19 Reacties
3 jaar geleden
Ik krijg laatste tijd vaak de tip om eerst onderbroekje en daaroverheen de luier. Kindje voelt dan wel dat hij plast, maar je hebt niet 100x per dag de plassen op de grond liggen.
Wij hebben het potje op een plek gezet waar onze zoon hem zelf kan pakken. Hij komt er regelmatig mee aangerend (maar heeft dan toch al in zijn luier geplast). Wij gebruiken al luierbroekjes, maar onze zoon wil echt broek, onderbroek, luier en sokken uit als hij op het potje gaat. En dan is een luierbroekje toch een beetje onhandig 🙈
3 jaar geleden
Niet veel ervaring. Maar begonnen met voor het badderen op de wc te plassen, dat doet hij ook elke x. Soms geeft hij het zelf aan en is hij een halve dag droog. En sommige dagen is hij er niet mee bezig. Heb gewoon luiers en luierbroekjes aan.
Wij hebben wc bril van lidl waar ook een bril voor kinderen in zit. Super handig.
3 jaar geleden
1. Wij lieten haar in blote billen lopen. Het boekje van Bobbi voorgelezen en die kreeg pas een onderbroekje toen hij op het potje had geplast. Zo hier in huis ook.
2. Wij gingen direct all in. Ik denk dat ik het aantal keer dat ik het bed heb moeten verschonen op 2 handen kan tellen.
3. Waarom "moet" de luier daar gewoon aan? Jij bent de ouder van het kind en jij bent altijd degene die bepaald wat er met jouw kind gebeurd.
4. Wij zijn wel een weekje heel weinig buitens huis geweest en anders even snel naar oma. Dan voordat we weg gingen op de wc en bij oma ook direct. Maar ze kon het direct heel goed aangeven.
5. Wij deden een combi van alles, maar zo snel mogelijk op de wc, want een potje vind ik eigenlijk gewoon heel vies. En die is ook niet overal.
Beloningsvel hebben wij nooit thuis gedaan. Had ze ook nog nooit ergens gehad en ze zag stickers niet als een beloning.
Begonnen met tot den treuren het boekje lezen. Toen gestart. Dag 1 = ophouden tot ik snachts de luier aan deed.
Dag 2 = 1e plas (en later meer) op de pot en smiddags eerste poep. Elk uur vragen of ze moest plassen/poepen.
Direct luier ook snachts niet meer. Bij wakker worden even op de wc zitten (1×) en sochtends vroeg direct op de pot.
Dag 3 = zindelijk
We zijn die week erna naar centerparcs geweest en toen had ze luierbroekjes die ik "pamper-onderbroekjes" heb genoemd en waar ze niet in mocht plassen want: onderbroekje! En ze gaf het heel goed aan als ze moest. Maar ik vond het zielig als het net met een ongelukje op de trampoline fout zou gaan.
Ook direct alles zo zelfstandig mogelijk geleerd in de weken daarna. Ze heeft nu alleen een krukje nodig en plassen + afvegen kan ze helemaal zelf. Alleen poep wil ik dat ze ons roept want een remspoor in een onderbroekje vind ik echt heel vies.
Maar het aller belangrijkste:
Je kind moet er aan toe zijn!
3 jaar geleden
Ik was er eigenlijk nog niet zo mee bezig (net de tweede gekregen dus druk genoeg..) tot mn zoontje een paar keer op het potje van de pop wilde zitten. We hadden al wel een potje staan, dus die voor hem neergezet en toen plaste hij er ineens op.
Hij draagt nu luierbroekje, onderbroek, broek en dat gaat prima, kan allemaal naar beneden en weer omhoog als hij op het potje wil. Hij heeft ook nog veel plasjes in zn luier, en poept altijd in zn luier om direct daarna naar het potje te rennen 😆 . En toen ik een keer zag dat hij moest poepen en hem erop zette deed hij niks tot hij zn luier weer aan had 😅
Maar we hebben geen haast, als hij het aangeeft gaat hij op het potje, soms vraag ik het. Maar als hij het in zn luier doet vind ik het ook prima. Sowieso plast hij s nachts altijd super veel, dan is hij voorlopig nog niet droog…
Ik ben van plan om van de zomer, als het ook gewoon wat makkelijker is om in blote billen in de tuin te lopen, te kijken of hij echt helemaal zindelijk wil gaan worden. Tot die tijd doen we het spelenderwijs wat hij zelf wil.
3 jaar geleden
Bij onze opvang wijden ze er nu een thema aan sinds deze week.
Wij gaan her zo aanpakken als Saskia.
Een dochter zegt al een tijdje als ze heeft gepoept. Om vervolgens weg te rennen als we willen verschonen. Hebben een keer zonder luier geprobeerd, toen voelde ze niet dat ze had geplast en wilde ze niet meer op het potje.
Dus ik ga boekjes halen en beetje spelende wijs introduceren en pas van de luier af als ik zeker weet dat ze weten wanneer ze moeten. 🙃
3 jaar geleden
0. Vraag je af of je kind er klaar voor is. Is je kindje geïnteresseerd? Je wilt het hoe dan ook leuk houden, niet pushen.
1/2. Onderbroek aan. Maar tijdens slapen een luier (snachts zindelijk komt later)
3. Met opvang moet inderdaad een luier. Beste moment is zeker tijden 2 weekjes vrij en volle aandacht.
4. Waar kan een potje mee of gewoon in de bosjes. In de kinderwagen een matje
5. Je kindje kan voorkeur hebben voor een potje of verkleiner. Dus zou beide aanschaffen en doen wat meest vetrouwd voelt.
