17 Reacties

2 maanden geleden

Ik lees verder mee , hier bij mij ook hetzelfde maar alleen hij praat meer onze moedertaal dan nederlands😊

2 maanden geleden

Hoi, Hier ook een kleuterjuf, gebruik je al klankgebaren?

2 maanden geleden

hier zelfde. wij volgen al 6 mnd logopedie, mijn tip... niet te vroeg beginnen met logopedie.. wij gaan nu naar audiologisch centrum

2 maanden geleden

onze zoon heeft ook een spraakgebrek. zijn vader moest vroeger ook naar de logopedist. ik herhaal altijd wat mijn zoon zegt en daarmee weet hij ook dat ik hem begrijp. ik merk wel dat zijn spraak wel steeds beter wordt en dat hij ook steeds langere zinnen gaat maken. buitenshuis herhaal ik zijn zin alleen als het echt niet verstaanbaar is. meestal kunnen ze er wel wat van maken. onze zoon gebruikt ook nog een speen snachts en daardoor kan de spraak ook wat slechter zijn. wanneer we binnenkort (nadat hij 3 jaar is geworden) weer naar de tandarts gaan, leveren we alle spenen in en moet hij het zonder speen doen.

2 maanden geleden

Je kunt even informeren bij een logopedist die speciaal de focus heeft op jonge kinderen en misschien een screening doen? Op sommige plekken is de wachtlijst voor logopedie lang 6-12 maanden en kan het geen kwaad om hem er misschien al op te zetten. Vooral ook, omdat hij er zelf gefrustreerd door is.

2 maanden geleden

mijn zoontje ook. en ik moest zelfs met hem naar logopedist. toen was hij pas 2

2 maanden geleden

Herken precies ons verhaal bij onze ene dochter. Ze houdt enorm van taal; wordt liefst hele dag voorgelezen en zit vaak op schoot spelletjes met ons te doen. Dus genoeg taalprikkels. Omdat ze bij CB een test met 2 jaar niet haalde zijn we doorverwezen naar een logopedist die we echt maar 3 keer hebben gezien. (Wat ik prima vond) Haar woordenschat is enorm maar inderdaad redelijk moeilijk verstaanbaar. Bepaalde klanken zoals de J en dubbele medeklinkers komen er niet lekker uit. Op haar advies hebben we gehoortest laten doen bij kno en later audiologisch centrum. Daar kwam uit dat ze 20-30 db minder hoorde. Ze heeft sinds kort nieuwe buisjes en praat nu wel wat duidelijker. Maar moeten over paar weken een nieuwe gehoortest doen. Mijn advies is wel om contact te nemen met CB om te peilen wat beste stappen nu zijn. Liever iets te vroeg dan ‘te laat’.

2 maanden geleden

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet voor het vierde jaar naar logopedie zou willen? Ik werk met kindjes van 2-6 met ontwikkelingsproblemen en wij zeggen juist altijd dat het goed is om vroeg te starten met een interventie. Bovendien zijn de wachtlijsten inderdaad enorm, dus ik zou hem zeker alvast ergens aanmelden! Dan kan een logopedist zelf een inschatting maken van of het nodig is, en heb jij het gevoel dat je er alles aan hebt gedaan.

2 maanden geleden

Mijn zoontje van bijna, praat af en toe met 3 woordjes, de rest is allemaal nog 2 woordjes. “Broodje eten” “ikke fietsen” etc. Liedjes daar in tegen zingt hij volledig 🤷🏻‍♀️ poesje mauw, daag sinterklaasje, slaap kindje slaap de hele revue passeert🤣. Dus ik denk dat het hier wel goed komt.

