17 Reacties

4 jaar geleden

Hi! Ik had dit al voor mijn zwangerschap, bij mij hielp warm of juist koude kompressen heel goed. Paracetamol helpt helaas niet ☹️

4 jaar geleden

Hee Ik heb van mezelf dit syndroom al, dus niet ontwikkeld tijdens de zwangerschap. Wat voor mij helpt is om m’n borst open te maken. Dus: rechtop zitten, schouders naar achter, enz. Als je in elkaar gedoken zit dan komt er druk op je borstbeen te staan. Geldt overigens ook voor op je zij liggen. Dat is nu natuurlijk lastig omdat die positie juist wordt aangeraden in je zwangerschap. Ik kreeg de tip om dan toch te proberen om een schouder naar achter te houden om meer ruimte te creeren. Dus lig je op links, dan rechter schouder naar achteren en andersom. Hopelijk helpt het wat! Bij mij trekt het na een aantal dagen op m’n houding letten altijd weer weg.

4 jaar geleden

Ja ik herken het! Ik heb er zelf last van sinds een week ongeveer, vooral als ik lang achter elkaar zit. Een aantal jaar geleden heb ik mijn onderste ribben gekneust/gebroken, en het gevoel wat ik in de avond heb na lang zitten, lijkt hier wel wat op (in lichtere mate). Wat ik merk wat bij mezelf helpt, is om na een tijdje zitten, wat rond te lopen en daarna weer te zitten. Dan komt de pijn pas veel later op de dag!

4 jaar geleden

Ik heb er ook last van. Ook al voor de zwangerschap, nu was het eindelijk weg. Komt nu met de zwangerschap vrolijk terug 😕 bij mij helpt ook borstopenen en ontspannen (gericht dat gebied ontspannen)

4 jaar geleden

Ik had dit syndroom ook voor mijn zwangerschap al. Als je normaal een zijslaper bent, helpt het om een kussen tussen je armen te doen als je gaat slapen.

4 jaar geleden

Hey, ik wist niet dat dit syndroom bestond maar ik ben momenteel 28w1d en heb ook al weken last aan mn ribben het is zelfs een beetje opgezwollen en blauwe plekken die vanaf buitenkant zichtbaar zijn. Ik weet niet hoe ik je kan helpen eerlijk gezegd want dit syndroom is iets nieuws voor mij en nu ik weet dat dit bestaat ga ik mijn huisarts ook vragen te kijken of ik dit zou kunnen hebben. Wel weet ik dat bij mij afwisseling van rust en beweging helpt. Ik kan bikvoorbeeld niet langer dan 5 a10 minuten zitten op een stoel en ik kan ook alleen op mijn rug liggen. Mijn hobby is darten en ik doe dit nu nog steeds ik probeer dan vaak af te wisselen dus af en toe een half uurtje op bed liggen op mn rug en dan een paar uurtjes oefenen met darten en als ik bijvoorbeeld ga eten dan ga ik af en toe tussen door staan misschien helpt dit voor jou ook? Sterkte x

4 jaar geleden

Goh, heeft dit een naam? Bij mij verlicht tape van de fysio. En het helpt mij als ik deels op mijn rug slaap (dat mág gewoon hoor). Verder heb ik gemerkt dat het vooral optreedt bij mijn rechterkant als ik op links slaap. Als ik op rechts slaap (wat ook mag) krijg ik wat klachten links... Ik probeer dus nu afwisselend links en op mijn rug te liggen, rechts is getaped door de fysio...

4 jaar geleden

Ik had het ook al voor mijn zwangerschap, kreeg er toen biofenac voor. Ik ben nu 28+2 dagen zwanger en tot nu toe nog geen last van gehad. Wat mij ontzettend hielp was een warme kruik en zo nu en dan een wrijfmiddelen van mij man op het borstbeen! En in beweging blijven en proberen te ontspannen. Slapen kan een ramp zijn als je op je zij slaapt en dat maakte het voor mij ook altijd erger aangezien ik een echte zijslaper ben! Een warm bad deed ook altijd wat verlichting bieden.

