11 Reacties

3 jaar geleden

Mijn zoontje is net 1,5, snapt bepaalde opdrachtjes wel. Maar heel veel ook niet. Even wachten, leg maar op tafel, pak je schoenen, leg maar terug en dat soort dingen snapt hij wel goed en doet hij ook vaak

3 jaar geleden

Misschien zijn die opdrachtjes die je nu benoemt te lastig? Kind van anderhalf is vooral op zijn/haar eigen spel gericht. En wil graag beloond worden om acties. Hier luisteren ze naar onder andere de volgende dingen: kom we gaan eten/bed/naar buiten. Ze weten wat voor handeling het is en dat er een ‘beloning’ aan verbonden is. Ze weten hier dat bepaalde dingen niet mogen, maar dan luisteren ze bewust niet.

3 jaar geleden

Hier luisteren ze naar korte opdrachten: “Geef maar aan mama/papa/zus” “We gaan opruimen” “Helpen?” “Pak maar je schoenen/sokken/speen/speelgoed etc.” Zo kort mogelijk en duidelijk houden werkt hier het beste. Wel alles blijven benoemen wat je doet en waarom iets wel of niet mag. Of ze het begrijpen is een tweede maar ik denk dat ze meer begrijpen dan wij doorhebben. Hier is er ook eentje heel ondeugend en gaat al lachen als ik haar naam noem en dan doet ze het alsnog even gauw met vingertje in waterbak van de hond.

3 jaar geleden

Reactie op Krissie90

Hier luisteren ze naar korte opdrachten: “Geef maar aan mama/papa/zus” “We ...
Misschien komt het ook doordat ze tweeling zijn dat we al erg bezig zijn met delen en wachten.. 😄

3 jaar geleden

Reactie op Krissie90

Misschien komt het ook doordat ze tweeling zijn dat we al erg bezig zijn me ...
Ja ik heb het daar eens met een kinderarts van cb die ook een tweeling heeft over gehad. Zij vertelde dat ze zag dat tweelingen beter wachtten en sneller zelf dingen leren doen zoals zelf jas of schoenen aan doen. Want dan hoeven ze niet te wachten. @ts naast korte opdrachten is het ook zo dat je kindje de tijd moet geven om het te snappen. Soms in het begin moest ik wel 3-4 keer het herhalen voordat er actie kwam.

3 jaar geleden

Nooit? Nee even serieus... m'n oudste word volgende maand 4 en hij heeft er soms nog moeite mee. Het zijn fases, dan luisteren ze super en dan hebben ze de kop verkeerd en gaat het even minder. Leuke uitdaging. De jongste wilt nu graag helpen met alles, alleen als ik met hem naar de stad ga dan heb ik het zweet overal staan want die heeft z'n oren echt thuis gelaten dan, en hij heeft dan de grootste lol!

3 jaar geleden

Ja ik heb het daar eens met een kinderarts van cb die ook een tweeling heef ...
Haha wat grappig! Merk je ook echt. Denk als je 1 kindje zou hebben daar nog niet zo mee bezig bent want niet aan de orde maar hier zullen ze wel moeten😂

3 jaar geleden

Luisteren... ik heb ook nog 3 pubers die Luisteren nog niet altijd😅😅 Nee ik snap je. Mijn zoontje luistert wel als ik zeg dat hij even moet zitten, hij wacht dan ook netjes. Als ik zeg lus je een boterham, dan komt hij ook. Als ik zeg dat iets niet mag dan gaat hij door.🤔 Ik denk dat dat tussen de 1,5 en 2,5 jaar zal zijn. De ene luistert sneller dan de andere

3 jaar geleden

Vanaf 14 maand. En echt niet altijd natuurlijk, maar over het algemeen houd ze zich aan de simpele regels. Nu hebben wij niet veel spullen binnen handbereik staan waar ze niet aan mogen komen. Wat echt niet mag: gaan staan in de kinderstoel, op de bank lopen, de weg op stappen, de garage in, alleen de trap op, zelf eten pakken. Als ze onderweg iets pakt wat niet van haar is, moet ze het terug zetten/geven. Lukt dat niet, doen we het samen. Ik straf niet, maar ben wel consequent (streng volgens sommigen). Het is hier een combi van veel vrijheid, als in veel mogen, maar wel met goede normen en waarden en nee is nee.

3 jaar geleden

Het is trouwens niet in 1 dag zo gekomen, moet ik er wel bij zeggen. Mijn twee kindjes van 1 en 3 hebben wel 4 weken nodig gehad om te leren opruimen. En de jongste doet dan heus niet altijd mee. Voor haar is het dan meer, niet weer uit de mand of kast trekken.

3 jaar geleden

En bijvoorbeeld bij de fiets blijven staan als ik de ander er af til. Na 10 keer snapt ze dat nu. Dus wordt niet gefrustreerd als ze het opdrachtje niet na 1 keer snappen. Komt echt wel als je blijft herhalen.