s;
Hierbij mijn ervaring van tot nu toe:
Ik ben gisteren zondag 5 Dec begonnen.
Normaal wordt mijn baby tussen de 7 en 8:00 wakker, maar gisteren werd hij veel later wakker.. het was en is nog steeds heel zwaar!! Vandaag is nog maar de 2e dag! Vooral anderhalf uur huilen en overgeven vind ik als moeder heel erg om mee te maken..
Hij wordt nog meer overstuur als ik de kamer binnen loop en hij ziet mij. Was dat bij jullie ook het geval??
Ik wil eerst aan het ‘zelfstandig leren slapen’ werken en daarna aan de tijden van ‘s ochtend wakker worden en de dutjes werken...
Dag 1:
09:00 wakker
11:21 In bed gelegd
12:00 In slaap gevallen
13:25 wakker geworden
15:53 in bed gelegd
16:44 in slaap gevallen
17:15 Wakker geworden
20:28 in bed
21:57 In slaap gevallen
22:50 Wakker geworden - 23:05 geslapen
Dag 2:
05:30 wakker en gevoegd!!
6:09 in bed gelegd
6:57 gestopt met huilen
10:00 wakker
13:20 in bed gelegd
13: 31 In slaap gevallen
15:05 wakker
17:41 in bed gelegd
18:15 overgegeven door te veel gehuil🤮 en baby en bed schoonmaken
18:32 in bed opnieuw neergelegd
19:41 in slaap gevallen
Huilden jullie baby’s ook zo veel en raakten zij ook zo erg overstuur? Ik vind het enorm zwaar.. hoe vinden jullie dat ik het doe? Nog enkele tips?
4 jaar geleden
Wat heftig hè. Vreselijk! Ik herken je gevoel zo erg! Mijn zoontje raakte ook zo over z’n toeren als ik de kamer in kwam. Ik kon mij niet vinden in het in de kamer blijven en zeggen dat we van je houden enzo enzo. Ik deed het met tijd. Deed slaap ritueel en legde hem in bed (met white noise). Zei hem welterusten en ging de kamer uit. Toen zette ik de timer. Na 3 min ging ik terug. Pakte ik hem uit bed, knuffelen en terug leggen. En dan weer 3 min. Tweede dag deed ik dat ook en de derde dag 5 min. Nooit langer gedaan dan 5 min laten huilen. Dat werkte voor ons het beste. Even uit bed maar wel in zijn kamer blijven. Even knuffelen en kussen en terug leggen en de kamer weer uit gaan.
Geloof mij, ik huilde net zo hard mee. Maar nu huilt hij bijna nooit meer. Ik was begonnen rond de 5 maanden en nu is hij al ruim 9 maanden. Hou vol lieve mama en doe wat goed voelt
4 jaar geleden
Reactie op r786
Lieve mama’s;
Ik ben gisteren zonda ...
Laat je je baby dan bijna een uur huilen ? Vind dat persoonlijk echt heel lang.
4 jaar geleden
Reactie op r786
Lieve mama’s;
Ik ben gisteren zonda ...
Jeetje vind dit wel enorm heftig om te lezen dat hij moet overgeven van het huilen. Dat zou mij persoonlijk wel echt te ver gaan, maar dat is een eigen keuze natuurlijk.
Verder op deze methode geen tips, hier werkt put up put down goed en gaat met weinig huilen gepaard.