20 Reacties

3 jaar geleden

Nu is ze ook weer vanaf 13:45 wakker 🙄 geen idee hoe laat ik haar naar bed moet doen. Ik lees zoveel slaapschema's waarbij kindjes zoveel meer slapen, maakt me enorm onzeker.

3 jaar geleden

Mijne slaapt vaak ook het laatste dutje niet meer en sinds hij dat niet doet slaapt hij de nachten door. Ik doe hem standaard om 18:30 naar bed, eerder heel moe is iets eerder naar bed vanaf 18:00

3 jaar geleden

Bij ons wordt het laatste dutje ook vaak overgeslagen. Wij leggen hem rond 16:30u - 17u even weg. Slaapt hij? Super. Slaapt hij niet? Dan gaat hij vroeger in bed. Ze komen nu op een leeftijd (7,5 maand) dat het laatste dutje moet worden afgebouwd (vanaf 8 maanden mee beginnen ong). Maar elk kind is anders natuurlijk. Wij durven hem soms voor zijn dutje een klein papje te geven om hem extra moe te maken - hij drinkt met gemak een papje van 150ml +5 op.

3 jaar geleden

Reactie op Noontje_123

Bij ons wordt het laatste dutje ook vaak overgeslagen. Wij leggen hem rond ...
Mijn dochtertje is pas 6,5 maand 😅 dus dat zou nog even duren. Maar idd, elk kindje is anders. Wel fijn dat je je geen zorgen maakt! Kan me er druk maken om alle slaapjes Papjes en hapjes en alles ben ik nog niet aan begonnen eigenlijk. Ze wilt echt niets anders dan melk 🙈

3 jaar geleden

Ik "help" mijn zoon niet meer dutjes te verlengen, maar ik volg hem wanneer hij (blij) wakker wordt. Tot nu toe heeft dat geresulteerd in vaak een ochtenddutje van 30 min, een middagdutje van maximaal een uur en een namiddag dut van 30 min. En s'nachts dus 12 uur. Die schema's en slaapcoaches die graag een middagdut van 1,5 uur willen zien, houden geen rekening met dat ieder kind anders is. De website liefde van een moeder (.nl) heeft mij hier echt bij geholpen. Sinds ik dat loslaat, hebben we een kind dat uitgerust wakker wordt op zijn eigen tijd en volle nachten maakt. Dat even terzijde. Laatste dutje doen we altijd in de draagzak, want de hond moet dan ook uit. Hij doezelt daar 9/10 keer in weg. Lukt het niet? Dan gaat hij eerder naar bed (afhankelijk hoe laat zijn middagdutje klaar was), meestal rond 17.30/18.00 uur.

3 jaar geleden

Reactie op MamaEm

Nu is ze ook weer vanaf 13:45 wakker 🙄 geen idee hoe laat ik haar naar bed ...
13:45 uur wakker + 2 uur = 15.45 uur proberen in draagzak/wagen lekker even te laten slapen. Wij laten onze zoon nooit langer dan 30 min in de namiddag slapen, anders is hij rond bedtijd wel moe genoeg om in slaap te vallen, maar niet om door te slapen. Wij zouden in dit geval dus namiddag dut doen van ongeveer 15:45 tot 16:15 en dan tussen 18:15 en 18.45 uur naar bed. Maar echt ieder kind is anders. Misschien kan jouw dochter langer dan 2 uur wakker blijven of juist korter. Hier is 2-2,5 uur wakkertijd echt de max. Dan krijgt hij rode kringetjes om zijn ogen, begint te gapen.

3 jaar geleden

Laat de schema's los en volg je kindje. Probeer eens te kijken hoe het gaat als je haar 100% volgt, een week lang. Onze zoon wordt soms om 06.00 wakker en soms om 07.00 uur. Dan loopt de dag dus al heel anders. Soms met 06.00 uur wakker, begint hij om 07.00 echt weer moe te worden en slaapt dan zo'n 20 minuutjes. Dat betekend dus 07.30 ongeveer weer wakker en dan tellen we er weer 2 uur bij op voor het volgende dutje. Volg je gevoel en probeer je onzekerheden wat los te laten. Het zijn babies. Onze zoon slaapt soms 1,5 week door en dan opeens wordt hij een week lang weer een paar keer wakker. Ze maken zulke enorme sprongen in hun ontwikkeling, soms zijn de hersenen daarom veel te alert om goed te slapen. Volg je kindje. Moe? Naar bed (wiegen is ook echt geen probleem) of wagen of draagzak. Je zult zien dat je dochter automatisch het wel stuurt naar 3 of 4 dutjes per dag, maar geef haar ook de kans om zelf haar ritme te bepalen.

