25 Reacties

3 maanden geleden
Ik ben ook een controlefreak en begrijp je heel goed. Ik vind het ook best een stap om hem zo achter te laten op school maar hij gaat sinds twee maanden een ochtend naar de peuterspeelzaal en logopedie en zijn spraak is al een stuk beter. Hij heeft veel zin in school dus dat is heel fijn, heeft jullie zoontje er ook zin in? Heb je al een gesprek op school gehad? Ik zou in zo’n gesprek duidelijk maken waar je je zorgen over maakt en uit legt hoe jullie zoontje in elkaar zit en hopelijk reageert de juf daar dan goed op zodat je een goed gevoel krijgt dat hij het daar goed zal hebben. Ik weet niet of het mogelijk is in jullie situatie maar hij hoeft nog niet volledig naar school, misschien kan je beginnen met ochtenden of en dag tussendoor thuis laten.

3 maanden geleden
Qua spraak zou ik me niet te veel druk maken. Ik hoor van iedereen dat na eerste weken school spraak echt mega vooruit gaat. En kinderen kunnen echt veel makkelijker schakelen met onverstaanbare woorden. Veel gaat nog non verbaal kindjes gaan naast elkaar bouwen of met autotje spelen en dan doen ze elkaar na.
Zijn er wat wendagen? Kan je af en toe even langs met hem kijken zodat je hem kan voorbereiden?
Onze school bood dat aan en dat is echt top. Heeft hier enorm geholpen met de spanning er af te halen. Ze waren uitgerekend in maart maar door vroeggeboorte net 4 jaar. Een dochter moet nog enorm wennen aan de drukte. En ik als moeder ook het is heel anders. Dus ik ga in gesprek met school of ze af en toe ergens alleen mag spelen.
Daarnaast is hij het eerste jaar niet leerplichtig en kan je er voor kiezen hem nog 1 of 2 dagen in de week thuis te houden als het echt niet gaat.

3 maanden geleden
Mijn dochter gaat ook over 2,5 maand naar school. Het idee leek me echt heerlijk maar begin er nu wel een beetje om te stressen hoe dichterbij het komt.. Ook vooral het omkleden, zelf naar de wc gaan etc.. Ik kan het nog niet voor me zien allemaal omdat ze thuis echt nog overal hulp bij nodig heeft..

3 maanden geleden
Hier starten we net na de voorjaarsvakantie op 10 maart met school.
In feb zal ze elke week een wendagje hebben.
Ze is heel zelfstandig en kan zichzelf aan- en uitkleden, dag- en nachtzindelijk en kan al redelijk zelf billen poetsen.
Ze kent alle letters vh alfabet en ze probeert ze al te schrijven.
Ze kan goed knippen en plakken zelfs ronde vormen.
Maarrrrrr we hebben een zwaar jaar gehad. Vader mocht ze alleen onder streng toezicht zien, die stuurde 2 weken terug ineens dat hij verhuisd is naar 2,5u verderop.
Daarnaast zie ik bij haar lichte trekjes van autisme en heeft ze belemmering door selectief autisme.
Is het te druk of is er een onbekende juf dan slaat ze dicht en praat gewoon niet.
Soms heeft ze die momenten ook bij mij/ oppas/familie.
Dus ze staat wel op de wachtlijst voor onderzoek bij een psycholoog.
Benieuwd wat ze daarmee gaat doen op school.
Of ze daar ook zo dichtslaat en niet laat zien wat ze kan.

3 maanden geleden
Reactie op Girl
Ik ben ook een controlefreak en begrijp je heel goed. Ik vind het ook best ...
Het is indd echt een stap!! Ik vind het volgens mij spannender dan mijn zoontje zelf. Wij hebben 2 jaar geleden alleen een “rondleiding” gehad en binnenkort krijgen we een kennismakingsgesprek vervolgens een wendagje. Waarschijnlijk wordt dit ergens eind januari/begin februari gepland. Het bespreekbaar maken met de juf is een goeie tip! Gaan we doen!

