9 Reacties

5 jaar geleden

Ik heb dat ook! Ik ben vandaag precies 34 weken en ga ook kapot van de pijn, probeer toch zo min mogelijk te doen en veel met een warme kruik te slapen. Bij mij is het vooral snachts trouwens.. echt heel vervelend. Heb verder niet echt tips dus lees even mee 🙈

5 jaar geleden

Reactie op Kimberly33

Ik heb dat ook! Ik ben vandaag precies 34 weken en ga ook kapot van de pijn ...
Erg he.. snachts heb ik het niet want dan slaap ik wel goed. Maar het lopen mensen kinderen alsof ik doorzak zo pijn!

5 jaar geleden

Vreselijk he heb het al sinds week 13 baarmoeder ligt op een zenuw en rug stuitje billen is vreselijk elk draai snachts wordt ik wakker. Kan ook soms niet lopen idd Ben naar bekkenbodemfysio helpt een beetje. Wat oefeningen doen helpt soms al kan het ook wat erger worden in het begin. Voorzichtig 20 min wandelen als het je lukt.

5 jaar geleden

Heel herkenbaar! Bij mij wordt het steeds erger. Trekt ook door naar mijn billen, alsof er een zenuw klem zit. Probeer wel zoveel mogelijk te blijven bewegen, maar zodra ik dan ga zitten/liggen.. Opstaan of omdraaien in bed is een ramp!

5 jaar geleden

Reactie op Janneke41

Vreselijk he heb het al sinds week 13 baarmoeder ligt op een zenuw en rug s ...
Ik ben gister een klein stukje gaan wandelen... nou dat moet ik dus helemaal niet doen dan wordt t alleen maar erger.. ik heb idd op internet gezocht voor wat oefeningen maar pfff doet gewoon echt pijn! Vooral het lopen.. en om nou de hele tijd maar op me stoel te zitten met een rechte rug helpt wel alleen wil te veel 🙈

5 jaar geleden

Ik heb een zwangerschapsischias (soort hernia eigenlijk), waarbij een rugzenuw dus afgekneld wordt door de groei van de baarmoeder en het kindje. Heel pijnlijk, op het ergste punt gaf dit me zeer vervelende pijnscheuten tot in mijn bil waardoor ik amper trappen kon doen of nog kon stappen (gaf zowat “uitvalsverschijnselen”). Dit was bij mij ook begonnen als een zeurende lage rugpijn waar ik jammer genoeg geen aandacht aan gegeven heb. Dus bij deze geef ik je graag wat tips... - ga naar de fysio! Die kan jouw klachten echt wel helpen verlicht en tips geven! (Mijn leven is terug leefbaarder geworden daardoor, ik kan wel nog altijd niet werken omwille van mijn zittend beroep..) - zitten is het slechtste wat je kan doen, er komt teveel druk op de onderrug. Vermijd dus van lang te zitten - als je een zitbal heb, ga hier dan regelmatig eens opzitten en maak je heup en onderrug wat los door met de bal links rechts een lichte beweging te maken vanuit je heup (dus bovenlichaam wat recht houden in positie), ook je onderrug hol en bol maken helpt en gaat makkelijk op de bal. - al rechtstaand-liggend-.. kan je de holle-bolle onderrug ook doen, of zoals in yoga op handen en knieën (kat-koe-houding) - yoga-positie child pose helpt me ook soms als ik echt effe te heftige pijn heb - onderrug lichtjes laten masseren door je partner, opgelet in de regio van het staartbeen wordt er beter niet te hard gemasseerd/gedrukt!!! - warmte (warm bad/kruik) geeft verlichting - verdeel je gewicht steeds mooi over je 2 benen (dus niet doorhangen langs 1 kant wanneer je bv stilstaat, gebeurt bij mij onbewust zo gemakkelijk.. 😅) - leg je op je bed of zetel op de rug (voor zover dit uit te houden is!) en leg je voeten op een toren met kussens zodat ze in een hoek van 90 graden liggen, dus alsof je op een stoel zou zitten, maar eigenlijk lig je op de rug dan in die positie. Mocht er een zenuw gekneld zitten, neemt deze positie wat druk weg. Bij mij doet dit wel wat pijn aan het stuitje soms, maar minder erg dan de rugpijn 😉 - zorg dat je echt voldoende afwisselt tussen de liggende positie, de zitbal en eens wat rondlopen in je woning (of gewoon buiten eens een klein wandelingetje van 5minuutjes af en toe). Dus nooit té lang in diezelfde positie blijven! - geen zware gewichten dragen (max 5kg)! En zaken opheffen door kracht op je benen te zetten (dus niet voorover buigen en iets opnemen) - als je je neerlegt in bed bv (of zetel,..) zorg dan dat je je beweging symmetrisch uitvoert: dus je zit op de rand, terwijl je je benen tesamen op het bed legt, laat je je romp mee zakken naar de ligpositie. Wil je je omdraaien van de ene zij naar de andere? Draai dan ook je benen, heupen en schouders op hetzelfde moment in 1 geheel zodat ze zo weinig mogelijk twist in je ruggengraat komt Zo.. een hele boterham, maar bij mij maakt dit echt wel een groot verschil uit (heeft wel 2-3 weken geduurd!). Luister vooral goed naar je lichaam, en neem voldoende rust maar best niet de hele dag bankhangen want dan verstijft de boel helemaal! Veel succes en hopelijk helpt het hier wat dames om de laatste loodjes iets minder zwaar te maken!

5 jaar geleden

Ik heb er ook heel erg last van, ook van mn linkerbilspier . Je kunt beter vroeg beginnen met de fysio, ze masseren de pijn een beetje weg en geven je oefeningen mee

5 jaar geleden

Ik heb een zwangerschapsischias (soort hernia eigenlijk), waarbij een rugze ...
Oh heel erg bedankt!! Ik ga zeker me best doen.. laatste loodjes idd maar hoop dat t snel voorbij gaat :)

5 jaar geleden

Reactie op Boniente

Heel herkenbaar! Bij mij wordt het steeds erger. Trekt ook door naar mijn b ...
Same! Draaien in bed idd!! Lukt gewoon niet ! 😩