13 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem op het moment. Nu ook 3 weken bezig, plassen heeft ze onder de knie en af en toe een ongelukje. Poepen, ja ander verhaal. Zodra we zien dat ze moet ‘poepen’ zetten we haar gelijk op de wc in de hoop dat ze het laat gaan. Tot nu toe maar 2x gelukt… Maar ze blijft het eng vinden. Ik zou het ook niet weten…
2 jaar geleden
Reactie op Daisy16
Dat doen wij ook. En soms moet ze van ons ook even lekker gaan zitten van d ...
Ja, precies. Ik vind het wel lastig. Ze geeft namelijk aan dat ze wilt poepen, maar wilt het niet in haar broekluier doen meer en ook niet op de wc. Dus ze zit zelf ook echt in de knel 🥲
2 jaar geleden
Wij hebben dit ook met onze zoon. Ruim 2 maanden plast hij goed op het potje en blijft hij ook 's nachts droog, maar poepen is een ding. Hij houdt het vaak op en wil het alleen in zijn broek doen: aanvankelijk in zijn onderbroek, maar hij heeft inmiddels geleerd dat hij een luier mag vragen. De dokter heeft een licht laxerend middel voorgeschreven waardoor hij elke dag moet. Ik hoop dat zijn angst/weerzin vanzelf verdwijnt met wat meer routine. Wil nu niets pushen in ieder geval...
Succes allemaal!
2 jaar geleden
Wij hebben dit ook, onze zoontje is nu 3 weken zindelijk maar nog geen een keer op de wc gepoept. Hij mag een luier vragen als hij moet poepen hebben we afgesproken want op de een of ander manier lukt t hem niet om op de wc te poepen. En sinds 2 dagen ook 2x plasongelukjes gehad terwijl het hartstikke goed ging werd snachts ook droog wakker nu zit zijn luier ook weer vol sochtends. 🥹
2 jaar geleden
Hoi, ten eerste goed om naar de zithouding te kijken. Poepen gaat het best als de voeten kunnen steunen. Wat ook kan helpen is om de focus van het poepen zelf af te halen en kleinere doelen te stellen. Dus bijvoorbeeld een kijkplaat op de wc te hangen en dan bvb stickers sparen als het lukt om een minuut op de wc te zitten en dat dan steeds een beetje uitbreiden. Ook goed om na te gaan waar de angst vandaan komt. Is er in het verleden sprake geweest van obstipatie waardoor poepen pijn heeft gedaan? Eventueel kan dan emdr helpen.
2 jaar geleden
Onze dochter heeft geen poepangst, maar wel een soort angst als ze open een grote wc moet plassen (dus zonder wc verkleiner). Wat bij ons heel erg helpt zijn kleine stapjes.
Bijv. Eerst alleen even kijken bij de wc, dan mee als mama moet plassen, dan in het hokje staan etc.
En gaar vooral veel zelf laten doen en benoemen hoe trots je bent dat ze bijv. Alleen al even gekeken heeft.
Ook doen we vaak liedjes zingen. Dit deden we ook aan het begin toen ze poepen moeilijk vond. We zongen bijv. Popliedje van Fien en Teun en Op het potje van Babyliedjesboek
2 jaar geleden
Haai,
Onze jongste was vrij vroeg zindelijk en wilde net als grote broer op de wc, maar poepen was een ding!
Wat ik deed was vragen of hij wilde poepen op het potje of op de wc!
Toen deed hij het op het potje maar moeilijk
Uiteindelijke elke dag nadat ik de oudste naar school bracht rond 8.45 uur zette ik hem voor de tv op het potje!
Las dat kleine kinderen vaak ‘s morgens poepen na alles verwerkt te hebben in de nacht!
Denk dat dit een week of 3 ging en daarna gaf hij zelf aan moet poepen! Keuze gegeven wc of potje en nu doet hij het al maanden op de grote wc
2 jaar geleden
Geduld! Onze dochter had het ook, maar het komt echt vanzelf goed.
Het plassen ging heel snel goed. Wij deden een beloning met stickers en iedere keer werden het kleinere plasjes om maar meer stickers te kunnen krijgen. Toen het plassen eenmaal goed ging, kreeg ze voor drolletjes een grotere beloning dan voor het plassen.
Maar uiteindelijk in het geduld, en àlles positief zelf inzien en benadrukken. Als je kindje nog maar drie weken bezig is en je vindt dat het goed gaat dan gaat dit ook gewoon zeker lukken!
2 jaar geleden
Oh wat een feest der herkenning!! Gelukkig. Plassen gaat geweldig. Eigenlijk nooit meer ongelukjes. Maar dat poepen is iets raars…. Hij ging het ophouden, natuurlijk vreselijk buikpijn etc. Nu drinkt ie 2 bekers roosvicee pruim, eentje in de namiddag en bij het eten. En dan mag hij in z’n luier poepen, vaak in de ochtend, want het potje blijft spannend….
Binnenkort weer proberen zodra het poepen weer volledig op de rit is.
2 jaar geleden
Reactie op Babyak
@daisy16 hey, ik vroeg me af hoe het nu gaat met het poepen. Bij ons gaat h ...
Het gaat wonderbaarlijk goed. Ze poept thuis, op de opvang, en bij opa en oma en bij haar tante. Poept wel op het potje en af en toe ook op de wc. Alleen ze poept niet als wij weg zijn.
Hebben een papier opgehangen waar zij stickers mocht opplakken als ze had gepoept en dat werkte voor haar. Nu poept ze zonder een sticker maar als ze die nog wil plakken dan mag dat.