15 Reacties
3 jaar geleden
Ik geef je in deze wel gelijk. Straffen werkt vaak averechts en het eten moet juist leuk blijven.
Wij hebben een tijd lang gehad dat ze niks wilde proberen en alleen maar hetzelfde at. Toen zijn we het proeven heel erg gaan aanmoedigen, ook al spuugde ze het daarna uit. Geen probleem, dat ze het heeft geproefd was ons doel en dat bleven we heel erg aanmoedigen.
Nu is ze erachter dat proeven eigenlijk best leuk is en dat ze dingen lekker of vies mag vinden.
Maar ik zou het wel stimuleren en niet maar zo laten, want zonder stimulatie gaat hij ook niet leren proeven
3 jaar geleden
Als je kindje structureel niet veel wil eten zou ik inderdaad naar het consultatiebureau gaan. Ook omdat je aangeeft dat hij te licht is. Zonder eten naar bed lijkt me dus ook geen optie. Misschien leuker maken door middel van samen boodschappen doen, samen koken? Vragen wat hij wil weten. Aardappel kroketjes in de airfryer of krieltjes? Witte bonen vind ze hier heel lekker. Pasta gaat er niet in hier en dat weet ik dus daarom maak ik voor haar vaak wat anders en laat ik haar soms een hapje mee eten.
3 jaar geleden
Hmmm lastig je ; snap de frustratie wel, je wilt tenslotte dat je kindje genoeg eet alleen werkt deze manier meer tegen dan mee denk ik! Onze peuter eet ook weinig groente (wel rauw). Door de puree bijv eet hij het wel. Dan maar wat vaker gewoon geven wat hij wel eet, het zijn allemaal fases inderdaad. Soms helpt het hier nog weleens om het voor te doen; “papa/mama hapje (van zijn bord) en jij een hapje”.
3 jaar geleden
Straffen werkt averechts. Wij kiezen er vaak voor om altijd iets er bij te hebben zitten wat hij sowieso lust. En de regel is altijd een hapje proeven, dan mag je een toetje met iets erdoor (hagelslag bijvoorbeeld) anders gewoon yoghurt. Dit zorgt er hier voor dat hij altijd wel proeft, soms daarna laat liggen en soms bekend oehhh dat is lekker.
Ook vraag ik mijn man vaak heel overdreven mag ik een hapje van jou proeven, wil je misschien ook een hapje van mij proeven? En dan mijn zoontje mag ik een hapje van jou proeven? Wil je ook een hapje van mij proeven.
Verder vooral gezellig maken en het niet teveel over eten hebben
3 jaar geleden
Hier maken we ook geen strijd van het eten en is momenteel de keuze in avond maaltijden ook zeer beperkt 😂
Mijn ervaring is dan ook dat ze vanzelf wel gaan proberen als je er inderdaad niet teveel druk op legt. Praat over andere dingen aan tafel ipv over eten..
en geef hem geen straf door geen yoghurt of toetje na te geven. Dit snapt hij toch niet en helpt ook niet om hem wel te laten eten😁
Wat hier wel werkt als ze graag stukje vlees willen dan zeg ik, eerst een hapje van je bloemkool/spruit/spinazie of wat dan ook. Soms neemt ze die hap, soms ook niet. Maar ze snapt het wel goed!
Snap de frustratie hoor! Vind het zelf ook erg vervelend als hier geweigerd werd voor avond eten maar goed ze zijn gezond en eten verder wel goed brood en fruit dus ga er geen strijd van maken maar een gezellig tafel moment. Hopelijk krijg je je vriend ook zo ver want anders krijgt jullie zoontje alleen maar meer een ‘hekel’ aan warm eten omdat hij dit gaat associëren met iets niet leuk en ruzie
3 jaar geleden
Onze zoon eet savonds alleen aardappelen en broccoli of worteltjes en soms een worstje of een hamburger. Dus wij eten dat zelf ook heel vaak! Tussendoor proberen wij af en toe wat anders en meestal proeft hij het wel. Maar als hij het niks vindt, laten we hem maar. We maken er geen strijd van. Wat onze zoon ook heel lekker vind, is snoeptomaatjes en rauwe paprika. Dus als hij savonds eet, stoppen we hem gewoon vol met tomaatjes en paprika. Het is ook niet echt veelzijdig, maar het zijn toch vitamientjes. Ik laat hem wel altijd iets nieuws proeven. Soms lust hij het ook ineens en eet hij zijn hele bord leeg! Mooi meegenomen!
3 jaar geleden
Hier wel goede eters, maar soms hebben ze geen zin. Er zijn wel wat tips en dingen die je kan proberen.
-wat eerder eten, bijvoorbeeld al om 5 uur. Veel kindjes zijn moe savonds waardoor eten niet lukt.
-kleiner bord en kleinere portie opscheppen. Zodat ie het gevoel heeft dat ie het op kan.
- save food op bord. Altijd 1 ding op het bord dat ze lekker vinden dan weet je dat ze iets eten. Het duurt zeker 15 keer proeven voordat een kindje een smaak gewend is. Dus ik zou niet te vaak totaal nieuw soort eten aanbieden.
- een leeg bordje ernaast waar dingen op kunnen die ze niet lekker vinden (werkt hier heel goed)
-lekker laten spelen met eten. Ook mee betrekken met boodschappen halen en koken.
