17 Reacties
4 jaar geleden
Ik vind het ook rare uitspraak. Als je baby nu goed gehecht is is dat heus niet in 1x anders na 6 dagen!
Ze gaat je missen, jij haar ook. En als je terugkomt moeten jullie allebei wennen. Maar dat komt echt goed. Ik weet niet wanneer je weggaat maar miss kan je ter voorbereiding al wat langer afscheid nemen. En verder iets geven wat jou geur heeft, bv door met haar knuffel nachtje onder je shirt te slapen.
Succes je kan het! Gewoon terug naar dat eerdere gevoel wat je had!
4 jaar geleden
Ik reis voor mijn werk ook veel, maar ik heb er echt niet zo over nagedacht dat ons meisje straks zo van slag zou kunnen zijn dat het 'getraumatiseerd' zal zijn. Natuurlijk zal het wennen zijn, voor moeder en kind, maar pappa is er toch? :)
Als ik/we terug zijn, maak je het gemis vast weer voor 200% goed en geef je de volle aandacht.
Aankomende week heb ik mijn eerste werkweek met hotelovernachtingen. Ons meisje is bijna 5 maanden. Alleen, omdat ik nog volledig borstvoeding geef of afgekolfde melk, én het in onze situatie mogelijk is, zal mijn man met mijn dochter halverwege de week naar mij toe komen.
En als je het hebt over 'hechting': persoonlijk zou ik nu zelfs nóóit zonder haar op vakantie gaan. Ik wil een ander niet veroordelen, maar als je het hebt over hechting zou ik eerder mijn vraagtekens hebben bij de prioriteiten die deze moeder maakt. Nogmaals: ík zou dit echt nooit doen.
Als ik naar mijn situatie kijk, kan ik alleen maar zeggen dat ik mijn kindje alle aandacht geef als ik voor haar kan zijn. De eerste keer je kindje weg brengen als je één dag weg bent is ook spannend, maar dat ging toch ook goed. Of je nu 8 uur weg bent of meerdere dagen, je bent er volledig voor je kindje als het kan. Dat vind ik belangrijker, dat zijn de momenten waarop je aan elkaar hecht en ik geloof er daarom in dat het, ondanks dat het wennen zal zijn, helemaal goed komt ♡
Ik heb dus nog geen tips, maar het idee van een geur... dat is denk ik sowieso het proberen waard.
4 jaar geleden
Er is wel meer voor nodig om een baby te traumatiseren ;) hechting en trauma zijn 2 dingen he :) laat je niet gek maken ! Lekker iedere dag facetimen (begrijpt ze nog niet, maar ze hoort dan wel je stem)
En ja het zal aanpoten zijn, maar hechting heeft weinig met afstand te maken, maar vooral met emotionele stabiliteit/veiligheid. Dat kan haar papa ook bieden :)
Ook handig om gedragen shirts achter te laten voor je geur.
Wil je ook nog een trauma veroorzaken, dan zal je wat meer je best moeten doen dan 6 nachten weg zijn :p
Begrijp me niet verkeerd, je zult natuurlijk zorgvuldig om moeten gaan met je afwezigheid, maar gezien het feit dat je er zo mee bezig bent zal dat wel goed komen. Dus facetimen, geur achterlaten, foto’s wellicht, een knuffel waar je een week mee slaapt. Oeh je kunt ook een liedje inzingen ! Oké ik ga los op ideeën, ik moet slapen ;)
Komt allemaal goed mams!
4 jaar geleden
Ik zou me echt geen zorgen maken hoor! Mijn man en ik zorgen beide even veel voor onze baby, maar zijn ook beide 5 nachten los van elkaar en de baby op een korte vakantie gegaan. Heeft me echt zo erg opgeladen dat ik daarna ook weer een leukere moeder werd. Je moet je niet verontschuldigen dat je een baan hebt waar je veel voor moet reizen. Gewoon weer lekker met je baby bonden als je weer thuis bent. En trek je niks aan van wat je collega zegt. Jij kent jouw kindje het allerbeste!
4 jaar geleden
Nou nou.. ik denk dat je collega een klein beetje (veel) overdrijft.
