11 Reacties

3 jaar geleden
Het is geen Coloboom? Zoals het oog van Madeleine McCann? Misschien een hele lichte variant? (Zou trouwens googelen op Madeleine McCann en niet op coloboom, bij die laatste krijg je hele extreme gevallen te zien. Je hebt dit in verschillende gradaties).
Ik heb dit in mijn ene oog en daardoor zijn mijn pupillen niet altijd even groot en zit er ook net een kleurverschil in.
Hoeft trouwens helemaal geen impact te hebben op je zicht. Ik heb geen bril en ook geen lenzen. Ik heb vroeger wel bij de oogarts gelopen omdat ze dachten dat ik een lui oog had, maar uiteindelijk geen behandeling daarvoor gehad.

3 jaar geleden
Een lui oogje konden ze hier wel al vaststellen op 1 jaar hoor.. onze dochter was op 1 jaar ziek (flink verkouden) en plots draaide een oogje steeds naar binnen bij vermoeidheid (strabisme). We dachten dat dit gewoon aan de vermoeidheid lag en niets ernstigs was, maar dit ging niet weg. Advies gevraagd aan de kinderarts en die zei niets vreemds waar te nemen en dat het wellicht niets is (een foto die we zelf genomen hadden van het scheelkijken overtuigde haar ook niet). Maar ze zei dat ik altijd langs kon gaan bij een oogarts voor een advies om me gerust te stellen. Oogarts zag eerst niets vreemds (voor de consultatie) en van zodra ze oogmetingen begon te doen werd inderdaad strabisme, lui oog en een zware correctie (+7,5 en +5,5) vastgesteld! Bij een tweede advies kwamen we hetzelfde uit (enkel een iets kleinere correctie). Dus dit kan wel degelijk vastgesteld en gemeten worden als ze zo klein zijn.. onze dochter draagt nu 1u/dag een oogplakker en de hele dag een brilletje en bij de controle werd al duidelijk verbetering vastgesteld dat de oogjes terug beter samenwerken :-) goed dat je dan toch eindelijk een verwijzing gekregen hebt!

3 jaar geleden
Reactie op Suzan86
Het is geen Coloboom? Zoals het oog van Madeleine McCann? Misschien een hel ...
Dank voor je reactie! Coloboom had ik idd ook al voorbij zien komen. Zijn pupillen zijn echter beide rond. Het gaat echt om de rand om zijn iris. De limbale ring? als ik me niet vergis! Maar misschien is het wel een variant hoor, op wat je schrijft 🤷♀️

3 jaar geleden
Een lui oogje konden ze hier wel al vaststellen op 1 jaar hoor.. onze docht ...
De oogjes staan wel recht, dus dat lijkt het niet te zijn. Lui oog zou natuurlijk wel goed kunnen 🤷♀️, maar volgens mij staat dat los van het uiterlijke kenmerk (kleinere oogje, brede limbale ring die bij vlagen niet helemaal glad is, lichtere kleur) Het is me echt een raadsel merk ik! Afwachten maar, we kunnen 13 juli terecht!

3 jaar geleden
Als ik het zo zie aan de hand van je foto's lijkt het als of de limbale ring in het linker oog dikker is als de rechter. Dat kan. Inprincipe betekend dat niks. (Schoonheids"foutje") Het kan wel vertekenend werken waardoor het lijkt als of de rest dan ook afwijkt maar voor zover ik het nu kan zien is dat wel gelijk.