2 maanden geleden

Reactie op 1-Willeke

Mijn zoontje van bijna, praat af en toe met 3 woordjes, de rest is allemaal ...
Bijna 3*

2 maanden geleden

Reactie op lvdee

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet voor het vierde jaar naar logopedie ...
Als leerkracht heb ik altijd gehoord dat logopedie pas wordt aangeraden vanaf 4 jaar 🤷‍♀️😬 Ben blij dat ik jouw bericht lees, want dat wil dus zeggen dat ik verkeerd advies aan de ouders op school geef. Ik kan me helemaal vinden in je bericht. Denk dus ook dat een afspraak maken geen kwaad kan. Beter te vroeg dan te laat...

één maand geleden

Ik zit alle berichten even te lezen en herken het wel een beetje! Onze oudste van okt 2019 dus pas 4 praat ook nog niet zo netjes! Met 3 jaar sprak hij weinig woorden en deed alles met zijn wijsvinger! Stront eigenwijs! Tegen de logopedist zei hij bij binnenkomst: ‘niet paten( praten) en schudde zijn vinger! Ik heb niet het idee dat mijn 5 maanden bij haar echt hebben bij gedragen ! Nu kletst hij wat af en praat nog niet netjes maar al heel veel nette zinnen! 2 weken geleden vond de juf het nog niet goed en van de week kwam ze bij mij dat hij flinke sprongen had gemaakt!! Onze jongste van maart 2021, bijna 3 spreekt netter en hele mooie zinnen! Ene kind spreekt netjes en is onhandig Andere kind spreekt minder netjes en is zeer vaardig! Ik vind ook wel dat onze maatschappij hele hoge eisen stelt! Enige tip die ik je kan geven: laat hem lekker peuter zijn! Praat niet op baby nivo en oefen lekker door te lezen , spelletjes te spelen!

één maand geleden

Reactie op claudiapopje

Ik zit alle berichten even te lezen en herken het wel een beetje! Onze oud ...
Klopt, zodra het ook maar buiten de lijntjes kleurt krijg je meteen een stempel en wordt er onrust gezaaid. Zo heb ik dit nu ervaren.

één maand geleden

Reactie op claudiapopje

Ik zit alle berichten even te lezen en herken het wel een beetje! Onze oud ...
Oh jaa, ik herken het ook heel erg! onze zoon spreek wel veel maar niet netjes en is in zijn motoriek echt heel vaardig! de dochter van mijn vriendin is even oud en spreekt heel netjes en is echt heel onhandig!! iedereen heeft andere vaardigheden en ook zelfs als je volwassen bent! maar ik merk wel dat mijn zoon weer een grote sprong heeft gemaakt en nu veel beter te verstaan is en ook langere zinnen maakt. wij praten ook gewoon normaal tegen hem net zoals we tegen een volwassene praten. (dat deed ik eigenlijk al toen hij hog een baby was). en wij lezen lekker voor en spelen ook veel spelletjes

één maand geleden

Het ene kindje praat wat sneller en beter dan het andere kindje geef hem de tijd en niet pushen :)) hier na een jaar op de peuterspeelzaal en iedereen kan hem verstaan ze leren er heel veel :) Komt wel goed

één maand geleden

Ik zou inderdaad ook niet wachten met logo, kan echt wel helpen om daar vroeg mee te beginnen. Mijn neefje praatte ook niet heel goed en heeft bijvoorbeeld TOS (Taalontwikkelingsstoornis), zeg niet dat jouw zoontje dit heeft, maar het kan zeker geen kwaad om nu al met een logo te oefenen.

één maand geleden

Ik zou er nog niet te veel achter zoeken. Onze zoon is ook bijna 3, en daar waar hij een tijdje geleden de woorden correct uitsprak, spreekt hij ze nu weer wat slordiger uit. Ik denk dat het komt omdat de zinnen zo veel langer en complexer zijn. Wellicht dat ze dan wat slordiger worden, omdat ze al “ zo veel” moeten zeggen. Vliegtuig is nu ineens vlieghoog. Banaan is nu hamana 🤷🏼‍♀️ ook gebruikt hij veel Engelse woorden waardoor ik soms het spoor bijster ben 🤭 maar ik vertrouw erop dat dit ook goed gaat komen.