56 Reacties

5 jaar geleden

Ik lees mee, goeie vraag

5 jaar geleden

Ik was zelf iets gescheurd. 1 a 2 hechtingen. Geen zalf gebruikt maar wel spuitwaterflesjes gebruikt voor na het plassen. Dat houdt het goed schoon en is erg verkoelend. Was een tip van mijn kraamverzorgster. Ik heb nu al 2 flesjes klaarstaan voor straks na de geboorte van mijn zoontje

5 jaar geleden

Reactie op Lindsay7

Ik was zelf iets gescheurd. 1 a 2 hechtingen. Geen zalf gebruikt maar wel s ...
Hier precies hetzelfde! Niks gesmeerd of iets!

5 jaar geleden

Ik vroeg mij dit laatst ook af. Normaal zweer ik bij honingzalf (voor van alles), maar kan nergens vinden of dit kwaad kan.

5 jaar geleden

Hoi! Bij de 1e ben ik iets ingescheurd (dit overigens zelf niet gemerkt tijdens de bevalling) en kreeg hiervoor 6 hechtinkjes. Wat echt helpt is plassen onder de douche, of een waterfles laten leeglopen terwijl je plast op de wc. Eigenlijk had ik weinig klachten, kon ook prima zitten, maar toch heb ik wel gezocht naar middeltjes om het herstel te bespoedigen enzo. Uiteindelijk heb ik (ja en dit klinkt erg zweef, haha) yoni kruiden gekocht online, om mee te stomen. En een poeder van kruiden en klei wat rechtstreeks op de wond zelf mag en ook op je kraamverband kan worden aangebracht. Ik moet nog bevallen, dus geen idee of het werkt! Maar baad het niet dan schaad het niet ♡

5 jaar geleden

Reactie op Anemarieke

Hoi! Bij de 1e ben ik iets ingescheurd (dit overigens zelf niet gemerkt tij ...
Voor dames die het willen opzoeken, via www.dalalounatuurlijk.nl

5 jaar geleden

Zou het gewoon schoon houden met water, geen zooi opsmeren. Tegen het branden een grote beker lauwwarm water mee tijdens het plassen.

5 jaar geleden

Ik ben geknipt geweest. Geen speciale zalf gebruikt. Als ik moest plassen pikte het wel. Daardoor altijd water gedaan na het plassen. Dit verkoelde en hielp met de genezing

5 jaar geleden

Ik heb bij de eerste gewoon goed gespoeld met water na elke plas. Verder gewoon afblijven en niet teveel aan doen... je lichaam herstelt zelf 😄

5 jaar geleden

Ik gebruikte na mijn eerste bevalling homeoplasmine om aan de hechtingen te smeren (laten smeren door mijn man), dat hielp goed!

5 jaar geleden

Reactie op Lindsay7

Een poffertjesfles of een bidonnis daar ideaal voor. Het kan uiteraard ook gewoon met een random waterkan maar minder makkelijk. Overigens als na 5 dagen (gemiddeld) de hechtingen eruit gaan is vochtig toiletpapier ook een prima aanbeveling.

5 jaar geleden

Reactie op Lindsay7

Handig! Weet je waar de spuitwaterflesjes te koop of te bestellen zijn?

5 jaar geleden

Lossen de hechtingen zelf op? Volgens mij doet t hechten zelf al ontzettend pijn? Of hoe moet ik me dat voorstellen 😬 nog nooit meegemaakt 🙈

5 jaar geleden

Reactie op Mireille1986

Lossen de hechtingen zelf op? Volgens mij doet t hechten zelf al ontzettend ...
Knippen en Hechten voel je niet. Dat is mijn ervaring toch. Maar ik had juist voor het persen nog op de pomp geduwd van de epidurale 😂 je bent ook zo druk bezig met het bewonderen van je kleine,nieuwe wondertje dat de rest van de wereld er niet toe doet

5 jaar geleden

Reactie op Mireille1986

Hechten voel je wel, ze kunnen het namelijk niet verdoven daar. Je zit echter nog zo in je waas van het bevallen dat je het minder mee krijgt (mijn ervaring). Maar je voelt het zeker wel. Of de hechtingen oplossen weet ik eigenlijk niet meer, bij mij was het knoopje verkeerd gezet waardoor het begon te irriteren en de verloskundige de hechtingen eruit heeft gehaald (ik had 10 hechtingen). Verder niks gesmeerd (had daar ook nog nooit van gehoord of bij stil gestaan), plassen onder de douche of met een fles water idd.

5 jaar geleden

Reactie op Mireille1986

Hechten zonder verdoving in een gehavend gebied is niet fijn, heb wel even gejodeld ;). Nu was ik 3 laags diep gescheurd, nog net geen totaalruptuur, dus zal per persoon verschillen. Mijn bidonnetjes voor spoelen tijdens het plassen waren echt mn beste vrienden 😂🙊.

5 jaar geleden

Vooral niks op je hechtingen smeren of spuiten als je die al hebt dat verweekt de hechtingen waardoor ze stuk kunnen gaan en je dus weer een open wond hebt. Spoelen tijdens het plassen met een spuitflesje helpt heel erg. Hechten doen ze ip zonder verdoving maar dat voel je niet heel erg het prikt een beetje maar je bent op dat moment toch te druk met naar je kindje kijken en bijkomen. Lekker je lijf op haar eigen tempo het herstel laten doen.

5 jaar geleden

Niets gesmeerd, zou ook niet mijn advies zijn! Ik had veel baat bij een bakje appelstroop verdelen over 2 diepvrieszakjes en in de vriezer doen. Als je veel pijn hebt, een zakje in een washandje in je onderbroek dan koelt het en verzacht het de pijn. Sommigen doen ook maandverbandjes nat maken en die invriezen, maar dat wordt hard. Appelstroop blijft zacht en vormt zich dus naar je lichaam...

5 jaar geleden

Ik heb veel met camille thee gespoelt na het plassen, leek de wond wel rustig te houden. Ben zelf 2 keer geknipt, van te voren hebben ze dit verdoofd op mijn verzoek, bij de ena laatste wee verdoven en de laatste wee geknipt, heb alleen het geluid van de knip gehoord. Met hechten hebben ze het gebied nog bij verdoofd dus heb het niet heel erg gevoelt, ergens in de verte af en toe vervelend.

5 jaar geleden

Ik ben geknipt zonder een wee 🙈... zolang geremd dat mijn weeën niet op gang kwamen maar meneer wilde er perse uit! Nou ik hoor het nog 😂wat een letterlijk *kut* geluid!! Ik voelde het hechten nauwelijks! Zolang deze erin zaten goed schoon houden en daarna kan je masseren met vaseline of iets om het soepel te houden!! Ik kon zonder ellende of pijn plassen !