11 Reacties

3 jaar geleden

Dat standaardbereik is volgens mij voor als je niet zwanger bent. Hemoglobine mag bijvoorbeeld een stuk lager zijn in dit termijn. Mijn verloskundige zei afgelopen week (week 32) dat het vanaf nu weer omhoog gaat. Dus zou je niet direct zorgen gaan maken!

3 jaar geleden

Krijg jij dit te zien, voor een arts je heeft ingelicht? Ik zou me niet teveel zorgen maken je baby neemt wat ie nodig heeft. Mogelijk moet je starten met ijzer tabletten. Bijna alle zwangere vrouwen hebben lagere bloeduitslagen in hun laatste trimester

3 jaar geleden

Ik had ook een soortgelijke uitslag, net allemaal iets te laag! Niets om mij zorgen over te maken zei de verloskundige, maar voelde me daarnaast ook best belabberd wat ik achteraf kon wijten aan lage HB waarden. Neem nu iedere dag Floradix ijzerdrankje en voel me sindsdien stukken beter Weet niet of jij ook al iets van extra ijzer neemt? Kan in ieder geval geen kwaad, omdat we dit na de bevalling sowieso extra nodig zullen hebben. Dus maar beter nu alvast aanvullen :) volgens mij zijn deze waarden echt niet van invloed op je kindje, die neemt echt wel wat het nodig heeft, al hebben wij daardoor tekort. Sterkte!

3 jaar geleden

Krijg jij dit te zien, voor een arts je heeft ingelicht? Ik zou me niet te ...
Ik kan via de ziekenhuis site mijn dossier inzien en dit was dus de uitslag van afgelopen week.

3 jaar geleden

Ik ben klinisch chemicus. De waarden zijn best ok. Je Hb is idd wat aan de lage kant maar de referentiewaarden die er achter staan zijn idd van toepassing op niet zwangeren. Er zal wat ijzer voorgeschreven worden. Ook je dieet zou je wat kunnen aanpassen met ijzerrijke voedingsmiddelen. Voel je je zelf goed? Dat is het belangrijkste.

3 jaar geleden

6,3 is inderdaad wat aan de lage kant, maar absoluut geen reden tot grote zorg. Verloskundigen zien graag een mooi Hb vóór de bevalling, omdat je tijdens je bevalling door de regel wat ruim vloeit en je daar met een hoger Hb dan vaak wat sneller weer van opgeknapt bent en fit voelt. Ik heb een prima Hb, maar ben wel van plan wat extra floradix te nemen de laatste weken en ook na de bevalling. Beter voorkomen dan genezen! Kan m'n energie goed gebruiken straks, gok ik. Groene groenten, appelstroop, etc zit ook veel ijzer in!

3 jaar geleden

Mijn waardes zijn vergelijkbaar. Voor een zwangerschap nog best oké. Ik heb vanaf 12 weken ijzer voorgeschreven gekregen. Waardes blijven een beetje hetzelfde maar de gyneacoloog is blij dat het niet veel lager aan het worden is

3 jaar geleden

Reactie op Epsilon

Ik ben klinisch chemicus. De waarden zijn best ok. Je Hb is idd wat aan de ...
Aah dit is al wat geruststellender ik voel me opzich prima niet vermoeider dan voor de zwangerschap.

3 jaar geleden

Hoi, het lichaam verdunt tijdens je zwangerschap het bloed waardoor je Hb daalt. Dit is een voorbereiding op de bevalling. Je MCV is net onder de normaal waarde, dus waarschijnlijk heb je relatief een klein ijzertekort, maar niet ernstig dus. Als ik jou was zou ik het bespreken met degene die het bloed heeft laten bepalen. Ik zou me er in ieder geval zelf geen zorgen over maken en zorgen dat je voldoende ijzer binnen krijgt. Suggesties staan hierboven al beschreven. Succes!

3 jaar geleden

Reactie op Epsilon

Ik ben klinisch chemicus. De waarden zijn best ok. Je Hb is idd wat aan de ...
Precies dit! :) geen zorgen over maken, inderdaad ijzerrijk eten is tijdens de zwangerschap nooit verkeerd! Vlees, groene groentes en evt heb je ook roosevicee ferro. Mijn hb was 3 weken terug 6.5 ook prima tijdens de zwangerschap, hoefde ze niks mee