5 Reacties

3 jaar geleden

Ik denk dat je deze vragen het beste bij een jurist kan neerleggen, maar het lijkt mij net als bij een scheiding i derdaad dat je toestemming van beide gezaghebbende moet hebben.

3 jaar geleden

Als je uit elkaar gaat en 1 van jullie wil met kind maar het buitenland, heb je toestemming van de ander nodig (beide kanten op dus). Verder moet je bij gezamenlijk gezag in principe beide toestemming geven voor medische ingrepen enzo, al wordt toestemming van de andere ouder dan vaak verondersteld zeker als het iets noodzakelijks is. Overigens kan de vader (zeker als het kind wel al erkent is) ook via de rechter gezag aanvragen/eisen als jij dat niet wilt geven. In die zin is het niet zo dat moeder ‘alleenrecht’ heeft op het kind. Alleen als er gegronde redenen zijn om dat niet te willen, wordt dat dan niet toegekend.

3 jaar geleden

Reactie op Saskia__

Als je uit elkaar gaat en 1 van jullie wil met kind maar het buitenland, he ...
Daar van was ik op de hoogte, is het een heel gedoe met op vakantie gaan etc? Mocht de papa moeilijk gaan doen. Of valt dat mee? Ik denk voorruit en wil gewoon de juiste keuze maken zonder hoofdpijn achteraf. Hij heeft zeker recht op het gezag maar wil me gewoon goed inlezen. Wil zeg maar niet onstabiel komen te staan na het geven van gezamelijk gezag.

3 jaar geleden

Bedoel je dat jij het gezag voor de vader nog moet aanvragen? Als (biologische) moeder heb je automatisch gezag (is mij geleerd)