47 Reacties

4 jaar geleden

Ik moest ze in het begin van m'n zwangerschap ook. Deed het ongeveer een half uur/uur na het ontbijt en ik heb er nooit last van gehad.

4 jaar geleden

Ik slik ze ook nog steeds. 100 mg. Naast de dagelijkse wat in de mama compleet zit. Ik slik het 1,5 uur na het eten en zorg ervoor dat ik geen zuivel kort ervoor of erna eet. Neemt het dan niet hoed op. Wat het juist wel stimuleert is bijv vitamine c zoals sinaasappel. Dat is mij gezegd door de arts.

4 jaar geleden

Eerst water in je mond voor je de pil erbij doet! Dan kan je sneller slikken en heb je de smaak niet, dat werkt bij mij in ieder geval goed!

4 jaar geleden

Hier een apothekersassistente... Het liefst moet de ferrofumaraat op een zo leeg mogelijke maag worden ingenomen, omdat het zich aan veel voedingsmiddelen kan binden en dan minder goed wordt opgenomen. Advies is dus inderdaad half uur voor of minimaal 2 uur na eten innemen. Als mensen maagklachten krijgen, dan krijgen ze het advies om ze met wat (een kleine hoeveelheid) eten in te nemen. Evt kan dat dus wel, maar let op dat dat dan geen melkproducten zijn, want calcium en ijzer binden heel sterk aan elkaar.

4 jaar geleden

Ik slik ze al mijn hele zwangerschap ivm tweeling, nu 29 weken. Ik merk nooit iets van de smaak want neem ze op nuchtere maag in met verse sinaasappelsap (idd op advies). Eerst slokje sap en dan pil erbij en doorslikken! Hele rits aan pillen in de ochtend, geen enkel probleem 😁. En dan douchen en dan mag je al eten. Succes!

4 jaar geleden

Reactie op Ikke80

Ik slik ze al mijn hele zwangerschap ivm tweeling, nu 29 weken. Ik merk noo ...
Ik ga dit maar eens proberen, wie weet maakt verse sinaasappelsap het makkelijker voor me. Ik spuug het ieder x uit met water... dus misscjien eerkt dit beter. Thanks!

4 jaar geleden

Reactie op Enniek

Hier een apothekersassistente... Het liefst moet de ferrofumaraat op een zo ...
Dit advies heb ik dus niet meegekregen van mijn gynaecoloog wat vervelend is, ook ga ik naast verse sinaasappelsap met droog sneetje brood of crackef proberen.. want dan krijg ik tenminste iets binnen.. bedankt voor je reactie!

4 jaar geleden

Ik slik hem samen met sinaasappelsap! Dan werkt die sneller, hadden ze mij verteld! Ik proef daardoor ook niks van het tabletje!

4 jaar geleden

Reactie op xoeline

Ik slik hem samen met sinaasappelsap! Dan werkt die sneller, hadden ze mij ...
Klopt doe ik ook. En eigenlijk altijd tegelijk met mijn ontbijt. Mn verloskundige zegt dat dit prima kan en mijn ijzerwaarde is altijd boven de 8 geweest dus werkt prima.

4 jaar geleden

Klopt doe ik ook. En eigenlijk altijd tegelijk met mijn ontbijt. Mn verlosk ...
Ja, ik ben ook eigenwijs met de tijdstippen, vind dat zo onpraktisch.. Als ik wakker ben, wil ik gewoon meteen eten 😂

4 jaar geleden

Ik heb ze ook al de hele zwangerschap. Moet er twee per dag omdat mijn hb weer aan het dalen is. De ochtend gaat wel maar de middag vind ik vervelend..

4 jaar geleden

Reactie op mybabyboy

Dit advies heb ik dus niet meegekregen van mijn gynaecoloog wat vervelend i ...
Ook niet toen je t ophaalde in de apotheek? Of moest je 'gewoon bij de Kruidvat halen' ...

4 jaar geleden

Je kan ook ijzer bruis tabletten krijgen, voor mij was dat veel fijner, en ik kon nog gewoon naar het toilet. Bij de ijzer tabletten raakte ik helemaal verstopt

4 jaar geleden

Ik heb ze ook van voorgeschreven gekregen. Maar ik neem ze altijd in na het eten ipv ervoor. Dan proef ik die vieze smaak niet en heeft hetzelfde effect.

4 jaar geleden

Ik heb ook bloedarmoede en dan wel een erge versie moet echt goed opletten dat mijn punten goed blijven anders is het gevaarlijk voor de baby. Maar hoef geen ijzertabletten te slikke omdat het bij mij totaal geen nut heeft want de reserves zijn wel heel hoog. Bij de eerste wel gehad en raakte helemaal verstopt en moest daarna nog een keer maar die heb ik overgeslagen vond het echt te veel en voelde mij alleen maar bagger.

4 jaar geleden

Meestal neem ik een slok water in mijn mond en dan het tabletje erbij i.p.v. andersom, misschien dat dat helpt?

4 jaar geleden

Reactie op Hatianmom

Ik heb ook bloedarmoede en dan wel een erge versie moet echt goed opletten ...
Klinkt een beetje net als bij mij. Ik heb alleen geen ‘erge’ versie. Mijn HB was aan de lage kant en ondanks multivitamine & ijzer supplement toch gezakt. Bloed is extra onderzocht (o.a. op B12), dat was allemaal prima dus ze hebben er niet echt een verklaring voor. Inmiddels blijft de waarde stabiel op 6.5, dat is nog acceptabel maar mag niet zakken. Ik moet wel de supplementen blijven slikken.

4 jaar geleden

Ik ben meestal tussen door s ochtend wel optijd wakker omdat ik dan moet plassen slik hem dan en slaap daarna verder. Ook omdat ik bloeddruk medicatie heb en die pas 4 uur later mag innemen na de ijzer tablet anders doet dat zen werk niet.

4 jaar geleden

Reactie op Enniek

Ook niet toen je t ophaalde in de apotheek? Of moest je 'gewoon bij de Krui ...
Nee apotheek heeft me daarover ook niet geadviseerd 😅 hierdoor heb ik ijzer letterlijk zitten skippen met een schuldgevoel....

4 jaar geleden

Ik word ‘s nachts altijd wakker om te plassen en neem hem dan meteen in. Ik heb gelukkig geen last van de smaak. Ik begreep wel dat de tabletten kunnen verschillen. Zo hoorde ik dat een kennis grote capsules had, terwijl ik kleine tabletjes kreeg voorgeschreven.