3 Reacties

4 jaar geleden

Onze dochter is niet helemaal doof, maar heeft wel gehoorschade op links. Ben ook bevriend met een vrouw waarvan de dochter rechts helemaal doof is. In principe voor spraak - taal ontwikkeling geen enkel probleem, zolang het andere oor maar goed is. Wel handig in de klas en later op werk om er rekening mee te houden dat je baby geluid vanuit rechts minder hoort. Zal je kindje zelf ook tactieken voor moeten ontwikkelen. Maar eigenlijk dus niet zoveel aan de hand en kan hij/zij prima mee leven en functioneren. Sterkte met het verwerken hiervan!

4 jaar geleden

Ik werk in een BKO (buitenschoolse kinderopvang (België)). Daar heb ik een paar jaar voor een kindje gezorgd die ook op 1 oortje doof is. Voor ze bij mij terecht kwam, zat ze eerst op een grote kleuterschool. Door de grootte van de groep, had ze het wat moeilijker. De opvang waar ik zat, was verbonden aan een klein dorpsschooltje. Hier had ze de tijd van haar leven. Doordat er minder omgevingslawaai was, kon ze zelf leren omgaan om te focussen op wat belangrijk is en wat niet. Tegen dat ze naar de basisschool ging, kon ze de drukte en het lawaai van grote groepen aan om toch te kunnen meevolgen en is ze naar een grotere basisschool gegaan waar haar grote zus al zat (en zat ze dus ook niet meer bij mij in de opvang). Ze heeft wat logopedie gevolgd om te oefenen op uitspraak en als je het niet weet, zal je het nu ook niet meer zeggen dat ze doof is op 1 oortje.

4 jaar geleden

Dankjewel dames 😊