12 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb er sinds de bevalling al 2 gehad. Heb toen ook de VK gebeld. Het is niet direct gevaarlijk voor de kleine tenzij jij voor het eerst in je leven een koortslip hebt Voeden met mondkap op heb ik niet gedaan. Uiteraard wel de andere hygiëne maatregelen in acht genomen. Heel vaak handen wassen, niet knuffelen. De VK zei wel je moet wel even goed opletten dat de kleine nergens een vreemd plekje krijgt (kan overal op het lichaam zijn) want dan moet je direct aan de bel trekken. Ik heb er ook zo'n compeed lipblaasjes pleister op gedaan zodat het afgedekt is. (kruidvat heeft ze ook van eigen merk maar die blijven lang niet zo goed zitten) Als de koortslip op een onhandige plek zit op de lip of erg groot is en je de pleister er niet goed op kan plakken dan mag je er gewoon zinksulfaat gel op smeren. Verkrijgbaar van eigen merk van de apotheek of drogist. Let op geen Zovirax oftwel Aciclovir op smeren dat heeft geen enkele zin.
Ik ben zeer benieuwd met welk advies de doktersassistente komt. Niet lullig bedoeld maar die geven nog wel eens aparte adviezen. Je zou ook nog even kunnen overweg en om je VK te bellen die hebben meer ervaring met dit soort dingen en dan heb je misschien gelijk antwoord. Ik vind overigens dat het op de site van het rivm wel duidelijk uitgelegd staat.
https://www.rivm.nl/herpes-labialis-koortslip/herpes-labialis-koortslip-en-zwangerschap#:~:text=De%20pasgeborene%20loopt%20een%20gering,bevalling%20of%20na%20de%20bevalling.
Groetjes van een apothekersassistente
5 jaar geleden
Hier idem dito. Vorige week verkouden/griep gekregen incl koortslip met zoontje van 5 weken oud. Smeer enkel sorefix (het tubetje op de plek zelf, de prevent creme uit het potje van sorefix op de rest van m’n lippen). Ik geef bv en doe dat ook gewoon door. Vooral omdat m’n zoontje ook al 1,5 week verkouden is. Verder veel handen wassen:desinfecteren en niet met m’n handen aan m’n gezicht/mond.
Heb zelf al t koortslip virus sinds ik baby ben dus hopelijk heb ik antistoffen aan m’n baby meegegeven tijdens de zwangerschap.
5 jaar geleden
Heb het vorige week gehad. Voelde een koortslip aankomen, tinteling in lip. Heb direct de huisarts gebeld. Was als de dood om mijn zoontje van twee weken te besmetten. Heb een kuur aciclovir gekregen. De koortslip is niet volledig doorgebroken. Alsnog met een mondkapje hem steeds vastgehouden en hele goede handhygiene continu.
5 jaar geleden
Ik heb ook altijd vaak last van koortslip had daarom ook lysine gehaald bij Kruidvat maar zijn enorme tabletten krijg ze helaas niet weg. Iemand toevallig kleinere tabletten van ander merk? Zo ja welk merk?