3 maanden geleden
Qua spraak zou ik me niet te veel druk maken. Ik hoor van iedereen dat na e ...
Ik zit het volgens mij in mijn hoofd groot te maken (hormonen). Ik krijg steeds het gevoel dat hij door zijn taal en spraak gepest gaat worden 😅
Dat heb ik niet gevraagd aan school, wel weet ik dat er 1 wendag is maar meerdere geen idee. Ik ga dat eens vragen na de kerstvakantie. Lijkt me echt super fijn!!! COnze buurmeisje zit ook op hetzelfde school en dat geeft me nog wel wat rust. Zitten jouw kinderen in hetzelfde klas? Hoe ging de start op de basisschool? 🙈

3 maanden geleden
Reactie op Sorbygirl87
Hier starten we net na de voorjaarsvakantie op 10 maart met school.
In feb ...
Wat knap dat ze al zo zelfstandig is en best veel weet! Was ze zelf geïnteresseerd? Mijn zoontje heeft echt niets met tellen of letters😅 hij heeft liever knutselen of rennen.
Poeh dat lijkt me ook best moeilijk.. veel veranderingen tegelijkertijd. Ik hoop dat het voor ons allemaal reuze meevalt en dat wij het als moederzijnde het groter maken in ons hoofd.. 😅 het is wel fijn dat je dochter best zelfstandig is!!! Zit ze straks ook in een grote groep?

3 maanden geleden
Reactie op mybabyboy
Ik zit het volgens mij in mijn hoofd groot te maken (hormonen). Ik krijg st ...
Ja snap ik. Naar basisschool is ook een grote stap. En het ene kind is er wel klaar voor en de ander niet. En iedere ouder wenst dat kindje sociaal geaccepteerd wordt.
Ze zitten samen in de klas. Een half jaar voordat zij 4 werden gingen heel veel kindjes naar de basisschool toe. Toen merkte ik dat ze het heel spannend vonden. Dus heb ik contact opgenomen met school. En zij waren heel open en gastvrij om ze te laten kijken en wennen.
De start ging bij ons super goed. We hadden ook mazzel. Dag er voor was er een meisje in de speeltuin die bleek in hun klas te zitten. Dus die werd meteen aan ze gekoppeld en dat was meteen dikke pret. In een week groeten alle kindjes hun als ze het plein oplopen.
En in hun klas zitten trouwens ook een paar nieuwkomers. Dat zijn kinderen die nog geen Nederlands spreken of gebrekkig.
Ze zijn nu nog maar een week geweest. Maar moet wel zeggen dat in die week mijn hoofd alle kanten op ging. Ik vind het klasje wel te groot. En een dochter vindt het dan ook soms te druk. Maar toen ging ik in de regio kijken en eigenlijk hebben alle klasjes dat hier in de buurt.
Maar uiteindelijk wil ik dat ze later ook goed kunnen schakelen in drukke situaties dus denk ik dat ze dat ook gewoon moeten leren. Wat we nu deze vakantie doen is een beetje drukte opzoeken door naar musea te gaan. Zodat het wat gewoner wordt.

3 maanden geleden
Reactie op mybabyboy
Wat knap dat ze al zo zelfstandig is en best veel weet! Was ze zelf geïnter ...
Ja ze toonde rond de 3 jaar intense interesse in letters. Die kende ze toen al. En ze begon ze uit zichzelf te schrijven. T knippen doet ze ook uit haarzelf.
Het zindelijk zijn heeft even geduurd, rond januari had ze klysma's nodig voor de ontlasting en lactulose siroop.
Sinds zomer poept ze op wc en ze zei in okt ik wil zonder luier slapen. Sindsdien geen ongelukjes ook gehad ermee.
Ze kent alle kleuren ook licht en donker.
En ik oefen dat amper dus ik denk dat ze veel heel snel oppakt.
De juffen zeiden dat de groep na de kerstvak uit 33 kids gaan bestaan. En ze dus gaan splitsen naar 2 kleinere groepen.
Deze school heeft ook schooljudo en in sept kan ze starten met turnen.
Op kdv laat ze geen driftbuien zien en ook niet alles wat ze kan.
Dus ik ben benieuwd naar school.
Je zoontje heeft 2,5 jaar de tijd om te kleuteren dus is tegen groep 3 daar echt wel klaar mee.
En bewegen is ook heel belangrijk.
Ik heb net 2 prikblokjes gehaald bij de Zeeman a 1 euro per stuk dan kan ze dat ook nog ff oefenen.

