20 Reacties
5 jaar geleden
Als je uw hospitalisatieverzekering nu pas gaat afsluiten, trek je niets terug .. je moet die al voor de zwangerschap hebben.. :( verder kan ik wel uitleg geven over hoe het hier gaat in België, maar als je verzekeringen in Nederland nog liggen , heb ik er geen ervaring mee ...
hier is het de meestal de gewoonte om gewoon in het ziekenhuis te bevallen, daar drie dagen te blijven bij een gewone bevalling en dan naar huis te gan, je kan er ook voor kiezen om sneller naar huis te gaan, mits opvolging van de vroedvrouw. Succes 🍀
5 jaar geleden
Ik ben 10 jaar geleden bevallen in Gent (België). De zorgverzekering is laag maar de ziekenhuiskosten kunnen hoog oplopen. Verder word je kind gewoon als Nederlander geboren door jullie nationaliteit. In België blijf je ook langer in het ziekenhuis liggen omdat ze daar geen kraamzorg hebben die thuis komt. Normaal blijf je 5 dagen en met een keizersnee 7 dagen. Ik weet niet hoe het nu zit maar dit was toen. De consultatiebureau komt wel na 1 week op huis bezoek om de baby te wegen en te meten.
5 jaar geleden
Mijn zus is in België bevallen 2 jaar geleden, terwijl ze in Nederland woont. Kreeg gewoon alles vergoed vanuit de Nederlandse verzekering, ze was wel aanvullend verzekerd en dat kan volgens mij niet als je niet in Nederland woont, dan heb je alleen een basisverzekering.
Is dus wel een iets andere situatie, maar misschien heb je er wat aan.
5 jaar geleden
Reactie op mami1711
Ik ben 10 jaar geleden bevallen in Gent (België). De zorgverzekering is laa ...
in Belgie is het 3d dagen blijven als je gewoon bevalt. met keizersnede 5d. de hospitalisatieverzekering in belgie moet je al meer dan 9mnd zijn aangesloten om er recht ol te hebben. ik denk niet dat het dus voordelig zal zijn om in belgie te bevallen...
5 jaar geleden
Ik heb ook 2 verzekeringen. Zonder hospitalisatie heb je recht op een 2 persoonskamer, met hospotalisatie 1 persoonskamer, in belgie word je opgevolgd in het ziekenhuis en niet bij een verloskundige praktijk. Bij iedere afspraak moet je een deel zelf betalen. Je hebt recht op 11 keer een consult met de vroedvrouw en daarnaast kn je ook kraamhulp aanvragen via je zorgverzekering in belgie (die is er voornamelijk voor het huishouden) de vroedvrouw kun je vergelijken met de verloskundige in nederland.. in belgie moet je minimaal 2 nachten in het ziekenhuis blijven. In nederland niet. Ik vind persoonlijk de zorg en opvolging van de zwangerschap in belgie goed geregeld! Voordeel van opvolging in ziekenhuis: goede apparatuur van echo’s en als er iets is handelen ze meteen. Ik heb geen aanvullende verzekering in nederland genomen. Ik heb ook geen hospitalisatie in belgie. Je zal dus een deel zelf moeten betalen (wellicht 400 euro bevallingskosten)
5 jaar geleden
Reactie op mami1711
Ik ben 10 jaar geleden bevallen in Gent (België). De zorgverzekering is laa ...
Jaa inderdaad, maar was nieuwsgierig omdat ik wel een kraamhulp krijg vanuit Nederland, of dat dan te combineren is met een bevalling in het ziekenhuis.. maar als je daar toch een aantal dagen moet blijven vraag ik mij af of een kraamhulp nog nodig is.. bedankt voor je bericht!
5 jaar geleden
Reactie op celinneee
Ik heb ook 2 verzekeringen. Zonder hospitalisatie heb je recht op een 2 per ...
Bedankt voor je duidelijke reactie! Ik heb idd ook geen hospitalisatie, ben ook niet van plan dat te doen (en zoals ik hieronder lees had dat dan al afgesloten moeten zijn) Ik ga eens met mijn besproken kraamhulp praten of het mogelijk is of ze ook kan komen als ik in België beval 😊 bedankt!
5 jaar geleden
Reactie op celinneee
Ik heb ook 2 verzekeringen. Zonder hospitalisatie heb je recht op een 2 per ...
Dit klopt wel niet helemaal.
Je kan steeds kiezen wat voor kamer je neemt. Afhankelijk van de hospitalisatieverzekering die je hebt, wordt een een-persoonskamer wel/niet/gedeeltelijk terugbetaald.
In België kan je ook opgevolgd worden door een afzonderlijke praktijk.
Kraamzorg is ook in België niet met hoofddoel huishouden. Integendeel, slechts 1/4 van de uren dat de kraamzorg komt, mag aan huishouden worden besteed.
Standaard blijf je na een bevalling 3 dagen in het ziekenhuis. Als je echt wil, kan je zelf beslissen om vroeger te vertrekken. Dit wordt vaak gedaan als je wordt opgevolgd door een zelfstandige vroedvrouw.
5 jaar geleden
Reactie op Dnnies
Ja, is gedaan! Ik heb tot nu toe alles in NL gedaan, dus het gaat alleen ov ...
Je moet eens horen in MZNL wij hebben vaak NL patiënten. Even de dienst gynaecologie bellen 011/32.61.00 En de sociale dienst gaat je daar veel mee kunnen helpen om op je vragen te antwoorden. Hoe het juist bij ons op dat gebied gaat weet niet.
5 jaar geleden
Ik ben van plan te gaan bevallen in pelt. Ik ben nederlandse en woon in belgie. Ik heb een nederlandse en belgische verzekering. Qua bevalling zou ik goed navragen wat er vergoed gaat bij de verzekeringen. Sommige verzekeringen vergoeden een opname in het ziekenhuis niet als je de verzekering pas afsluit terwijl je al zwanger bent. Als je niet evrgoed bent is een 1 persoonskamer wel heel prijzig. Ik zou ook navragen of je nederlandse verzekering een opname in belgie vergoed. Ik kreeg namelijk van mijn nederlandse verzekering te horen dat de opname rondom de bevalling betaald moet worden door de belgische verzekering
5 jaar geleden
Reactie op hankypank
Ik ben van plan te gaan bevallen in pelt. Ik ben nederlandse en woon in bel ...
Dat is ook toevallig! 😅 Ik zal het inderdaad allemaal even goed onderzoeken! Mag ik vragen waarom jij kiest om in België te bevallen? :) Of is Eindhoven/Veldhoven ook voor jou net te ver? Opzich kan het voor mij prima, een half uur, maar als het toch snel gaat of er is een spoedreden dan is het natuurlijk fijn iets dichterbij te hebben!
5 jaar geleden
Reactie op ILSEVIX
Ik zit in exact dezelfd situatie, enkel woon ik in Pelt. Mag ik vragen welk ...
Ik krijg kraamhulp van Kraamzus. Mijn zus is ook zwanger en woont in Achel en heeft dezelfde :) zij komen gewoon over de grens! Maar of ze nog plek hebben dat betwijfel ik, je zou ze kunnen bellen!