26 Reacties
5 jaar geleden
Hier net zo een dochter van ruim 5 weken. Komende vrijdag komt de fysio aan huis. Heb al wel wat tips van de fysio uit het ziekenhuis ontvangen, inclusief een digitale folder over houdingen. Ik kan even kijken of ik die hier kan delen.
5 jaar geleden
Reactie op moniquevandijk
Hier net zo een dochter van ruim 5 weken. Komende vrijdag komt de fysio aan ...
Oh fijn dankje! Het is te klein om te lezen, maar als ik zoek op de titel en TNO kom ik hem ook digitaal tegen:
https://www.ggdhvb.nl/-/media/ggdwebsites-2016/hvb/bestanden/pdf/voorkeurshouding-behandelingsfolder-ncj.ashx
5 jaar geleden
Ik heb overigens het idee dat het langzaam vanzelf ook wat minder wordt. De verdikking zit er nog wel, maar hij begint z’n hoofd steeds makkelijker beide kanten op te draaien. Geen idee of het door beweging helemaal weg kan gaan?
En hebben jullie ook een echo gehad in het ziekenhuis om uit te sluiten dat er iets anders aan de hand is? Die hebben we over 3 weken.
5 jaar geleden
Wij hebben een echo gehad. Verdikking in de hals zat er ineens. Volgende dag huisarts en daarmee meteen doorgestuurd naar de kinderarts in het ziekenhuis voor een echo. De verkorte spier moet langzaam opgerekt worden. Dit gebeurt door het hoofd te draaien naar de niet voorkeurskant. Dus alleen maar goed als hij beide kanten goed op draait. Slaapt hij ook met zijn hoofd op beide kanten?
5 jaar geleden
Wij hebben een echo gehad. Verdikking in de hals zat er ineens. Volgende da ...
Ja hij slaapt met z’n hoofd beide kanten op, maar hij kan z’n hoofd een stuk minder ver draaien naar de kant waar de verdikking zit. Echo is pas over 3 weken, maar maandag wel naar de osteopaat.
5 jaar geleden
Wij hebben een echo gehad. Verdikking in de hals zat er ineens. Volgende da ...
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de osteopaat volgende week.
5 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de osteopaat volgende week.
We zijn maandag naar de osteopaat geweest en ik heb het idee dat het al een beetje geholpen heeft. De osteopaat voelde wel veel spanning, dus 1 behandeling is niet genoeg (bij baby’s vaak maar max 2 behandelingen zei hij). We gaan maandag weer. Onze zoon kan z’n nek in ieder geval al wat verder draaien en de bobbel in z’n nek lijkt kleiner. We hebben volgende week ook een afspraak bij de kinderfysio. Hopelijk is het snel weer ‘normaal’. Hoe is het nu met jullie kleintjes?
5 jaar geleden
Mijn oudste dochter had haar hoofd altijd scheef en veel gehuild als baby. Toen ze ging zitten zat ze altijd met haar hoofdje scheef etc.
Onze ervaring is dat de fysio de spieren wil trainen en sterker wil maken, terwijl de osteopaat alles weer los maakt. We bleven in een cirkeltje handelen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de fysio en onze dochter is inmiddels 6 jaar en haar hoofd is helemaal recht en geen last van haar nek ofzo.
5 jaar geleden
Reactie op imke27
Ik ben zelf kinderfysiotherapeut. De kinderen die ik behandeld heb is het e ...
Goed om te horen dat het meestal goed komt! We hebben vandaag inderdaad oefeningen meegekregen van de kinderfysio. We moeten proberen die 6x per dag te doen. Vind het wel intensief moet ik zeggen. Maar misschien ook omdat ik zelf ook nog steeds aan het herstellen ben van een heftige bevalling met veel bloedverlies, dus nog niet zoveel energie heb en ook zelf oefeningen moet doen voor m’n bekken.. Gelukkig is mijn man ook nog veel thuis.
5 jaar geleden
Reactie op PB1
Goed om te horen dat het meestal goed komt! We hebben vandaag inderdaad oef ...
Het is inderdaad wel intensief. en nu ik zelf mijn eerste kindje heb begrijp ik dit nog beter. Vergeet mijn eigen oefeningen voor het bekken nu ook vaak, omdat ik zo met hem bezig ben. Soms helpt het om ze bijvoorbeeld overdag standaard met de voedingen te combineren dan vergeet je ze in elk geval minder snel.
5 jaar geleden
Reactie op PB1
Goed om te horen dat het meestal goed komt! We hebben vandaag inderdaad oef ...
Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan. Zijn jullie inmiddels al voor de tweede keer bij de osteopaat geweest en hebben jullie het idee dat het helpt?
Het is best veel om hier ook nog mee bezig te moeten zijn naast de rest van het zorgen en dergelijke.
Onze dochter draait haar hoofd gelukkig zelf ook naar links. Soms spontaan, soms doordat wij haar daarin lokken. Als heeft rechts voor haar echt nog de voorkeur en kan ze nog niet zo ver naar links draaien als rechts.
5 jaar geleden
Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan. Zijn jullie inmiddels al voor ...
Ja we zijn nu 2x naar de osteopaat geweest. Het is daarmee nog niet weg, maar onze zoon kan zijn hoofd wel echt verder draaien, dus ik heb vooral het idee dat het de blokkades weggehaald heeft (de osteopaat heeft ook wat wervels los gemaakt) en nu moeten we rekken met oefeningen van de fysio. Dat vond de osteopaat trouwens ook, dus voorlopig geen nieuwe afspraak bij hem.
Ik vind het ook pittig hoor. Helemaal met die oefeningen die we 6x per dag moeten doen en dan heb ik nog eigen oefeningen voor m’n bekken. En dan al die medische afspraken.. Het is niet lekker genieten en knuffelen met je baby in je verlof..
5 jaar geleden
Reactie op PB1
Ja we zijn nu 2x naar de osteopaat geweest. Het is daarmee nog niet weg, ma ...
Misschien ook maar eens nadenken over de osteopaat. Merk je ook dat jouw zoon met zijn gezicht richting de niet voorkeurskant gaat slapen of dat nog niet?
5 jaar geleden
Misschien ook maar eens nadenken over de osteopaat. Merk je ook dat jouw zo ...
Ik heb de co-sleeper andersom opgemaakt zodat wij aan de niet voorkeurskant liggen voor hem. Ik merkte dat hij zijn hoofd naar ons draaide. En nu ligt hij inderdaad met zijn gezicht naar de niet voorkeurskant te slapen! Maar ook als hij op z’n buik ligt gaat hij nu af en toe met z’n hoofd de andere kant op liggen. Ik merk ook dat hij nu met 8 weken heel onderzoekend is, dus veel om zit heen kijkt en zijn hoofd opricht. Daarmee traint hij zijn nek vanzelf ook. Zie je bij jullie kindje ook verbetering?
5 jaar geleden
Reactie op babs19879
Hier ook mijn dochter is nu bijna 11 weken (maandje te vroeg geboren) hebbe ...
Helpen de oefeningen van de fysio? En moeten jullie ook meerdere keren per dag zelf oefeningen doen met jullie dochter? Wij moeten ook het hoofdje draaien en 30 seconde in een bepaalde positie houden, maar dat vindt onze zoon echt niet leuk, dus is elke keer krijsen 😢