7 Reacties

3 jaar geleden

Wij zijn toevallig deze week ook gestart met een antibioticakuur bij onze dochter, 7.5 maand oud. Dit ter preventie i.o.m. onze kinderarts, i.v.m. wekenlang hoesten. Het voelde in verband met de resistentie inderdaad ook niet helemaal oke, maar het is - gezien de kwetsbaarheid van onze dochter (ze heeft een longaandoening) wel nodig.

3 jaar geleden

Mijn zoontje is nu 6.5 maand en heeft nu 2 keer een antibioticakuur gehad voor een oorontsteking. Paracetamol en neusspray hielp niet en hij werd steeds zieker. Door de kuur was hij zo weer de oude. De huisarts zei er inderdaad wel bij dat ze niet snel een kuur geven maar dat het bij hem wel echt nodig was omdat hij al te ziek was. Dus daarom er wel voor gekozen om het te geven

3 jaar geleden

Jep, onze zoon kreeg tijdens de zomervakantie een kuur van 3 dagen. Hij was toen net 6 maanden en was daarvoor nog nooit ziek geweest. Hij kreeg ineens hoge koorts in de nacht, huilde veel en dronk heel slecht. Volgende dag naar het zhuis, infectiewaarden erg hoog, heel ziek kindje, weerstand heel laag dus oplossing was vrijwel direct duidelijk. AB, want dat heeft hij nu echt nodig, aldus de kinderarts van het zhuis. Hij heeft wél een week of 2 nadat hij AB heeft gekregen hardnekkige spruw gehad (schijnt heel normaal te zijn, omdat de AB ook de 'goede' bacteriën aantast en je darmflora uit balans raakt, dus vatbaarder voor infecties etc.) Spruw ging met 3 verschillende zalfjes en drankjes niet weg. 3 weken later vanzelf verdwenen. Het is géén ramp om AB te krijgen, maar het doet wel wat met je baby. Hij krijgt nu sinds een week elke dag 6 druppels probiotica (in overleg). Eens kijken of en wat voor effect dat gaat hebben.

3 jaar geleden

Toevoeging: in Nederland zijn artsen altijd heel voorzichtig en terughoudend in het voorschrijven van antibiotica. Ik zou zelf ook niet voor elk kuchje of wat dan ook AB willen, voor mezelf niet en voor mn baby al helemaal niet. Maar soms is het toch nodig en na 1 kuur wordt je heus niet resistent, das denk ik meer gezegd om je er bewust van te laten worden. Als een arts het voorschrijft denk ik altijd, blijkbaar is het toch wel nodig want je krijgt het echt niet zomaar

3 jaar geleden

Mijn dochter had bronchitis en kreeg daar antibiotica voor. Ze was erg benauwd, maar toch vond ik het wel een ding om met (toen 4,5 maand) aan de antibiotica te gaan. Mijn oudste heeft dit ook een aantal keer gehad en kreeg nooit antibiotica voorgeschreven. Maar het werkte snel en goed. Het enige nadeel was dat ze er diarree van kreeg, dat wel 7 weken aanhield. Later bleek ze ook het noro virus te hebben, maar dat is ook hooguit 10 dagen last, dus het is moeilijk te zeggen of t alleen door antibiotica kwam.

3 jaar geleden

Wat kan helpen is standaard probiotica geven. Wij geven iedere avond orthica start. Mocht hij dan eens antibiotica krijgen, kan dit helpen om de darmflora weer wat sneller te verbeteren.

3 jaar geleden

We zijn nu toch maar begonnen want kleintje heeft nu al meer dan een week hoge koorts. Hopelijk helpt het en niet teveel bijwerkingen!