3 jaar geleden

Mijn dochter is maandag 7 maanden en weigert nu inmiddels een week elke namiddagdut. Het is moeilijk te plaatsen. Ze is nog vrij jong om dat slaapje te laten vallen. Een sprong of slaapregressie kan het qua timing ook niet zijn. Misschien een fysieke ontwikkeling die bezig is? Helaas geen tips. Ik probeer er vrede mee te hebben, al is dat in het moment zelf erg moeilijk haha…

3 jaar geleden

Onze zoon van 7 maanden weigert ook de namiddagdut. Ik heb het vandaag ook niet meer dan 10 minuten geprobeerd. De dagen hiervoor ben ik 3 kwartier bezig geweest in de namiddag. Zonder succes. Ook draagzak, auto etc geprobeerd. Hij wil niet. Ik doe hem nu iets eerder naar bed.

3 jaar geleden

Reactie op MamaEm

Nu is ze ook weer vanaf 13:45 wakker 🙄 geen idee hoe laat ik haar naar bed ...
Als dat hier gebeurd gaat ze al om 18.00 op bed. Dan slaapt ze goed… als we dan nog gaan lopen rekken tot 18.30/19.00 wordt ze s nachts veel wakker en s morgens heel vroeg. Drinkt ze weinig fles en wordt ze rond 23.00 een extra x wakker voor een fles, maar dat is dan maar zo. Ze slaapt dan tot 6.30/7.00 uur.

3 jaar geleden

Als dat hier gebeurd gaat ze al om 18.00 op bed. Dan slaapt ze goed… als we ...
Ik heb haar gisteren om 18:15 naar bed gedaan, vanmorgen was ze echt klaar wakker om 5 uur 😮‍💨 En ook elk uur wakker in de nacht maar dat is altijd zo. Ze heeft vannacht 1x een blokje van 1,5 uur gedaan, wat een luxe. Nu ook weer 2x korte dutjes, ik weet gewoon echt niet meer wat ik met haar en het slapen aan moet 😔 Ik ben gewoon echt helemaal op. Een nacht overnemen kan ook niet want ze slaapt alleen bij mij. We wonen ook in een mini appartement omdat de verhuizing niet doorging dus kan ook nergens ontsnappen of alleen slapen 😓

3 jaar geleden

Reactie op N-anoniem

Mijn dochter is maandag 7 maanden en weigert nu inmiddels een week elke nam ...
7 maanden is juist het moment voor een slaapregressie 🙄

3 jaar geleden

Reactie op LemonTree

Laat de schema's los en volg je kindje. Probeer eens te kijken hoe het gaat ...
In de ideale wereld zonder enige verplichting en alle tijd van de wereld zou dit heel fijn zijn. Maar helaas, als je moet werken, je kind naar de opvang gaat en je op vrije dagen ook wel eens de deur uit moet, wordt het toch al lastig(er). Hier helpt het juist om wel een schema aan te houden. Dit is niet op de minuut, maar ik zorg wel dat slaapjes niet te lang duren (of juist wel iets langer als dat in de dag past en verderop minder tijd is voor slapen bijv.) zodat er overdag zo’n 3,5 uur geslapen wordt. Tussendoor de wakkertijd van 2 uur aanhouden, max naar 2,5. Ook als de signalen er niet (duidelijk) zijn, gaat ie gewoon naar bed. Hij slaapt dan alsnog binnen 10 minuten. Laatst op de opvang wakkertijd van 3 uur en daar hebben we ‘s avonds en de dag erna last van gehad. Soms doet ie 2 slaapjes, maar ideaal is nog 3, want anders is t vaak in de avond rond (zijn) etenstijd drama. Dan eet ie slechter, gaat de fles er niet zo goed in, ligt ie vroeg in bed en is de volgende ochtend dan ook (te) vroeg wakker. Zo houden we dus én zijn ritme maar ook dat van onszelf aan. Als inimini baby (lees newborn) hebben we zijn ritme nooit kunnen volgen, want dan liet hij met gemak meer dan 4 uur tussen de voedingen. Dus moesten we hem altijd wakker maken… Nu is t een kindje van de klok, op t moment dat je denkt, hij mag zo wel wakker worden/naar bed toe, zie je hups slaapsignalen of begint ie te ontwaken. 😊

3 jaar geleden

Reactie op Heusi

In de ideale wereld zonder enige verplichting en alle tijd van de wereld zo ...
Mijn ervaring leert juist dat door los te laten, je opeens het ritme van je kindje ziet en daarop kunt inspelen. Veel makkelijker dan proberen in een schema te wringen. Maar das mijn ervaring he ;-)

3 jaar geleden

Reactie op MamaEm

Ik heb haar gisteren om 18:15 naar bed gedaan, vanmorgen was ze echt klaar ...
Bij huisarts en cb aangegeven. Laat je doorverwijzen naar een slaap poli of hulp, want ik snap dat je dit - gezien al je berichten - niet volhoudt. Op het forum ga je de oplossing niet vinden, schakel hulp in!

