33 Reacties
5 jaar geleden
Hi ik heb dit uitgebreid met aantal gynaecologen besproken en stamcellen van kindje zelf worden juist vaak niet gebruikt voor kind zelf dan heb je meestal andere donor nodig zoals bij bijvoorbeeld leukemie. Wij doneren wel aan het ziekenhuis voor wetenschappelijk onderzoek.
En idd is erg kostbaar en ligt volgens hoop artsen echt een behoorlijk commercieel iets achter.
Heb erg getwijfeld en vond het lastig maar toch hiervoor gekozen
5 jaar geleden
Wij kiezen ervoor het niet te doen. Zoals je zelf al zegt is de kans klein dat ze ooit nodig zijn. Je betaald dan niet alleen voor het pakketje dat je moet aanschaffen, maar je moet ook jaarlijks betalen voor de opslag ervan. Daarbij heb ik me laten vertellen dat de kans ook nog eens aanwezig is dat je niet genoeg stamcellen eruit kan halen en er dus niks wordt opgeslagen. Wij laten de navelstreng uitkloppen en doen er daarna dus niks meer mee
5 jaar geleden
Ik heb er ook over nagedacht. Nadeel is dan de navelstreng zo snel mogelijk wordt doorgeknipt. Dus ze laten het dan niet uitkloppen. Ik kies er nu voor om het wel uit te laten kloppen zodat mijn kindje dit bloed zelf nog krijgt.
Je kunt het dan niet meer doneren.
5 jaar geleden
Ik heb t wel overwogen, mede omdat mn vader aan de ziekte van kahler is overleden (is niet erfelijk overigens). Mn vader is destijds behandeld met zn eigen stamcellen, die hebben ze zeg maar gekweekt. Slaat overigens niet bij iedereen aan hoor, dus is geen garantie. Maar hij heeft er daardoor wel best lang mee geleefd.
Maar de kans is zo klein dat je kindje dat later nodig gaat hebben, dat ik het niet ga doen. Had het wel graag willen doneren, om anderen te helpen, maar het zkh waar ik ga bevallen werkt niet samen met sanquin voor navelstrengdonaties 😒
5 jaar geleden
Mijn verloskundige was ook uitgesproken dat het vooral commerciële doeleinden heeft en dat het niet voor niks is dat er maar weinig aanbieders zijn.
Vond het zelf wel lastig, het is bijna alsof je je kind iets ontzegt als je het niet doet, maar ik hoor van meer mensen dat dat nou net hun verdienmodel is...
5 jaar geleden
Reactie op TvDiest
Ik heb hier ook voor gekozen. Ik ken iemand die leukemie had en nu doormidd ...
Super stamcellen van iemand anders matchen soms beter blijft apart hè maar waar. Ken ook meerdere ja die dat hebben gehad. Ook wel eerst stamcellen van hijzelf geprobeerd maar dat werkt dan niet
5 jaar geleden
Commercieel en ze zijn vorig jaar nog allerlei opgeslagen stamcellen kwijtgeraakt, niet doen dus! https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5013281/ouders-kinderen-navelstrengen-bloed-stamcellen-spoorloos
5 jaar geleden
Reactie op Janneke41
Super stamcellen van iemand anders matchen soms beter blijft apart hè maar ...
Ja ze hebben eerst uit z'n directe omgeving ook gekeken.. van een navelstreng is dit makkelijker te matchen. Als je iemand kent die het daardoor heeft overleeft denk ik dat iedereen er heel anders over denkt. Maarja ieder in zn waarde, ieder zn eigen keus.. maar met die stamcellen kun je van kanker kan genezen. 🙏
5 jaar geleden
Wij willen graag doneren maar gebeurd helaas niet in onze regio. Wel overwogen om navelstreng idd te laten opslaan, maar is enorm veel geld vonden wij. Is ook maar voor 25 jaar en de kans dat je kindje later iets krijgt weet je ook niet. Idd zal je jezelf dan later voor je kop slaan, maar je kunt je niet voor alles indekken denk ik maar... idd heb ik ook gehoord dat je dan andere stamcellen nodig hebt (wat gek is want stamcellen zijn toch juist eenkennige cellen en voor iedereen hetzelfde? Geen verstand van 😅)
In de wetenschap gebruiken ze navelstreng bloed voor bepaalde onderzoeken en daar moeten ze goud geld voor betalen. Ik zou er juist voorstander van zijn als iedereen kon doneren. Veel navelstrengen e.d. gaat zo de prullenbak in. Ook zonde als je er nog iemand mee kan helpen denk ik dan 🙃. Juist aan navelstreng bloed is een tekort
5 jaar geleden
Er komt hier nogal een hoop onzin voorbij, je hebt verschillende opslagbanken. Verdiep je daarin en kies een goeie (of kies er niet voor, dat kan ook nog). Bij stamcelbanknederland zijn de opstartkosten net geen 300 euro. Daarna circa 30,25 per kwartaal. Deze kosten zullen niet stijgen, op dit bedrag stap je in en dat blijft zo. Opslag is in theorie oneindig, dus niet perse voor slechts 25 jaar. Zij zijn echter wel realistisch genoeg om aan te geven dat de technieken nog jong zijn en dat er nog geen resultaten zijn met stamcellen die bijv. 100 jaar ingevroren zijn. Op hun website staat imo eerlijke informatie over hoe zij het aanpakken en wat nu de status is mbt bepaalde genezingstechnieken en wat evt. de mogelijkheden zijn. Incl. Video’s en bellen voor vragen kan ook.