Ik werk 4 dagen in de week en bij ons is mijn man thuis. Ja ik merk dat mijn dochter meer naar hem trekt, maar ik geloof niet dat ze daardoor zich onveilig voelt..
Voor een slechte hechting heb je toch echt wel veel meer nodig dan een paar dagen er niet zijn.
Een slechte hechting krijg je als ouders niet reageren op de signalen van een kind. Bijvoorbeeld als deze huilt of honger heeft.
De band tussen jou en je kind is continue en duurzaam, 6 dagen niet aanwezig hebben daar echt geen invloed op.
Je man is toch thuis.. die zal je kind echt niet verwaarlozen. En mis zal je kind er even aan moeten wennen, maar daardoor loopt je kind echt geen hechtingsproblemen op.
4 jaar geleden
Wat een heftige opmerking van je collega! Jouw man is er gewoon voor je kind. Zolang een van de twee of een andere verzorgende in de buurt is en liefde en geborgenheid biedt dan heeft je kind een super veilige omgeving dus veilige hechting. Je kind raakt echt niet getraumatiseerd en heeft het niet eens door waarschijnlijk. Alleen voor jezelf is het wellicht een beetje moeilijk om het los te laten.
Ik ben bij mijn tweede kind na 4 maanden samen met mijn man een paar dagen weg geweest en de kids waren bij opa en oma. Ze hebben het fantastisch gehad, alleen ik zat één avondje een beetje te snikken 😂 zie het maar zo: dit is een goede kans waarop jouw man lekker kan bonden met jouw dochtertje. Vooral niet teveel zorgen maken en nadruk er op gaan leggen, kids voelen het aan als er wat gaat gebeuren. En met een gerust hart de deur uit stappen op zakenreis!
4 jaar geleden
Dank jullie wel voor jullie lieve reacties en goede ideeën! Ik voel me al een pak beter 😊 het zal idd wss erger zijn voor mij dan voor haar 😅 en overdag houden we gewoon zoveel mogelijk haar normale ritme (opvang) en achteraf plan ik lekker wat extra dagen verlof in zodat ik wat extra met haar kan knuffelen (zal ik wss zelf het meeste nood aan hebben 🙈)
4 jaar geleden
Reactie op Jvdot
Ik reis voor mijn werk ook veel, maar ik heb er echt niet zo over nagedacht ...
Momenteel geef ik ook nog borstvoeding (en overdag krijgt ze afgekolfde melk). Ik weet nog niet of ik tegen dan gestopt zal zijn met bv maar stel dat ik niet wil afbouwen en dus ga kolven terwijl ik weg ben, zou ze dan achteraf nog van de borst drinken?
4 jaar geleden
Reactie op LiesbethO
Momenteel geef ik ook nog borstvoeding (en overdag krijgt ze afgekolfde mel ...
Ik heb in ieder geval voor een week moedermelk in de vriezer liggen. Dit krijgt ons kindje gewoon. Ik ga er vanuit dat ze gewoon weer uit de borst wilt drinken als we samen zijn. De melk blijft hetzelfde en als wij er weer naar uitkijken om echt borstvoeding te geven, zullen zij dat vast ook hebben ♡ borstvoeding is toch meer dan alleen voeding... ♡
Mijn koffertje is inmiddels gepakt, heeel gek :(
4 jaar geleden
Nee joh hou op! Echt complete onzin. Ouders met dit soort uitspraken en paniek praktijken, daar zou je een trauma van krijgen!
Ik ben al meerdere keren meerdere nachten weg geweest voor werk. Het is wat het is. Zolang hij bij zijn vader is vind ik het prima. Kleine lijkt er ook echt geen last van te hebben. Het is ook echt niet zo dat je een heel hechtingsproces verstoord omdat jij er 6 nachten niet bent. De vader is er namelijk wel en daarnaast zijn die 6 dagen geen 6 maanden. Heb je daarna waarschijnlijk ook weer de volle aandacht en energie 😉♥️ succes op zakenreis! En geniet er een beetje van, af en toe je handen even baby vrij is ook wel eens lekker 😜