3 jaar geleden
0. Vraag je af of je kind er klaar voor is. Is je kindje geïnteresseerd? Je ...
Dank voor je reactie! Hoe meer ik lees, hoe meer ik ervaar dat er niet 1 goed of fout is, maar ook deels wat het beste past bij het moment/dochter/ons. Dochter is er, in hoeverre je dat kan peilen, klaar voor. Al een beste poos maar wij hadden er nog niet zoveel ruimte voor in ons hoofd door flink gebroken nachten. Nu werk ik deze maand minder, dus hoop wat meer te kunnen investeren. Nogmaals bedankt! :)
3 jaar geleden
Onze dochter gaf al snel aan als ze had gepoept in dr luier. Sindsdien probeer Rik het voor te zijn( ze kruipt altijd onder de tafel) en poept ze regelmatig op het potje. Na het ontbijt en lunch zet ik haar op je potje en ze plast dan ook vaak. Ze heeft verder wel haar luier nog om want alles was gewoon een beetje om te beginnen maar gaat verrassend goed. Ik ben nu al blij dat ze de spieren weet te gebruiken en wil straks begin zomer ( dan werk ik veel minder) lekker de luier aflaten.
Over snachts ben ik het niet overal mee eens. Mijn zoontje van 4,5 wil regelmatig zonder luier slapen maar hij kan het gewoon niet. Elke keer raak. Dus we wachten maar tot zn luier droog blijft. ( Ook geprobeerd om 2300 uur op de wc te zetten. Soms werd ie heel boos omdat we hem uit bed haalden en soms liet ie nog een plasje om 05.00 uur ofzo dus dat doen we niet meer)
3 jaar geleden
Pff vandaag dit uitgebreid besproken met het CB. Iedereen om mij heen vind dat mijn oudste maar zindelijk moet worden, prematuur geboren en net 3 jaar.
Wij hebben alles geprobeerd, maar hij zegt nu : nee Seth luier aan en wil echt niet op het potje of de wc.
Geeft ook niet aan dat hij gepoept heeft, toont nul interesse in de wc.
Verpleegkundige kwam vandaag thuis en haar advies. Potje staat in de kamer en lekker laten staan maar alles los laten! Wil hij prima, wil hij niet ook prima en niet over stimuleren… over een paar maanden weer proberen of hij moet interesse gaan tonen! Ze doen het op hun eigen tijd!
Jongste van 20 maanden toont al wel interesse en geeft aan dat hij gepoept heeft! Is al wat verder 😁
3 jaar geleden
Waarschijnlijk werkt het niet voor elk kindje maar ik heb het als volgt aangepakt.
In de zomer heb ik ons dochtertje regelmatig buiten zonder pamper laten rondlopen zodat wanneer ze pipi of kaka moest doen ze zich daar zelf ook meer bewust van zou worden en voor mezelf om haar signalen beter te leren kennen.
Daarna vooral bezig geweest met zindelijkheidscommunicatie. Dus telkens ik zag dat ze pipi of kaka deed dat verwoord en meteen haar pamper vervangen. Voor de rest een potje bij het toilet gezet en telkens als ik zelf moest ze mee uitgenodigd. In het begin zat ze dan gewoon met kleren aan op het potje. Op de duur wou ze dan ook zelf zonder pamper op het potje en belandde er af en toe een plasje in. Pas veel later deed ze ook kaka op het potje. Daarna kwam de fase dat ze zelf leerde haar broek af en op te trekken. Toen dat allemaal vlot verliep de pamper volledig uitgelaten overdag en dat ging metteen goed! Heel af en toe (vooral savonds als ze moe is) is er nog wel eens een klein accidentje maar komt zelden voor. Persoonlijk vond ik het vooral belangrijk om er geen druk op te leggen en het echt allemaal op haar tempo te doen zodat het ook geen strijd zou worden.
Op de opvang ging ze toen ze nog een pamper aanhad ook vaak gewoon mee op het potje met de andere kindjes die al zindelijk waren. De pamper volledig uitlaten ben ik mee begonnen toen de opvang een week toe was en ik zelf vakantie had. En na die week dus ook zonder pamper naar de opvang.
Overdag en snachts draagt ze wel nog een pamper maar ik ben aan het twijfelen om die ook uit te laten want na haar middagdutje is ze tegenwoordig ook altijd droog en de laatste tijd maakt ze ons snachts wakker als ze moet gaan. (deze ochtend was dat wel om 5u 🙈)
3 jaar geleden
Mijn dochter toen 19 maanden wilde geen luier meer op dat was echt een strijd dus onderbroeken gekocht en die gewoon aangedaan ze heeft een week lang heel veel ongelukjes gehad en daarna vrijwel niet meer
Nu is ze 22 maanden en krijgt ze alleen nog een luier om als we lang weg gaan
Ze heeft nooit op een potje geplast maar gelijk op de wc met verkleiner
3 jaar geleden
Hier vindt ze t potje niks maar wilt ze op de wc als ik ga.
Tip: romper kan je omhoog trekken en op 1 schouder vastmaken zodat die niet in de pot hangt.
Hier dus gelijk wc verkleiner maar er komt nog niks.
Ze zegt pwas (Plas) en tsssss geluid hihi.