38 Reacties

5 jaar geleden

Ik heb de naam van mijn man met mijn eigen achternaam erachter. Onder emails en brieven onderteken ik bijvoorbeeld altijd met allebei de namen. Verder gebruik ik de naam van mijn man. Ben heel blij dat ik mijn eigen naam ook heb gehouden maar dat is voor iedereen anders denk. Mijn vader is een paar weken geleden overleden en daarom nu heel blij dat ik 'zijn' naam ook nog heb gehouden.

5 jaar geleden

Ik heb op het werk mijn meisjesnaam aangehouden (ict technisch is het een ramp om je naam aan te laten passen bij ons 🙈). Buiten werk gebruik ik alleen de naam van mijn partner 😊 ik heb niet echt binding met mijn eigen familie, meer met mijn schoonfamilie. Vandaar dat ik alleen zijn naam gebruik.

5 jaar geleden

Ik stond ook voor dit dilemma maar heb vorige week definitief de beslissing om voor de naam van mijn partner te gaan. Ik vond de dubbele versie gewoon niet klinken en wil graag “een familie” zijn. Overigens kun je dan nog steeds kiezen of je het overal gebruikt of niet hoor, je meisjesnaam blijft ook altijd in je paspoort staan. Ik ga het overigens verder wel overal aanpassen. Sterkte met je schoonmoeder!

5 jaar geleden

Ik heb toen ik trouwde voor de wet dubbele achternaam gedaan. Gebruik op mijn werk eigen achternaam omdat het drama is om dit te veranderen en met post/pakketjes en afspraken gebruik ik altijd de naam van mijn man

5 jaar geleden

Ik ga een dubbele achternaam nemen om mijn vader die overleden is zijn achternaam te blijven behouden en dragen. ☺️

5 jaar geleden

Reactie op Babynr2March2021

Ik heb de naam van mijn man met mijn eigen achternaam erachter. Onder email ...
Ik heb dus dezelfde reden, altijd mooi om je eigen familienaam te blijven behouden indien je band sterk en goed is.

5 jaar geleden

Meisjesnaam erachter is handig omdat overheidsinstanties je meisjesnaam blijven gebruiken. Ook op mijn werk gebruiken ze mijn meisjesnaam, voor bv mijn emailadres. Toch noem ik me bij m'n getrouwde naam, ik ben nu eenmaal getrouwd. Als ik een mail stuur ofzo gebruik ik beide namen

5 jaar geleden

Ik ben voor dubbele achternaam gegaan. Vind het fijn om nog mijn eigen naam te houden, maar straks ook de zelfde achternaam als mijn kind te hebben. In de praktijk gebruik ik vooral mijn getrouwde naam, ook op werk.

5 jaar geleden

Ik heb gekozen voor de “klassieke” variant dus naam partner-meisjesnaam. Dit staat ook in m’n handtekening bij mail etc maar mijn mailadres op kantoor is nog wel mijn meisjesnaam (is ook makkelijker) daarnaast noem ik mij wel altijd bij m’n getrouwde naam maar soms als ik overvallen word door een postbezorger ofzo die dan een achternaam moet hebben zeg ik ook vaak m’n meisjesnaam. Net moest ik bijvoorbeeld het cjg bellen voor de 22-wekenprik en dan noemen ze je ook nog bij je meisjesnaam en soms is dit ook nog met vakanties etc.

5 jaar geleden

Ik ben gegaan voor de achternaam van mijn echtgenoot👍🥰 mijn meisjesnaam is dus volledig weg, ook op mijn identiteitskaart. Groetjes

5 jaar geleden

Wij zouden 3 juli dit jaar trouwen is verplaatst naar 23 april 2021 maar ik ga voor naam partner gevold door meisjesnaam

5 jaar geleden

Je kan het ook nog andersom doen. Eerst meisjesnaam dan naam van je man. Zo is t makkelijk om je eigen naam te gebruiken maar draag je toch ook naam van je man en gezin

5 jaar geleden

Ik begrijp je helemaal. Wij trouwen eind december op een maandagochtend, helaas dit jaar geen feest ivm corona is de pret er dan voor al af aangezien we gewoon ons gang willen gaan dan 🙈 Ik heb besloten mijn partners naar aan te nemen gevolgd door mijn meisjes naam. Ik wil ook graag dezelfde achternaam dragen als onze kleine. Hierin misschien iets 'ouderwets'. Voelt voor mij beter. Ik gebruik denk ik ook met regelmaat mijn meisjes naam nog, maar ik ga dat nog wel even bekijken. Maar gelukkig kan tegenwoordig alles, en kun je hier alle kanten mee op en een keuze in maken!

5 jaar geleden

En uiteraard, veel sterkte voor jullie. Nu jouw schoonmoeder zo ziek is.. 😘

5 jaar geleden

Ik merk dat ik het zelf wel een ding vind om mijn eigen achternaam op te geven als het ware. Ik heb al 36 jaar deze achternaam en is onderdeel van wie ik ben. Misschien voel ik dat ook wel wat sterker door het overlijden van mijn vader dit jaar, zoals ik verderop ook lees. Maar goed, dat is heel persoonlijk. Kan me ook voorstellen dat het anderen juiste weer niet uitmaakt. Ik zou zelf dus sowieso voor een dubbele naam gaan. En je kunt prima praktisch je meisjesnaam op het werk gebruiken bijvoorbeeld. Is meestal zelfs makkelijker gezien e-mailadressen ed (althans bij ons). Maar goed, doe vooral wat goed voelt voor jou. Heel veel sterkte in ieder geval! Heftig om dit mee te maken, helemaal tijdens je zwangerschap.

5 jaar geleden

Ik zit met dezelfde twijfel. Ik wil vooral m’n eigen naam houden, want het lijkt me heel raar om ineens anders te heten na 30 jaar.. En daarnaast vind ik de achternaam van m’n vriend minder mooi.. Maar aan de andere kant vind ik het wel mooi om dezelfde achternaam als m’n kind te hebben. Ik denk dus dat ik meisjesnaam-partnernaam doe. Niet de gebruikelijke variant, maar dan kan ik makkelijker alleen m’n eigen naam gebruiken als dat makkelijker is, bijv op werk. Volgens mij ben je er vrij in wanneer je welke naam gebruikt. Op officiële documenten moet je toch vaak je meisjesnaam opgeven.

5 jaar geleden

Wij gaan elkaars naam aannemen: zijn achternaam eerst + mijn achternaam. Vind het heel jammer dat het in NL niet mogelijk is om een dubbele achternaam aan je kleine te geven, anders had ik graag onze beide achternamen aan de baby gegeven.

5 jaar geleden

Ik heb eerst de naam van mijn man en dan mijn eigen achternaam :)

5 jaar geleden

Volgens de wet hou je altijd je eigen meisjes naam al kun je er wel voor kiezen dat je wordt aangeschreven door de overheid met je getrouwde naam. Je kunt dit ook altijd weer laten aanpassen. Beide zowel jij als je man mag beide namen gebruiken wanneer je wilt. Ik wilde heel graag wel mijn man zijn naam maar ook de mijne en mijn man heeft er toen voor gekozen ook een dubbele naam te nemen omdat het dan het zelfde zou zijn

5 jaar geleden

Ik ga voor de dubbele achternaam, eerst die van mijn (dan) man en dan mijn eigen. Ik wil graag de achternaam van onze kinderen.