47 Reacties

4 jaar geleden
Ik slik ze ook nog steeds. 100 mg. Naast de dagelijkse wat in de mama compleet zit. Ik slik het 1,5 uur na het eten en zorg ervoor dat ik geen zuivel kort ervoor of erna eet. Neemt het dan niet hoed op. Wat het juist wel stimuleert is bijv vitamine c zoals sinaasappel. Dat is mij gezegd door de arts.

4 jaar geleden
Hier een apothekersassistente...
Het liefst moet de ferrofumaraat op een zo leeg mogelijke maag worden ingenomen, omdat het zich aan veel voedingsmiddelen kan binden en dan minder goed wordt opgenomen. Advies is dus inderdaad half uur voor of minimaal 2 uur na eten innemen. Als mensen maagklachten krijgen, dan krijgen ze het advies om ze met wat (een kleine hoeveelheid) eten in te nemen. Evt kan dat dus wel, maar let op dat dat dan geen melkproducten zijn, want calcium en ijzer binden heel sterk aan elkaar.

4 jaar geleden
Ik slik ze al mijn hele zwangerschap ivm tweeling, nu 29 weken. Ik merk nooit iets van de smaak want neem ze op nuchtere maag in met verse sinaasappelsap (idd op advies). Eerst slokje sap en dan pil erbij en doorslikken! Hele rits aan pillen in de ochtend, geen enkel probleem 😁. En dan douchen en dan mag je al eten.
Succes!

4 jaar geleden
Reactie op Enniek
Hier een apothekersassistente...
Het liefst moet de ferrofumaraat op een zo ...
Dit advies heb ik dus niet meegekregen van mijn gynaecoloog wat vervelend is, ook ga ik naast verse sinaasappelsap met droog sneetje brood of crackef proberen.. want dan krijg ik tenminste iets binnen.. bedankt voor je reactie!

4 jaar geleden
Reactie op xoeline
Ik slik hem samen met sinaasappelsap! Dan werkt die sneller, hadden ze mij ...
Klopt doe ik ook. En eigenlijk altijd tegelijk met mijn ontbijt. Mn verloskundige zegt dat dit prima kan en mijn ijzerwaarde is altijd boven de 8 geweest dus werkt prima.

4 jaar geleden
Ik heb ook bloedarmoede en dan wel een erge versie moet echt goed opletten dat mijn punten goed blijven anders is het gevaarlijk voor de baby.
Maar hoef geen ijzertabletten te slikke omdat het bij mij totaal geen nut heeft want de reserves zijn wel heel hoog. Bij de eerste wel gehad en raakte helemaal verstopt en moest daarna nog een keer maar die heb ik overgeslagen vond het echt te veel en voelde mij alleen maar bagger.

4 jaar geleden
Reactie op Hatianmom
Ik heb ook bloedarmoede en dan wel een erge versie moet echt goed opletten ...
Klinkt een beetje net als bij mij. Ik heb alleen geen ‘erge’ versie. Mijn HB was aan de lage kant en ondanks multivitamine & ijzer supplement toch gezakt. Bloed is extra onderzocht (o.a. op B12), dat was allemaal prima dus ze hebben er niet echt een verklaring voor. Inmiddels blijft de waarde stabiel op 6.5, dat is nog acceptabel maar mag niet zakken. Ik moet wel de supplementen blijven slikken.