17 Reacties

5 jaar geleden

Die hoge bloeddruk is veel slechter voor baby (en jou) dan bijwerkingen van het medicijn!

5 jaar geleden

Hoe hoog is je bloeddruk? Ik heb zelf uiteindelijk labetalol via het infuus gekregen, dit was een grote hoeveelheid. Bij mij vanwege wel een zwangerschapsvergiftiging. Ons kindje is met 34+1 geboren maar is super sterk en heeft er niks aan over gehouden.

5 jaar geleden

Slikken die pillen! Echt hoor. Ik slik wat anders voor m'n bloeddruk inmiddels al bijna 5 weken. Als je het niet slikt gaat de functie van je placenta achteruit. Inleiden rond die termijn is niet met meer risico dan met een termijn van 39 weken. Je kindje is al af. Elk medicijn heeft bijwerkingen. Daarom wordt je kindje en jij ook goed gemonitord tijdens en na de bevalling.

5 jaar geleden

Ik gebruik al een aantal weken labetalol. 3x daags 100mg. Ik voel me echt stukken beter en de zwangerschap is ook goed vol te houden. Volgens mijn gyn zijn de risico's met deze dosis niet extreem. De kleine wordt na de geboorte uiteraard wel gecontroleerd, maar hoeft niet naar de neonatologie en kan gewoon bij mij op de kamer blijven. Wordt ook tussen de 37 en 38 weken ingeleid. Mijn vorige kids zijn al voor dat termijn geboren en allebei gezond dus ik zie er qua termijn niet echt een risico in.

5 jaar geleden

Slikken die pillen! Echt hoor. Ik slik wat anders voor m'n bloeddruk inmidd ...
Echt? Ik wist niet dat een hoge bloeddruk zo gevaarlijk was. Ik zit telkens rond de 155/100. Maar mijn urine is nog steeds schoon en bloedwaardes nog goed. Alleen zelf voel ik me gewoon ziek, misselijk, pijn in m'n bovenbuik, duizelig, hoofdpijn. Ben al tig keren onderzocht maar de waardes blijven gelijk. Ze geven die medicijnen uit voorzorg. Zou het mezelf nooit vergeven als de baby na de geboorte wat overkomt door deze medicijnen. Ik moet ook een beetje vertrouwen hebben natuurlijk..

5 jaar geleden

Reactie op MamaSjeel

Ik gebruik al een aantal weken labetalol. 3x daags 100mg. Ik voel me echt s ...
Oké dat is fijn.. er was een keer een vk die zei dat baby's die rond 37 weken geboren worden vaak huilbaby's zijn en ademhalingsproblemen hebben.. maar als je eenmaal in het ziekenhuis loopt zie je 100 verschillende mensen die allemaal wat anders zeggen. En ben zelf een vrij onzeker persoon, dus raak er van in de war.

5 jaar geleden

Je kan echt heel ver van huis raken als je hoge bloeddruk in de zwangerschap niet behandelt. Jij kan in een levensbedreigende situatie komen en je baby ook. Als je angstgevoelens hebt of onduidelijkheden, bespreek ze dan met een professional. Maar ga niet zelf allerlei dingen bedenken.

5 jaar geleden

Reactie op bloemetje@

Hoe hoog is je bloeddruk? Ik heb zelf uiteindelijk labetalol via het infuu ...
De laatste tijd 155/100. Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan. Ik zie allemaal beren op de weg wat waarschijnlijk niet nodig is.

5 jaar geleden

Reactie op Pien76

Je kan echt heel ver van huis raken als je hoge bloeddruk in de zwangerscha ...
Ik heb maandag een controle afspraak. Ben toch maar begonnen met de medicijnen en zal maandag mijn vragen stellen aan de verloskundige.

5 jaar geleden

Pre Eclampsie/HELLP is heel gevaarlijk! Ik heb echt kritisch gelegen en achteraf gezien had ik er net zo makkelijk niet meer kunnen zijn. Dus ja die labetalol is t waard. Ik snap je wel heel goed, je wil het liever niet! Natuurlijk niet ❤️ Bij mn eerste zwangerschap ben ik helemaal volgestampt met medicatie waaronder labetalol voor in totaal 5 weken en heb ik 2x 24 uur aan een magnesium infuus gelegen om te zorgen dat ik geen eclampsie kreeg (insulten). Dit was ook geen kattenpis. Nu al ruim 3 maanden aan de labetalol vanwege op nieuwe hypertensie, nu as we speak lig ik in t ziekenhuis omdat ze liever niet willen dat ik weer afwijkende waarden krijg en me dus liever enkel met hypertensie laten bevallen. Je baby’tje is oke, ik heb niks gemerkt van mijn eerste. Een dikke vette apgar score van 9/10 met 32 weken! Ze ging direct daarna de couveuse in maar ze was een echte strijder. Ik daarentegen heb lang moeten herstellen, en eigenlijk is t nooit meer goed gekomen. Ik heb veel geheugenverlies, vochtproblematiek en weinig energie. Na deze zwangerschap doe ik t dus ook nooit meer en ga ik me volledig richten op herstel. schrijf je bezorgdheden op en overleg met je gyn! Ze denken graag met je mee ❤️❤️❤️❤️💪💪💪💪💪

5 jaar geleden

Dit bericht is verwijderd
Dat is wel heftig zeg en inderdaad beter voorkomen dan genezen.

5 jaar geleden

Reactie op LisaImminga

Echt? Ik wist niet dat een hoge bloeddruk zo gevaarlijk was. Ik zit telkens ...
Die van mij was lager maar omdat ik een 2e keer een verhoogde bloeddruk had is direct gestart met medicatie. Mijn dochter is ook gezond geboren terwijl ik toen ook dezelfde medicatie gebruikte als nu en ook dmv inleiding geboren. Ze heeft 24 uur aan de monitor gelegen bij mij op de kamer en haar bloedsuiker werd een paar keer geprikt.

5 jaar geleden

Reactie op LisaImminga

Echt? Ik wist niet dat een hoge bloeddruk zo gevaarlijk was. Ik zit telkens ...
Labetalol zorgt juist dat je bloeddruk wat zakt waardoor de druk op je vaten verminderd. Hierdoor is de kans op eiwitten in je urine ook kleiner. Ik ben geen arts, enkel ervaringsdeskundige 😂 maar zo heb ik t altijd begrepen! Tegen eiwitten kunnen ze namelijk niks meer doen, het is het eerste teken van orgaanuitval.

5 jaar geleden

Elk medicijn heeft bijwerkingen, niet iedereen heeft die bijwerkingen. Even professioneel advies: hoge bloeddruk is gevaarlijk: je hart moet harder werken om je bloed rond te pompen, en die moet nu al harder werken, aangezien je meer bloed hebt tijdens je zwangerschap (je moet dan ook 2 functionele lichamen bevoorraden) . Neem gerust labevolol, wordt al jaren (dan heb ik het echt over meer dan een halve eeuw) gebruikt bij hoge bloeddruk tijdens zwangerschap!

5 jaar geleden

Reactie op Veggieburger

Elk medicijn heeft bijwerkingen, niet iedereen heeft die bijwerkingen. Ev ...
Labetolol dus...

5 jaar geleden

Reactie op LisaImminga

Ik heb maandag een controle afspraak. Ben toch maar begonnen met de medicij ...
Goed te horen dat je deze keus hebt gemaakt. Je moet maar denken, het is een korte periode in je leven. Alles om jou en je kindje goed door de laatste fase te loodsen!