33 Reacties
5 jaar geleden
Reactie op Dasi
Ik weet niet of je ouderschapsverlof betaald of onbetaald is?
Volgens mij ...
Het is onbetaald (helaas😝).
Aha oké zodoende. Qua wat je maandelijks netto overhoudt zal je dan geen verschil merken maar het zit m dan dus vooral in pensioenopbouw als ik het goed begrijp?
5 jaar geleden
Ik gebruik mijn ouderschapsverlof, ik ga een dag minder werken en met wat er in mijn cao staat krijg ik die dag "vrij" alsnog voor 55% vergoed. Als m'n verlof op is kijk ik wel weer of ik mijn contracturen officieel wil verlagen.
5 jaar geleden
Ik heb mijn ouderschapsverlof gebruikt bij mijn dochter. Hierdoor werk ik nu (ze is inmiddels 3,5) nog steeds maar 24 uur.
Bij deze zet ik het ook weer in en tegen de tijd dat het op is zet ik m'n contract om 😅
5 jaar geleden
Je krijgt ook geen pensioen over de uren die je ouderschapsverlof hebt. Dit moet je zelf betalen . Is niet veel. Dit moet je na je bevalling doorgeven.
5 jaar geleden
Ik kreeg wel als tip dat als je bijv weet dat je snel weer een tweede wil je beter je verlof kan inzetten. Tijdens de verlof krijg je dan wel uitbetaald voor je volledige contractduur 😜
Ik ga zelf mijn contract verlagen. Verwacht niet dat ik nog omhoog wil haha
5 jaar geleden
Ik zou ouderschapsverlof opnemen.. ik heb dat ook gedaan, bij de eerste. Van 32 uur naar 28 uur. 4 uur per week
Ouderschapsverlof. Nu ik met verlof ga, krijg ik mijn 32 uur uitbetaald.. omdat dat mijn officiële contract is. Mocht je ooit ziek worden ( langdurig ) of wanneer je zwanger bent van een volgende en dan in het verzuim komen voor je verlof, krijg je ook 32 uur uitbetaald... ook kun je ten alle tijden die uren opschroeven of af schalen zoals het jou uit komt, uiteraard natuurlijk in overleg met je werkgever! Hierna kun je nog altijd je contract uren verminderen... wanneer je ooit onverwachts vrij moet hebben voor welke gebeurtenis dan ook, is er overal een mouw aan te passen en hoeft dit niet van de uren “ ouderschapsverlof “ af..
5 jaar geleden
Je kunt ouderschapsverlof opnemen met vergoeding dit ga ik ook het eerste jaar doen..
Het is wel dat je na het jaar gewoon je eigen contract uren dient op te pakken (minstens voor een half jaar wil je de vergoeding die je hebt gekregen niet terug te willen betalen) .
Met ouderschapsverlof ben je zeker van je bestaande contract Dat je terug kunt naar je oude uren. Inderdaad met contractwijziging ben je niet zeker dat je na een jaar weer terug kunt in je oude uren.
5 jaar geleden
Reactie op Maart 2021
Je kunt ouderschapsverlof opnemen met vergoeding dit ga ik ook het eerste j ...
Het stukje “ dat je na een jaar verplicht ben om weer je oude uren te werken, anders moet je de vergoeding terug betalen” is dit wettelijk vast? Want ik wil eerst ouderschapsverlof opnemen omdat ik 25% vergoed krijg en daarna met contract uren omlaag. Maar als je het verplicht ben terug te betalen dan kan ik beter direct in contract uren omlaag.
5 jaar geleden
Ook ik zou ouderschapsverlof doen. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik na de geboorte 9 maanden op 32 uur gewerkt via ouderschapsverlof. Aangezien ik merkte dat ik toch meer behoefte had aan werken dan iedere week een dag vrij is mijn man van 40 naar 36 uur gegaan en ik van 32 weer naar 36 uur. Je kan dus altijd kijken hoe het bevalt om minder te werken en dan weer terug gaan. Succes met je keuze!
5 jaar geleden
Reactie op PB1
Dit heb ik nog nooit gehoord. Is dat in België zo?
Nee ik hoop het niet hahaha, ik woon in Nederland! En ga er eigenlijk vanuit dat ik het niet hoef terug te betalen ondank ik na 1 jaar toch contract uren vermindering doe.
5 jaar geleden
Nee ik hoop het niet hahaha, ik woon in Nederland! En ga er eigenlijk vanui ...
Hoi,
Yes is bij mij ook zo! Is afhankelijk van je werkgever/cao. Ik mag 3 maanden na stoppen met opnemen ouderschapsverlof niet in contract omlaag en 6 maanden niet uit dienst. Krijg wel 50% doorbetaald dus kies voor ca 6 maanden past uur extra vrij en daarna ga ik 4 dagen werken (werk nu 5 dus ga wel mijn contract van 40 naar 34 terug laten zetten)
5 jaar geleden
Reactie op Lott e
Hoi,
Yes is bij mij ook zo! Is afhankelijk van je werkgever/cao. Ik mag 3 ...
Ik laat dus mijn contract al meteen als ik weer ga werken bijstellen. Vanaf het moment dat mij ouderschapverlof in gaat is mijn contract nog maar 34 uur. Ik werk dan een half jaar 28 uur en daarna hoef ik maar terug naar 34. Dit dus om niet te hoeven terug betalen daarna.