12 Reacties

5 jaar geleden

Als ik een koortslip heb, gebruik ik altijd een compeed plakker. Deze zijn vrij te verkrijgen en helpen de genezing te versnellen van een koortslip. Ook kun je dan knuffelen met je kindje

5 jaar geleden

Wellicht kun je je apotheek bellen met deze vraag, zij weten dat ook vast wel. Ik zit hier in hetzelfde schuitje (kleine is morgen 4 weken) en tegen mij zeiden ze (assistentie huisarts) dat ik hetzelfde kan doen als ik gewend ben.

5 jaar geleden

Ik heb er sinds de bevalling al 2 gehad. Heb toen ook de VK gebeld. Het is niet direct gevaarlijk voor de kleine tenzij jij voor het eerst in je leven een koortslip hebt Voeden met mondkap op heb ik niet gedaan. Uiteraard wel de andere hygiëne maatregelen in acht genomen. Heel vaak handen wassen, niet knuffelen. De VK zei wel je moet wel even goed opletten dat de kleine nergens een vreemd plekje krijgt (kan overal op het lichaam zijn) want dan moet je direct aan de bel trekken. Ik heb er ook zo'n compeed lipblaasjes pleister op gedaan zodat het afgedekt is. (kruidvat heeft ze ook van eigen merk maar die blijven lang niet zo goed zitten) Als de koortslip op een onhandige plek zit op de lip of erg groot is en je de pleister er niet goed op kan plakken dan mag je er gewoon zinksulfaat gel op smeren. Verkrijgbaar van eigen merk van de apotheek of drogist. Let op geen Zovirax oftwel Aciclovir op smeren dat heeft geen enkele zin. Ik ben zeer benieuwd met welk advies de doktersassistente komt. Niet lullig bedoeld maar die geven nog wel eens aparte adviezen. Je zou ook nog even kunnen overweg en om je VK te bellen die hebben meer ervaring met dit soort dingen en dan heb je misschien gelijk antwoord. Ik vind overigens dat het op de site van het rivm wel duidelijk uitgelegd staat. https://www.rivm.nl/herpes-labialis-koortslip/herpes-labialis-koortslip-en-zwangerschap#:~:text=De%20pasgeborene%20loopt%20een%20gering,bevalling%20of%20na%20de%20bevalling. Groetjes van een apothekersassistente

5 jaar geleden

Hier idem dito. Vorige week verkouden/griep gekregen incl koortslip met zoontje van 5 weken oud. Smeer enkel sorefix (het tubetje op de plek zelf, de prevent creme uit het potje van sorefix op de rest van m’n lippen). Ik geef bv en doe dat ook gewoon door. Vooral omdat m’n zoontje ook al 1,5 week verkouden is. Verder veel handen wassen:desinfecteren en niet met m’n handen aan m’n gezicht/mond. Heb zelf al t koortslip virus sinds ik baby ben dus hopelijk heb ik antistoffen aan m’n baby meegegeven tijdens de zwangerschap.

5 jaar geleden

Reactie op Soapy

Ik heb er sinds de bevalling al 2 gehad. Heb toen ook de VK gebeld. Het is ...
Bedoel je met zinksulfaat o.a. Zinolium? Dit heb ik namelijk thuis liggen..

5 jaar geleden

Heb het vorige week gehad. Voelde een koortslip aankomen, tinteling in lip. Heb direct de huisarts gebeld. Was als de dood om mijn zoontje van twee weken te besmetten. Heb een kuur aciclovir gekregen. De koortslip is niet volledig doorgebroken. Alsnog met een mondkapje hem steeds vastgehouden en hele goede handhygiene continu.

5 jaar geleden

Reactie op Soapy

Ik heb er sinds de bevalling al 2 gehad. Heb toen ook de VK gebeld. Het is ...
Zojuist contact gehad met de huisarts. Ik smeerde altijd Zinolium en dit mag ik ook nu gebruiken. Ideaal, want dit spul werkt bij mij altijd super goed!

5 jaar geleden

Reactie op buzzyke

Als ik een koortslip heb, gebruik ik altijd een compeed plakker. Deze zijn ...
Bedankt voor de tip! Helaas blijft het niet goed op mijn lip zitten..

5 jaar geleden

Op aanraden van de kraamhulp slik ik elke dag lysine. Schijnt goed te helpen preventief. Heb je nu alleen niks aan haha maar voor de toekomst

5 jaar geleden

Reactie op Newmom31

Bedoel je met zinksulfaat o.a. Zinolium? Dit heb ik namelijk thuis liggen.. ...
Ja zinolium is prima, srry late reactie. Maar ik zie dat je het ook al de huisarts gevraagd had. 👍 Hopelijk is die snel verdwenen

5 jaar geleden

Ik heb ook altijd vaak last van koortslip had daarom ook lysine gehaald bij Kruidvat maar zijn enorme tabletten krijg ze helaas niet weg. Iemand toevallig kleinere tabletten van ander merk? Zo ja welk merk?

5 jaar geleden

Zinkzalf heeft de huisarts bij mij aangeraden!