Doneren kan bij sanquin.
Voor het uitkloppen van de navelstreng is geen tot amper bewijs dat dit perse beter of gezonder is. De stamcellen die je in je lichaam nog aanmaakt zijn of raken vervuild en met stamcellen uit de navelstreng geef je eerder een resetten aan de cellen.
Wij hebben er voor gekozen om het wel te doen en bij circa 18 jaar ons kind de mogelijkheid geven om te beslissen wat ze wil. Daar komt bij dat deze cellen voor een bepaald percentage bruikbaar zijn door ouders en/of zussen en broers. Dit is niet zo heel hoog, dacht 25% voor ouders maar toch iets om ook over na te denken en te overwegen.
Als de procedure mislukt betaal je bij bovenstaande niks.
Succes met het maken van je keuze!
5 jaar geleden
Mijn man heeft 2.5 jaar geleden leukemie gehad en uiteindelijk na alle chemos en bestralingen navelstrengbloed gehad. Ze pakken juist vaak niet je eigen stamcellen. Stamcellen van een ander zien de leukemie en cellen in het eigen lichaam als vijand en vallen dan alle cellen aan. Bij eigen cellen, kan het toch dat ze ook de foute cellen niet herkennen. Allemaal heel ingewikkeld. Op de hematologie noemen ze zulke bureau's commerciële instellingen die gewoon geld willen verdienen. Ze raden ons dan ook niet aan om wel navelstreng op te slaan.
5 jaar geleden
Aanvulling; overigens pakken ze bij voorkeur nooit navelstrengbloed maar liever de cellen van een volwassen donor. Mijn man had geen match met iemand op de wereld dus zijn laatste optie was navelstreng. Navelstrengbloed heeft héél weinig stamcellen voor een volwassen persoon. (Wel genoeg voor kinderen) mijn man lag naast zijn 3 maanden quarantaine nog eens 7 weken op het randje van de dood, omdat de stamcellen niet snel genoeg aanvullen in het lichaam. Je afweer is dan enorm laag en door infectie kan je weer overlijden.
5 jaar geleden
Reactie op Sambert
Er komt hier nogal een hoop onzin voorbij, je hebt verschillende opslagbank ...
Ik denk dat dit discutabel is. Mijn man had AML high risk Leukemie, 2.5 jaar geleden, op 29 jarige leeftijd. Hij heeft ook navelstreng gehad van een baby ergens anders op de wereld. Helaas was er geen match voor hem met een volwassen persoon. Wij hebben de artsen ook gevraagd of we navelstreng moesten opslaan van onze baby, just in case. Maar zij raden het af en noemen het zelf ook commerciële instellingen. Neem aan dat zij wel weten waar ze het over hebben :) onderstaand heb ik verdere uitleg gegeven.
Maargoed het is ieder voor zich!
5 jaar geleden
Laura leukemie is een ‘aparte’ ziekte en nee niet iedere arts weet waar die het over heeft 😌 dat doen sommige verloskundigen al niet eens. Zelfs dierenartsen heb ik al op serieuze onwetenheid betrapt. In de hielprik wordt ook gecontroleerd op sikkelcelziekte.. dat komt zo weinig voor maar toch wordt het meegenomen. Lijkt wel willekeur te zijn, wat de meeste aandacht krijgt. Ik ga hier geen pro opslag verhaal van maken, iedereen moet zijn eigen keuze maken. Eigenlijk moet je er van uitgaan dat je het niet nodig hebt.. een soort verzekering. Je kan ook altijd stoppen hè, het is niet dat je er voor 100 jaar aan vast zit. Lees alleen wel even de voorwaarden door, want als je voor een partij kiest waar dit wel in staat zou ik er zeker niet voor kiezen.
Ik vind het wel apart dat hier voornamelijk alleen maar leukemie naar boven wordt gehaald, onderzoeken richten zich ook op andere facetten. Spierziektes bijv. Er zijn zelfs voorzichtige onderzoeken naar bepaalde vormen van autisme, maar ja dat staat al helemaal in de kinderschoenen! Dat kan dus alle kanten opgaan en dan moet men nog vele onderzoeken doen. Wetenschap is niet simpel en zeker geen kant en klare oplossing.
En commercieel. Alsof het iets vies is.. goed lezen en informeren.. elk ziekenhuis is commercieel. De hele zorg is commercieel.😉 het is niet erg realistisch om van de overheid te verwachten dit voor iedere Nederlander te betalen, dan ligt de rekening namelijk bij ons allemaal en gezien de groei en duur van een mensenleven niet te doen.