3 maanden geleden
Wat spannend!! En die knoop in je maag snap ik helemaal🥺 maar zie ook de leuke kant! Bij mij was de knoop na dag 1 verdwenen. Ons meisje gaat sinds september naar school, ze is 3,5. Vindt het geweldig! Praat zeker ook nog niet heel duidelijk en daarbij komt dat ze op school alleen maar Spaans en Engels praten, en wij thuis Nederlands. Maar je staat versteld hoe goed kinderen elkaar begrijpen en hoe goed de leidsters hierop inspelen. Ik denk dat je dit echt kan en moet proberen los te laten, vooral voor jezelf. Kids trekken als sponzen aan elkaar op, je zult versteld staan van de stappen die ze in hele korte tijd maken. Wat omkleden betreft ook hierin zal hij snel sprongen maken, laat hem nu zoveel mogelijk alles zelf doen, op z’n gemakje dan heeft hij nog laaaang tijd dit verder te leren. En op school als anderen dit ook doen dan schiet hij ze zo aan, let maar op 😊 We hebben nu 2,5 week vakantie maar ze vraagt elke ochtend of ze al naar school kan, ik denk een goed teken 🥰

3 maanden geleden
Super spannend! Ik ben er ook al heel erg mee bezig. Mijn zoontje praat wel heel duidelijk maar heeft moeite met de toiletgang. Hij is al vanaf juli zindelijk voor plassen en poepen maar omdat dat laatste moeizaam gaat krijgt hij daar medicijnen voor en dus ongelukjes die hij niet zelf kan redden. Daarnaast vind ik hem ook nog niet toe aan school. Misschien gaat hij die groei maken als hij er eenmaal zit.

3 maanden geleden
Ja snap ik. Naar basisschool is ook een grote stap. En het ene kind is er w ...
Precies, dat “sociaal geaccepteerd worden” dat vind ik ook wel spannend. Daardoor krijg ik ieder keer een gedachte met “wat nou als er niemand met hem wilt praten” etc etc. Het is een vrolijke enthousiaste jongetje hoor. Tot nu nooit meegemaakt maar toch blijf dat bij mij hangen.
Echt heel fijn dat school open en gastvrij is! Hoeveel kinderen zitten bij je kinderen in de klas?laatst hoorde ik dat er twee leraren voor de klas staan in groep 1/2. Is dat ook zo bij jullie?

3 maanden geleden
Reactie op Sorbygirl87
Ja ze toonde rond de 3 jaar intense interesse in letters. Die kende ze toen ...
Wat goed van haar! En super fijn dat er kleinere groepen gaan komen. Mijn zoontje houdt totaal niet van tellen maar toevallig telde hij vandaag zomaar tot 6 😱 nog 3 dagen geleden was het een heel ander verhaal 😂 nu ik die verandering heb meegemaakt ben ik ervan overtuigd dat het ook op de basisschool zo snel kan gaan🤣

3 maanden geleden
Reactie op mybabyboy
Precies, dat “sociaal geaccepteerd worden” dat vind ik ook wel spannend. Da ...
Ja enige wat je als ouder kan doen is genoeg sociaal contact op te zoeken. Zodat je kindje leert samen spelen. Wij hebben wat dat betreft wel mazzel met een tweeling. Ze maken heel makkelijk contact en hebben al vroeg geleerd om samen te spelen.
In de groep zitten nu volgens mij ongeveer 25 kindjes maar weet niet zeker. Ze hebben een vaste juf en op dit moment twee stagiares. En ze hebben wel twee klaslokalen en de gang om de boel een beetje op te spitsen.
Ergens aankomend jaar wordt groep 1 en 2 gesplitst. Dus dan is het een klasje van 15 kindjes.

