19 Reacties

2 maanden geleden

Ik zou, ipv het constant te vragen, hem om de zoveel tijd op het potje zetten (in het begin elk uur, daarna wat afbouwen). Zo zijn wij hier begonnen. Ondertussen gaat dochterlief flink vanuit zichzelf naar het potje (of ze zegt het aan ons dat ze moet). Maar het heeft ook een hele tijd geduurd vooraleer ze het zei. In de kinderopvang kregen we als tip: laat ze eens hun plan trekken met hun natte broek en dus niet helpen met afdrogen/wassen/nieuwe onderbroek aandoen. Was hier toch even paniek toen we dat deden.

2 maanden geleden

Ik zou ook proberen hem er op vaste momenten op te zetten! Onze dochter zei in het begin ook altijd nee en nu soms nog als ze in haar spel zit.

2 maanden geleden

Onze eerste zoon was 3 jaar 11 maanden en 2 weken en was toen geheel zindelijk! Wilde niets, alle tip geprobeerd, maar helaas niets hielp.. Op advies cb gewoon niets gedaan, en na de vakantie wederom geprobeerd! Oktober werd hij 4 Onze jongste zoon word maart 3 jaar en was met 2,5 jaar zindelijk zonder er veel voor te doen. Mijn advies: laat je niet gek maken door andere…. Laat het los en zet hem af en toe gewoon op de wc, sommige zijn gewoon heel eigenwijs en hebben macht met dit spelletje! Het lukt papa en mama niet dus strijd aan gaan is fantastisch!!

2 maanden geleden

De ene week is mijn zoon zindelijk, de andere week. Dit doet hij uit zich zelf. De weken dat hij niet zindelijk is en weer een luier draagt, laten we hem gewoon (ik heb al genoeg strijd om andere dingen🫠).

2 maanden geleden

Reactie op claudiapopje

Onze eerste zoon was 3 jaar 11 maanden en 2 weken en was toen geheel zindel ...
Heyy bedankt voor je reactie als ik hem dan af en toe op de wc zet moet ik dan overdag luier aan of uit 🤭

2 maanden geleden

Hoi, misschien is je kindje er gewoon nog niet klaar voor? Bij ons KDV zei de leidster dat jongens gemiddeld pas na de 3 jaar zindelijk worden. Misschien even een pauze inlassen en over een tijdje opnieuw beginnen? Bij onze dochter zijn we eerst van gewone luiers naar luierbroekjes gegaan en hebben haar toen op vaste momenten op het potje gezet. Uiteindelijk voelde ze het zelf aan en gaf ze ook zelf aan naar het potje te willen. Toen de luiers droog bleven zijn we pas met onderbroeken begonnen en ze heeft nauwelijks “ongelukjes” gehad.

2 maanden geleden

Reactie op lgtm040

Heyy bedankt voor je reactie als ik hem dan af en toe op de wc zet moet ik ...
Wij deden vooral wat voor ons handig was! Als ik thuis was deed ik hem geen luier aan en als wij weg gingen of een drukke dag hadden gewoon een luier broekje! Benoemde wel dat grote jongens op de wc plassen! Zo ineens was hij zindelijk, heel veel zorgen erom gehad. Beloningssysteem, kadootjes, enz enz Uiteindelijk een mega stickervel voor een trampoline… Maar ook dat hielp weinig en waren ook niet heel consequent! Onze oudste is echt bijzonder eigenwijs en doet iets wanneer hij het wil…. Met 33 weken geboren en de kinderarts moet ook wel lachen om zijn eigenwijze karakter Voor ons als ouders mega lastig om naar de juiste weg te zoeken Probeer op zijn tempo mee te gaan, maak hem belangrijk en groot. Dat helpt bij die van ons Hij is nog zo klein probeer een geen druk op te leggen. Vaste momenten zijn wel top, wij deden elke ochtend als hij wakker werd , na de maaltijden. Succes

2 maanden geleden

Reactie op claudiapopje

Wij deden vooral wat voor ons handig was! Als ik thuis was deed ik hem geen ...
Ja mijn zoontje is geboren met 31+6 misschien is hij daarom zo eigenwijs haha 😅

2 maanden geleden

geen vragen stellen. gewoon 15-20 minuten na het drinken je kindje op de wc zetten. hij gaat het dan vanzelf wel aangeven. maar vooral geen druk erop leggen.

