58 Reacties
5 jaar geleden
Met een intake ga je het voornamelijk hebben over praktische dingen. Zoals de hoogte van het bed, of je een toilet boven heb etc. Je mag niet zelf kiezen hoeveel uren je krijgt. Standaard is 49 uur. Soms op indicatie krijg je meer (maar dat kan je niet zelf vragen, alleen wanneer dat noodzakelijk is)
5 jaar geleden
Ik vind het zelf ook lastig wat ik ervan mort verwachten maar bij mij is wel expliciet gezegd dat de kamer niet klaar hoeft te zijn!
5 jaar geleden
Ben bang dat als het met de maatregelen zo blijft, dat ze vanuit het kraambureau zeggen dat er niemand anders aanwezig mag zijn in de kraamweek 😢 tenminste dat staat nu in de voorwaarden van mijn kraambureau. Wil graag ook m’n moeder hier hebben, maar tot nu toe is daar bezwaar tegen. Hoop dat het voor jou beter uitpakt.
5 jaar geleden
Ligt denk ik ook aan je kraamzorg hoe het gesprek precies gaat. Bij mij vroegen ze wat ik allemaal al geregeld had (kraampakket, thuisbevallingspullen, zorgverzekering, aanschaf aan spullen) kreeg nog de vraag of er een stagiair mee mag, misschien handig om daar alvast over na te denken het overviel mij namelijk een beetje.
Het is ook ons eerste kindje, heb zelf niet veel gevraagd want ik wist ook niet wat ik moest verwachten. Heb gewoon netjes geluisterd naar wat ze allemaal zei en dan tijdens het gesprek komen er van zelf vragen. (Of niet)
Bij mij kreeg ik te horen dat ik 49 uur kraamzorg heb, maar ligt ook aan de bevalling (stel dat je langer in ziekenhuis moet blijven)
Het liefste hebben ze dat je alles in week 36 klaar hebt. Bed op klossen, ziekenhuistas klaar, basisbenodigdheden in huis, autostoeltje klaar etc.
Wat ik wel prettig vond, ik had mijn gesprek telefonisch (Corona 🥴) om veel mee te schrijven. Alle informatie was nieuw en zo kun je het nog een beetje terug lezen.
5 jaar geleden
Reactie op Cp4
Ben bang dat als het met de maatregelen zo blijft, dat ze vanuit het kraamb ...
Idd. Ik zou het zeker snel navragen.
Hier ( brabant ) zijn de regels ook al
Duidelijk rondom Corona: niemand extra in huis buiten je eigen partner en Evt kids.
Geen hulp. Geen bezoek.
Dit is ook in een ander topic naar voren gekomen dat dit voor veel Kraamzorg bureaus geldt rondom Corona.
( zelfs bizarre voorbeelden van vrouwen die alleen zijn en bv hun moeder in huis willen hebben en zelfs netjes quarantaine doen. Mocht ook niet. )
5 jaar geleden
De uren worden met een bepaald systeem berekend dat word tijdens de intake uitgelegd. Je kan dan aangeven dat je ook hulp krijgt van anderen.
Ze vertellen hoe ze te werk gaan En ze vragen wat voor voeding je wilt geven en welke uitzet je moet aanschaffen. Wat voor verwachtingen je zelf hebt. Wat ze aan Corona maatregelen treffen.
Intake is gewoon een kennismakings- en voorbereidingsgesprek.
5 jaar geleden
Reactie op plien306
Hier ( brabant ) zijn de regels ook ...
Yep. Hier. Maar ik ga ze vd week nog mailen, want ik ben het er niet mee eens. Ik doe het alleen, mijn moeder blijft slapen, en dan moet ik haar eruit gooien omdat de kraamhulp komt? En dan wel vragen of ze een stagiaire mee mogen nemen 🙄
5 jaar geleden
Reactie op plien306
Hier ( brabant ) zijn de regels ook ...
Bij de zorgboog omgeving zuid oost Brabant mag gewoon 2 personen op bezoek dus dan kraamzorg en nog 1 persoon daarnaast.
Die mevrouw die de intake deed zei als je wel wil dat beide ouders komen kan de kraamverzorgende even beneden blijven en ik ben 22 december gebeld dus tijdens de lockdown
5 jaar geleden
Mijn bed is niet geschikt voor klossen. Is dat een probleem voor de kraamzorg? Zo ja, hoe valt dit te regelen? Ik vind sowieso dat de kraamzorg aan jouw eisen moet voldoen, en niet andersom. Anders net zo goed geen kraamzorg en gewoon lekker een bekwame familielid zoals moeder in huis die veel beter kan helpen. Mijn mening.