3 maanden geleden
Reactie op mybabyboy
Wat goed van haar! En super fijn dat er kleinere groepen gaan komen. Mijn z ...
Ha wat goed zeg..ik vergelijk kinderen ook met sponzen. Ze nemen van alles in zich op en ineens komt t eruit.
Welke datum start hij? Want in die 2 maanden gaat hij nog heel veel veranderen weer.
Ellis houdt ook van "huiswerk" maken.
Ik print een werkblad uit van groep 1-2, bijvoorbeeld met lijntjes trekken vd schaduw naar t plaatje. Of een stippellijn om over te trekken en dan maakt ze die.
Deze week kwam ik dus achter haar kniptalent via een ik leerknippen pakket.
Ze kan alle vormen knippen en heb niks geoefend met haar.
Soms ook een kwestie van gewoon aanbieden en kijken wat ze ermer doen.
Hier hangt de deur vol nu op 2 dagen tijd lol

3 maanden geleden
Reactie op MijntjeW
Wat spannend!! En die knoop in je maag snap ik helemaal🥺 maar zie ook de l ...
Wauw, leren ze Spaans en Engels op school! Wat goed!! Spreken ze daar dan helemaal geen Nederlands? Of woon je in een ander land? Precies wat je zegt, hoor ik ook allemaal vanuit mijn omgeving ik hoop echt dat het bij ons ook zo gaat lopen. Misschien moet ik het maar echt loslaten en aankijken. Wat goed dat je dochter het ook naar haar zin heeft! Lijkt me ook heel fijn voor jou om te zien dat je dochter het leuk vind!

3 maanden geleden
Reactie op Annabel92
Super spannend! Ik ben er ook al heel erg mee bezig. Mijn zoontje praat wel ...
Bij ons op school moet een ouder binnen 15 min kwartier aanwezig zijn op school als je kind een ongelukje heeft gehad. Is dat ook zo bij jullie? Ik vind het echt sneu voor de kleintjes als de stoelgang zo moeizaam verloopt. Heeft hij bepaalde tijden wanneer hij zijn grote boodschap moet gaan doen? Bij mij zoontje is het 9 van de 10 keer altijd in de avond voor het slapen

3 maanden geleden
Reactie op Sorbygirl87
Ha wat goed zeg..ik vergelijk kinderen ook met sponzen. Ze nemen van alles ...

Heeft ze dit allemaal zelf uitgeknipt? Dat is netjes wauw! Whahaha wij hebben ook zo een deur vol met kleurplaten/knutselwerkjes. Erg leuk om te zien. Hij is er dan ook echt erg trots op🥰 wij kopen vaak schriftjes waarin werkbladen zijn dat vind hij ook wel interessant. Welke leerknippen pakket hebben jullie gehad? Wist niet dat er zo een pakket bestaat. Bij ons gaat het knippen ook steeds beter trouwens.

3 maanden geleden
Reactie op mybabyboy
Heeft ze dit allemaal zelf uitgeknipt? Dat is netjes wauw! Whahaha wij hebb ...
Ja ik was ook verbaasd lol. We hebben de mega set van SES ik leer knippen heet t. Ze gebruikt wel een gewone kinderschaar ipv die plastieke die erbij zit. Die was voor haar broertje want die wilt alles nadoen.
Prikblokjes hebben we vd Zeeman waren een euro.
We hebben ook van die herbruikbare leren schrijven boekjes. Dat je t kan uitvegen.
Gisteren getest en ze legt nu ook puzzels van 50 stukjes met wat hints.
Maar ze is daarnaast ook echt pittige peuter die vaak huilbuien heeft. Het gaat niet allemaal van een leien dakje ;)