26 Reacties
5 jaar geleden
Mijn baby heeft ook korte beentjes. Zeiden ze met 20 weken echo. Mrja dat heeft hij van opa. Maak mij er niet druk om. Ik en mijn ouders zijn soowieso niet zo groot. Pa 1.64, ma 1.58 en ik 1.51 😂
5 jaar geleden
Wij hadden dit ook.. alleen bij mij zeiden ze zelfs dat ze rekening hielden met een genetische afwijking.. 2 weken later hadden we een echo, en nu is die weer terug binnen de curve. Zelf ben ik 1.59, mn vriend rond de 1.74 mijn ouders en schoonouders beide niet boven de 1.75.. dus niet te druk maken, heb echt super nare 2 weken gehad met allemaal scenario's in mn hoofd.. en bleek uiteindelijk voor niets 🤷♀️
Wel heeft onze baby een multicysteuze nier.. dus maar 1 niertje die functioneert bij de geboorte
5 jaar geleden
Hier ook een baby met ‘ondergemiddelde’ benen maar ze maken zich er geen zorgen om. Ze heeft de benen van mijn vriend hij is ook niet in proportie🤷🏽♀️ dus als ze later wilt klagen gaat ze dat maar bij hem doen 😂.
Het gaat vaak ook over enkele millimeters zeiden ze bij mij. Met het blote oog merk je het niet.
5 jaar geleden
Hier zijn de beentjes wel goed maar is de romp omtrek te klein. Maar wij krijgen geen uitgebreid onderzoek omdat het p11 is en bij p10 krijg je onderzoek maar normaal zit het dus tussen de p10 en de p50. Dus op een punt wordt het niet verder onderzocht. Dus ik begrijp heel goed dat je je er niet gerust over voelt. Hopenlijk hoor je snel meer iets er over dat je je wel geruster kan voelen
5 jaar geleden
O men ik heb dit ook gehad... werd verwezen van perifeer naar academisch ziekenhuis ivm verdenking dwerggroei (p3) ledematen. Nou.... wat een angst heb ik gehad zeg. Niet omdat ik een kindje niet accepteer zoals ie is, maar omdat t een behoorlijk heftige afwijking is die met veel pijn gepaard kan gaan in het leven. In het VU zagen ze ook korte benen en armen maar de botdichtheid was goed en ook de kop die op het bot staat stond in de juiste hoek. Ik ben daarmee gerustgesteld... toch blijf ik het spannend vinden. Haar ledematen zijn nog steeds erg klein. We wachten af. Sterkte! 😘
5 jaar geleden
Ja hier ook.. vrijdag echo gehad zaterdag gebeld door vk dat de groei van zijn beentjes niet goed zijn en gelijk door verwezen naar het zkh... net gebeld door gynaecoloog en woensdag om 9uur een echo en half 11 gesprek met gynaecoloog zelf.. wat een zorgen kan je je dan maken..
5 jaar geleden
Ik denk dat het nogal afhangt van de p-waarden die ze gemeten hebben. Weet je die? Anders kun je altijd op je zwangerschapskaart kijken.
Stel, de buik van je baby was p80 en de femur (dat is het bovenbeenbot) was P2, ik zeg maar iets, dan is het verschil groot. Maar als de buik bijvoorbeeld P60 was en de femur P30 dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Dat zegt althans mijn verloskundige heel duidelijk (ook hier een iets kleinere femur 😊). Buikje is het allerbelangrijkste.
Wellicht nog even bellen met de verloskundige of ze je wat meer uitleg kunnen geven?
5 jaar geleden
Hier ook 'te korte beentjes'
Tijdens de eerste meting kwam alles er oké uit behalve de beentjes, die waren te kort en vielen buiten de curve.
Een week later weer een echo gedaan en daar kwam uit dat het buikje helemaal op de bovenlijn van de curve zit.
En de beentjes helemaal op de onderlijn van de curve zit..
Deze combinatie vooral maakt mij toch wel angstig😔 ik weet echt niet zo goed wat ik er nou van moet denken..
5 jaar geleden
Ik zou mij er niet druk om maken! Het is lastig meten vanaf een echo en het gaat om millimeters, dus ze kunnen er best makkelijk naast zitten.
Ik heb al 2x gehoord dat ons meisje lange benen heeft in verhouding tot haar buikomtrek en hoofdomtrek. Nou ben ik zelf ook lang en komt dat met name door de lengte van mijn benen (zijn even lang als die van mijn vriend van 1.93), maar heb nog nooit gehoord dat iemand zei ‘wow wat heb jij lange benen’. Dus ik denk dat zolang je tussen de p10 en p90 zit het normale waardes zijn en de marges zo klein zijn dat alles er ‘normaal’ uit ziet 😁
5 jaar geleden
Ik heb ook het zelfde gehad, bij de echo van 20 weken liep de kleine boven de gemiddelde groei maar bij de controle van 29 weken vond ze verloskundige de baarmoeder grootte beetje te klein dus kreeg ik een echo en daar zag de verloskundige dat het buikje goed was maar het beentje iets kleiner dus moest ik ook naar het ziekenhuis en daar bleek uiteindelijk dan het beentje iets kleiner is dan het buikje kwa goei en het hoofdje ietsjes groter vergeleken het buikje.
Ik moet deze week weer gaan om te kijken of de kleine zijn eigen groei aan houd en niet nog meer verschil krijgt kwa groei.
Maar maak je maar niet al te veel zorgen hoor, sommige mensen hebben gewoon kortere beentjes.
5 jaar geleden
Reactie op Daantju
Hier ook 'te korte beentjes'
Tijdens de eerste meting kwam alles er oké ui ...
Ik snap helemaal dat je je zorgen maakt. Hier zou juist de buikomvang achter blijven. Nu met corona heb ik in het ziekenhuis steeds een ander die me echoëd en steeds krijg ik een ander verhaal. Eind december had ik controle bij een oudere gynaecoloog, die nu helaas met pensioen is, en die vertelde me dat waar er 10 echoën je 10 verschillende uitslagen krijgt. Onze baby groeit onder de onderste groeilijn, maar wel met de curve mee ondertussen. Het volgt exact de groeilijn van ons 1e kindje en dus hoeft ik me zeker geen zorgen te maken vertelde hij. "Het hoeven niet allemaal 9-ponders te worden" is zijn credo. "Zolang je de baby goed actief voelt zijn is het goed, daar kan geen witte jas tegenop." Dat waren voor mij geruststellende woorden en ik heb nu rust in mijn lijf. Misschien ook omdat niet het 1e kindje is, want bij de 1e was ik totaal van slag en o zo bang dat het mis was.
Hopelijk krijg je snel goed nieuws ook, dat neemt vast wat onzekerheid weg.