4 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties en tips! ik probeer idd frequent te wisselen van houding en de fysio heeft het ingetapet (dit laatste heeft helaas geen effect). Warmte ook niet. Ik ga nog wel een coldpack proberen, kijken of dit nog wat effect heeft. En anders maar doorbijten tot de 40 weken vrees ik😐

4 jaar geleden

Ik had het al voor de zwangerschap, nog niet echt last van gehad tijdens de zwangerschap. 🙇🏻‍♀️ Het is nu ontstoken bij je dus rust rust rust als in afblijven.

4 jaar geleden

Ik lees dit en denk meteen aan mijn eigen ribben 🙈 wist niet dst het een naam had, dacht gewoon gevoelig door de baby/zwangerschap 🙈

4 jaar geleden

Tietze heb je over het algemeen aan een van je ribben(kant). Zelden tot nooit aan beide. Zelfdiagnose raad ik ook niet aan. Het is nl. gewoon een vorm van reuma.

4 jaar geleden

Reactie op Sambert

Tietze heb je over het algemeen aan een van je ribben(kant). Zelden tot noo ...
Ook voor artsen een lastige diagnose! Ik kreeg deze bij mijn 1e zwangerschap en dit is vanzelf overgegaan. Iets wat bij Tietze eigenlijk niet kan, want er is genezing voor. Misdiagnose dus, neem ik aan.

4 jaar geleden

Voor m’n zwangerschap veel last van m’n ribben gehad, van de ene op andere dag. Soms zelfs zo pijnlijk dat ik niks kon. Pijn trok door naar m’n hart. Nachtenlang niet geslapen echt een ellende. Zelfs een tijd lang in de ziektewet erdoor gezeten. Uiteindelijk kwam er “tietze” uit. Heel snel werd er eigenlijk niks meer voor me gedaan want zoals hierboven al is gezegd er is geen genezing voor. Er is nog zo weinig over bekend. Ik ben ziekenhuis in, ziekenhuis uit geweest. Dit hield me in eerste instantie ook echt tegen om te proberen zwanger te worden. Uiteindelijk bleek het bij mij (gelukkig) geen Tietze maar een probleem te zijn met m’n maag. Door terugstromend zuur in m’n slokdarm had ik een ontsteking die uitstraalde naar m’n borstbeen en ribben. Ik ben nu 30 weken zwanger en heb gelukkig tot op heden geen last van m’n ribben gehad. Ik hoop dat jullie pijn na de zwangerschap weer verdwijnt. Maar kijk aub uit met deze diagnose want ze doen er verder helemaal niks mee...

4 jaar geleden

Omdat er hier toch wel wat verkeerde aannames gedaan worden over het syndroom van Tietze: https://www.thuisarts.nl/syndroom-van-tietze/ik-heb-syndroom-van-tietze Thuisarts is een betrouwbare site. Het is NIET hetzelfde als gekneusde of gevoelige ribben doordat de baby er tegen trapt, en meestal gaat het vanzelf over, al kan dat een tijd duren.

4 jaar geleden

Reactie op Anemarieke

Ook voor artsen een lastige diagnose! Ik kreeg deze bij mijn 1e zwangerscha ...
Tietze gaat juist vaak vanzelf over, dat er geen specifiek medicijn voor is (anders dan pijnstilling) betekend niet dat het nooit over gaat. Gelukkig herstelt een lichaam vaak zelf :). Overigens is het wel een lastige diagnose, vaak ‘per exclusionem’ gesteld (dus omdat je een hoop andere dingen hebt uitgesloten). Je kan Tietze namelijk niet met een onderzoek (radiologie, bloed, oid) aantonen. Dus je stelt de diagnose op basis van wat de patient je verteld, in combinatie met het lichamelijk onderzoek en enkele dingen die je uit sluit.

4 jaar geleden

Ik heb al van kleins af aan tietze, gekomen na hartoperatie als baby zijnde. Er is weinig wat je eraan kan doen, heb wel pijnstillers maar die mag ik tijdens de zwangerschap niet slikken. Enige wat je kan doen is vooral je rust pakken en wachten tot de pijn minder wordt.