5 jaar geleden
Reactie op Ikdoeookmaarwat
Yep. Hier. Maar ik ga ze vd week nog mailen, want ik ben het er niet mee ee ...
Mijn familie zal ook gewoon hier al een paar weken voor de bevalling komen, en voor dat ze komen moeten ze een negatieve PCR test inleveren. Dus ik hoop dat het kan, het is mijn huis en ik bepaal wat ik wil. Ziekenhuis is een andere verhaal.
5 jaar geleden
Reactie op susanne1989
Bij de zorgboog omgeving zuid oost Brabant mag gewoon 2 personen op bezoek ...
O echt. Toch verschillen dus. Mijn mond valt open. ( tikkie jaloers. ☺️)
Hier west brabant breda- tilburg toch echt andere regels vanuit Kraamzorg thuis ...
geen. Bezoek. Geen extra personen in huis 😓
Staat duidelijk in de afspraken / regels
( zkh ook niet zolang Corona regels er zijn. Enkel partner).
5 jaar geleden
Reactie op Isabellaa
Mijn bed is niet geschikt voor klossen. Is dat een probleem voor de kraamzo ...
Dat kan je met je kraamhulp bespreken misschien zijn er andere oplossingen of kijken ze niet zo nauw.
Maar als je kraamhulp niet kan waarderen, volgens mij is het niet verplicht? Weet niet zeker hoor, maar dat zou je even kunnen uitzoeken. Als het klopt moet je doen waar je jezelf goed bij voelt natuurlijk.
Ik zelf vind het niet meer dan normaal dat die mensen hun werk ergonomisch kunnen doen en ben blij dat het goed geregeld is voor de verzorgsters.
5 jaar geleden
Reactie op Isabellaa
Volgens mij gaat het om de ergonomische houding van de verloskundige en heeft het niet te maken met “aan jouw eisen” voldoen. Zij hebben net zo veel recht om zo prettig mogelijk hun werk te doen zonder hun rug te belasten.
De verloskundige zal echter wel vaker met dit soort situaties te maken hebben gehad. Mogelijk dat ze met een creatieve oplossing kan komen🙂
5 jaar geleden
Reactie op plien306
O echt. Toch verschillen dus. Mijn mond valt open. ( tikkie jaloers. ☺️)
H ...
Raar dat het overal anders is ik weet in het elkerliek zkh in Helmond zijn op de kraamafdeling andere regels
Afwijkende bezoektijden
Centrum voor Geboorte & Gezin / Afdeling Gynaecologie en Verloskunde
Bij de bevalling mogen maximaal twee personen aanwezig zijn: de partner en nog een ander persoon.
Tussen 18.00 en 19.30 uur zijn in totaal drie bezoekers welkom. Dit is inclusief de partner. Wisseling van personen binnen deze bezoektijd is niet toegestaan.
5 jaar geleden
Reactie op Isabellaa
Ons bed is er ook niet geschikt voor. Gelukkig hebben we 2 matrassen, dus de kraamhulp of mijn vriend hoeft er maar 1 te verschonen. Bed is 8 cm te laag, maar hebben op zolder een extra matras. Deze kunnen we er eventueel bovenop leggen mocht dat nodig zijn.
5 jaar geleden
Reactie op Leaaaaa
Mijn familie zal ook gewoon hier al een paar weken voor de bevalling komen, ...
De regels zijn ook om de kraamzorg te beschermen dat zij niet wordt besmet. Misschien kan je dan beter voor kiezen geen kraamzorg, of enkel moederkind zorg of een particulier.
Echt nare tijden voor iedereen...
5 jaar geleden
Reactie op Newmamatobe
Volgens mij gaat het om de ergonomische houding van de verloskundige en hee ...
Klopt, ik snap wat je bedoelt. Maar als ik heel mijn huis moet aanpassen op kraamzorg, dan heb ik liever geen kraamzorg. En vooral niet iemand die me gaat vertellen of mijn moeder wel of niet bij mag zijn. Ik snap dat ze hun werk doen maar het blijft nog altijd mijn huis waar ik me prettig hoor te voelen en niet de kraamzorg. In NL worden veel eisen gesteld terwijl ze in andere landen niet eens kraamzorg hebben. Maar goed dat is hoe ik erover denk natuurlijk. Snap dat er mensen zijn er anders over denken hihi.