2 maanden geleden

hier ook nog weinig succes. 1x een plas gedaan maar daarna wilde hij er niet meer op. hem erop zetten werkt ook niet want hij rent weg 😶

2 maanden geleden

Ik denk dat je gewoon nog even geduld moet hebben en het misschien eventjes laten rusten? Ik vind dat een kind pas zindelijk is als hij of zij zelf kan aangeven en aanvoelen als hij/zij moet plassen of poepen. Het lijkt mij als kind zijnde erg vervelend als er constant aan je wordt gevraagd of je al moet plassen.. dat legt veel druk op een kind Ze moeten er zelf bewust van worden 😃 Ik werd in de kinderopvang en heb vanuit daar al menig zindelijkheids maniertjes voorbij zien komen Bij de ene werkt het wel, bij andere kind niet. Sommige kinderen durfden het echt niet en hielden het juist op….. Mijn ene dochter kan heel goed op de wc plassen maar alleen als ik haar erop zet Andere dochter nog 0,0 interesse.. ik houd stille hoop dat het vanzelf komt😅🙏🏻 en dan in de zomer lekker in de blote billen rond laten wandelen met pot in de buurt

2 maanden geleden

Wij deden boekjes lezen en spelletjes spelen op het potje. Dit om hem af te leiden. Als het dan gelukt was bouwde we een feestje en gingen en plasje samen weg spoelen.

één maand geleden

Wij hebben hem gewoon zonder broek/onderbroek/luier laten lopen twee dagen lang. Eigenlijk maar 1 ongelukje gehad en daarna alles op het potje… nu is het potje ‘kapot’ en is die volledig over op de wc 😂 zowel dag als nacht zindelijk met net 3 jaar 🤩

één maand geleden

Geduld en zeker niet pushen en 100 keer vragen. Hoe vervelend is dat! Meestal plassen kindjes ongeveer 15-20 min na het drinken. Zeg dan gewoon speels. Kom we gaan plassen en daarna weer spelen.

6 dagen geleden

Zo herkenbaar al deze reacties! Onze dochter is 3. Weigert het potje/wc (compleet in paniek dan). Stickers en cadeautjes helpen niet. Ze vraagt ook steeds om een luier en zegt dan: als ik groot ben lukt het wel. Maar oefenen wilt ze dus niet! Vaste momenten werkt dus niet (want paniek om potje). En zonder luier geprobeerd maar dan plast ze gewoon in haar broek (en ook paniek). Maar dus vooral niet teveel vragen en wel naar die vaste momenten toewerken?

6 dagen geleden

Reactie op mimi34

Zo herkenbaar al deze reacties! Onze dochter is 3. Weigert het potje/wc (co ...
Ik zou het gewoon eventjes laten. De complete paniek is geen goed teken. Dus ik zou dat eerst laten wegebben en dan nieuwe pogingen. Ze hebben nog alle tijd!

6 dagen geleden

Reactie op MrsFlamingo

Ik zou het gewoon eventjes laten. De complete paniek is geen goed teken. Du ...
Je hebt ook gelijk. Dan wil ik te graag dat het lukt (omdat kindjes om haar heen dat ook kunnen). Maar we laten het zo. Boekjes lezen erover als ze het vraagt. Of luier uit. En that’s it. De rest komt wel!

6 dagen geleden

Reactie op mimi34

Zo herkenbaar al deze reacties! Onze dochter is 3. Weigert het potje/wc (co ...
Wat je kan doen is even tien stappen terug. Dus eerst alleen op het potje zitten met luier aan, bvb drie dagen op drie vaste momenten en dan een sticker als dat lukt. Eventueel een kijk plaat ophangen om haar af te leiden. Eerst tien seconden zitten al genoeg. Dan steeds een stapje verder passend bij wat ze aan kan. Het komt goed!

6 dagen geleden

Reactie op mimi34

Je hebt ook gelijk. Dan wil ik te graag dat het lukt (omdat kindjes om haar ...
Andere kindjes kunnen andere dingen niet die jou kind weer wel kunnen. Elk kind ontwikkelt zich op zijn/eigen manier. Het is geen wedstrijd die we hoeven te winnen, laat het los. Want die stress die jij erbij voelt, voelt zij ook ❤️