3 jaar geleden

Wat gebruik je als slaaproutine? Gebruik je white noise oid? Bij ons is het: slaapzakje aan, speen er in, white noise aan en haar favoriete knuffeldoekje in de handjes. Daar friemelt ze even mee en daarna bedekt ze haar ogen ermee. Ik blijf erbij staan totdat ze dieper in slaap is (max 15 minuten) en dan haal ik het knuffeltje weg. Ook slaapt ze in een donkere kamer. Dat helpt hier heel goed. Deze routine geeft ons 90% kans op succes 😅 we hebben net een zware week achter de rug waarbij ze ook dutjes weigerde en dagenlang kapot chagrijnig was door slaaptekort. Ik leg haar ‘s avonds tussen 19:30 en 20:00 in bed. Anders is ze om 04:00 klaarwakker. Dat moet ik echt niet hebben 😐.

3 jaar geleden

Reactie op LemonTree

Mijn ervaring leert juist dat door los te laten, je opeens het ritme van je ...
Dit is mijn ervaring ook! Wij volgen geheel Sep zijn ritme en ja dat is soms puzzelen met slaapjes en afspraken die je hebt overdag. Maar ik merk nu hij ouder word (bijna 8maanden) dat het per dag steeds meer op elkaar gaat lijken en het toch een soort ritme word alleen dan door hem bepaald.

3 jaar geleden

Reactie op LemonTree

Bij huisarts en cb aangegeven. Laat je doorverwijzen naar een slaap poli of ...
Bedankt! Ik sta al in contact met het cb ivm slapen maar heb zelf het idee dat dit niet genoeg is. Overdag heeft de methode van de verpleegkundige goed gewerkt, ze kan nu zelf in bedje slapen en hoef niet meer te wiegen. Maar in de nacht werkt die absoluut niet, dan blijft ze gewoon een paar uur wakker en uiteindelijk geef ik op 😑 eind van de maand heb ik weer een afspraak staan om te bespreken hoe en wat. Dit forum is een soort uitlaatklep voor mij. In mijn omgeving heb ik eigenlijk geen mensen die weten wat ik mee maak 😔 mijn moeder is van de oude stempel dus groot verschil met de aanpak. Bovendien vind ik het ook 'fijn' in te weten dat ik niet de enige ben. Dat er niet echt iets mis is met mijn dochter.

3 jaar geleden

Reactie op MamaEm

Bedankt! Ik sta al in contact met het cb ivm slapen maar heb zelf het idee ...
Met jouw dochter is (zo te lezen), zeker niks mis. 40 min is een hele slaapcyclus en op deze leeftijd namiddag dutje weigeren is heel normaal. Hier is 1,5 uur slapen echt zeldzaam, er zitten dagen tussen dat ze Max 2x een half uurtje red. Dan ga ik vaak nog even met dr wandelen, slaapt ze ook niet maar kijkt ze rustig om zich heen ipv hyper te zijn. Soms is het fijn om een dagje aan het werk te mogen en iets anders te doen! Ook mijn baan is stressvol, heb 2 eigen bedrijven en meerdere personeelsleden. Ik denk altijd, ach je kan er niks aan doen. Dat eerste jaar is gewoon een hele slaapregressie, want je gaat van het 1 naar het ander 🙈 Genieten van de momenten dat ze lekker vrolijk en tevreden zijn 😁

3 jaar geleden

Mijn zoon sliep overdag 3 keer een half uur tot 40 min. Nu slaapt hij nog 2 keer op een dag en hij slaapt opeens een stuk langer. Hij gaat om 10:00 naar bed dan slaapt hij tussen 1,5 tot 2 uur. En dan gaat hij pas tegen 16:00 weer en dan slaapt hij een uurtje. Dan gaat hij tussen 19:30 en 20:00 weer naar bed. Dan word hij wel een paar keer wakker en daar reageer ik niet op en valt hij binnen 2 minuten weer in slaap. Tegen 4:00 word hij wakker en dan geef ik hem een fles en slaapt hij door tot ongeveer 7 uur.