6 Reacties

één maand geleden

Mijn dochter is ook 3.5 jaar, ze kan zelfstandig tot 100 tellen, zelf rekensommetjes oplossen op haar handen en soms zonder. Ze kan tellen met intervallen van 2 tot 10, ze kent de tafel van 2, en ze kon zelfstandig 40 stukken puzzels oplossen toen ze bijna 3 was. Ze kan ook de meeste opgaves van loco 4-6 jaar goed doen. Ze sprak ook vroeg duidelijk en kan matig 3 letter woorden lezen, maar kan niet het alfabet schrijven, wel lezen. Wij stimuleren haar veel, en als ze tv mag kijken, dan is het numberblocks of bluey. Wat wij opmerken is dat ze haar vaardigheden niet graag laat zien op peuterschool, en dat ze te snel veel wil doen, wat leidt tot frustaties.

één maand geleden

Reactie op CS89

Mijn dochter is ook 3.5 jaar, ze kan zelfstandig tot 100 tellen, zelf reken ...
Jeetje, wat een slimpie! En krijgt ze wel de kans op de peuterschool? Hier kijken we nauwelijks tv of iPad, meestal als we het doen is het informatief (wat is het heelal/ hoe zien bepaalde dieren eruit etc) en heel soms Juf Roos, Peppa pig, bluey, bing.. Ik ben heel benieuwd of ze het door blijven zetten 😁 Toevallig heb ik gisteren Loco gekocht met boekjes van 4+ waarbij ik bij 2 ook dacht dit is veeeel te makkelijk 🫣

één maand geleden

In de mei 2021 is een topic over hb ;)

één maand geleden

Mijn dochter is van 3 maart. En ik vermoed geen hoogbegaafdheid maar wel hogere intelligentie, licht autisme en selectief mutisme. Toen ze 3 was herkende ze alle letters van t alfabet. Ze oefent met schrijven en heeft 1x haar eigen naam geschreven. Ik vroeg laatst met welke letter begint eekhoorn? Met de e! En wind? Met poep! Dus ze is ook wel echt een peuter hahaha. Ze kent alle kleuren en herkent getallen in groepjes, telt tot 20. Legt puzzels van 35-50 stukjes, meer nog niet getest. Op de psz praat ze vaak de hele dag niet of pas als de groep kleiner is. Ze merken wel dat ze alles weet en kan maar ze komt niet tot altijd tot uiting. Binnenkort wil ik hierover in gesprek. En na de carnavalsvakantie start ze op school. De S kan ze ook schrijven maar wou ze niet afmaken lol

één maand geleden

Reactie op Sorbygirl87

Mijn dochter is van 3 maart. En ik vermoed geen hoogbegaafdheid maar wel ho ...
Houd er ook rekening mee dat er overlap is tussen hb/ass/ADHD. Sommige verschijnselen kunnen zelfs komen door de onjuiste omgeving, doordat een kind zich te veel moet aanpassen aan het gemiddelde.

21 dagen geleden

We hebben inmiddels een gesprek op school gehad met beide kleuterjuffen en zorgjuf. Zij hebben onze zoon een paar weken geobserveerd en getoetst. Qua taal loopt hij zeker 2 jaar voor en op bijna alles zeker 1 jaar. Hij mag nu veel meedoen met de tweede kleuterklas (zit nu dus in de eerste) als hij dat wilt. Ook hebben ze voor hem in de kast een hoekje gemaakt met uitdagende opdrachten of spelletjes. Hier heeft hij altijd toegang toe. Inmiddels schrijft hij zelfs al 6-letterwoorden (nog geen oe en au en ui's of dubbele letters) en het gaat met een razend tempo! Ook lichamelijk loopt hij voor (kan zeer goed hinkelen, zijn record is 38 🤣, springen , balanceren, fietst zonder zijwieltjes). Hij mag dus nu ook gymen met de oudere kindjes. Hij scheen ook een bijzonder empathisch vermogen te hebben voor zijn leeftijd en ook humor, waardoor hij vaak onderonsjes heeft met de docenten, haha. Alle juffen en hun collega's hadden nog niet eerder een 3 jarige met zon voorsprong gezien 😅 Al met al dus echt een slim ventje. Zoals wij al dachten (maarja, wie vindt dat niet van zijn kind?!) maar toch apart om dat nu van anderen te horen. Ze houden hem in de gaten en vullen zijn behoefte in waar nodig en verder kijken we hoe het zijn schooltijd gaat!