-snacks als tomaat en komkommer ook al in middag aanbieden als snack of bij de lunch
-tijd nemen aan tafel. Niet te veel mee bemoeien. Hier zitten we we snel een half uur aan tafel. Omdat we een tweeling hebben. Dan eet er een eerst niet en dan pas na een kwartier begint ze en heeft ze uiteindelijk als eerste haar bord leeg.
- als een potje wel gaat gewoon potje geven. 🙃
Ik zou ook sowieso met cb kijken of je begeleiding kan krijgen hierin. Wat ik ook fijn vond voor eettips was solid starts. Daar worden ook adviezen gegeven voor als je een moeilijk kindje hebt met eten.
3 jaar geleden
Hier nooit issues gehad met eten. Er zijn fases dat ze meer eet en dan weer minder. Maar focus je op wat hij wél lekker vindt en begin daarmee. En kijk naar de samenstelling van het bord. Iets energierijk (avocado, granen, groenten) + ijzerrijk (vlees, bonen, ei) + fruit.
Kijk ook om kleine beetjes te geven en aan te vullen als hij erom vraagt. Een vol bord is voor hen niet aantrekkelijk.
En maak het leuk, soms heb je daar geen zin dan eet je gewoon samen. Daarmee raak ik ook mijn laatste punt dat ik wilde maken... doe ook iets aan je vriend pfff wat een chagrijn. Laten we eerlijk zijn.. niemand wilt eten als er gezeur is aan tafel en een bui hangt. Associatie moet positief blijven!
3 jaar geleden
Hier een zoon die al maanden alleen aardappelen eet. Vlees gaat nog redelijk maar groente eet hij amper. En als ik iets met rijst of pasta op tafel zet eet hij helemaal niet.
Ik ben er nog al makkelijk in, prima dan eet je niet maar je krijgt niks anders! Hij proeft namelijk ook totaal niks. Het is gelijk bah en schuift het weg.
Ook onze zoon is wat lichter als gemiddeld maar ik kan hem maar moeilijk dwingen te eten🤷♀️
3 jaar geleden
Hier is het eten de laatste tijd ook weer drama. Wat nu een paar dagen al werkt is fruit op haar bord erbij leggen. Ze is heel erg gek op fruit en dan begint ze in ieder geval van haar bord te eten. Dan ziet ze vervolgens dat er ook pasta of vlees ligt, iets dat ze ook wel lust. Vervolgens eet ze dat ook. Anders kijkt ze niet eens naar haar bord en loopt gewoon weg 🙈
Soms helpt het ook als ik dingen van haar bord ‘pik’. Dan is het opeens ‘van mij!’ en wil ze het eten.
Groentes eten komt ze op dit moment niet verder dan rauwe komkommer en tomaat en gebakken champignons. Maar op dit moment al blij met alles dat er in gaat… Al zijn het kipnuggets 🤪
3 jaar geleden
Mijn zoontje eet ook slecht. alles is bah en vieze gezichten trekken. Hij lust alleen komkommer als rauwkost en heel soms een stukje paprika. Sinds kost lust hij een avocado dus dat geef ik nu af en toe.. Wij maken er geen strijd van. Als toetje krijgt hij altijd een bakje griekse yoghurt.
3 jaar geleden
Hier een goede eter, maar heeft ook een fase gehad. Paar dingen die bij ons helpen zijn:
- één hapje proeven vind je het niet lekker dan heb je in ieder geval geproefd.
- vooral niet de focus op het eten leggen, maar lekker kletsen over andere dingen en ondertussen hapjes in de mond doen
- als ik haar eten geef heeft ze zelf ook een lepel of vork dan kan ze zelf ook eten
- altijd toetje, dat staat bij ons los van het avondeten
- wilt ze niet eten, dan moet ze wachten tot wij klaar zijn. En laat ik haar bord staan soms gaat ze als nog eten als ze ons ziet eten
Hopelijk heb je er wat aan!
3 jaar geleden
Mijn dochter eet ook heel slecht en is ook te licht. Ikzelf heb de eetstoornis arfid en vind het vooral heel moeilijk hoe ik dit moet aanpakken.
Ze heeft een pittig karakter en weet dat als ze een keer iets voor elkaar krijgt dat ze het de volgende keer weer moet doen. Dus als ze niks eet krijgt ze ook niks anders (als ik zeker weet dat ze het eigenlijk wel lust).
Mijn dochter eet wel graag soep. Dus eet om de twee dagen ongeveer soep. Zo krijgt ze wel haar groentes binnen. Ook eet ze graag komkommer. Dus ik doe soms ook belonen met een stukje komkommer. Dan laat ik haar een stukje vlees of aardappel kiezen en daarna krijgt ze een komkommer. Misschien niet super pedagogisch, maar het werkt wel🙈
Maar als nog vaak gehuil en een boos meisje aan tafel hoor... Het is maar een fase hoop ik.
3 jaar geleden
Mijn man heeft dit ook maar wil het veranderen. Maar voor de momenten dat het niet lukt is hij er het eerste kwartier bij aan tafel. En zodra ik de ergernis zie neem ik het over en vraag ik of hij even alvast de vaatwasser wil doen of het badje klaarmaken. Soms komt ie dan terug en ziet ie dat ze weinig gegeten hebben en dan is mijn antwoord gewoon 'je kan het er moeilijk in proppen he'. Wij proberen dit alleen niet aan de kindjes te laten merken/horen. Zodat ze sfeer tijdens het eten positief blijft. We koken ook wel eens met zn allen en dat helpt ook enorm. Lekker veel proeven en uitproberen.