27 Reacties

4 jaar geleden

Gewoon niet

4 jaar geleden

Ik snap er ook niks meer van. De een zegt dat het na 3 uren uit je bloed is dus ook uit je melk. Hoef je dan niks weg te gooien? Benieuwd wie het weet. Ik zag vanmiddag een moeder roken met haar New born in haar handen. Ik heb me echt opgevreten om dat kind niet uit haar armen te halen en even uit de rook te trekken.. bah! Ben al bang om 1 drankje te drinken om schade aan te richten.. laat staan roken/drinken in het bijzijn van een kindje.

4 jaar geleden

Ik drink maximaal 1 glas (let op: één eenheid, dus bij blondbier bv een half glas), en wacht 2-3 uur met voeden. Dan hoef je niet te kolven of weg te gooien. Ik doe dat alleen als er al gekolfde voeding in de koelkast staat zodat ik altijd kan geven als ze eerder honger heeft (en in dat geval kolf ik het terug om te bewaren nadat er voldoende tijd voorbij is)

4 jaar geleden

Toen ik borstvoeding gaf, dronk ik gewoon niets! Zin of geen zin, tijdens de zwangerschap dronk ik ook geen druppel alcohol, dus waarom dan het risico lopen na de zwangerschap bij het geven van borstvoeding?

4 jaar geleden

Als je aan de veilige kant wil zitten houd je 3 uur aan. Als je kleine na die 3 uur komt hoef je niet te kolven en kan je gewoon voeden. Als je meer dan 1 glas wil geven of je hebt een flesje gegeven dan kolf je wel. Dit heeft niks te maken met het kwijtraken van de alcohol. Dit doe je om je borsten te legen, ongemak te voorkomen en je productie op peil te houden. Zelf houd ik 2 uur https://eurolac.net/alcohol-en-zo/

4 jaar geleden

Ik spaar de dagen ervoor een voeding bij elkaar en geef die als ik alcohol wil drinken. Ik kolf dan wel op de gewone tijd en gooi dit dan weg. Dit om productie stabiel te houden. En als ik 1 glaasje wil dan houd ik 3 uur aan. Het is volgens mij niet zo dat de alcohol uit je melk is wanneer je na de alcohol leegkolft. Het gaat erom dat het uit je bloed moet zijn en dan ook uit je melk is. Je hoeft dus niet per se na een glaasje leeg te kolven. Ik geef namelijk weleens de laatste voeding van 22.00 gekolfde melk als ik alcohol heb gehad en kolf dan zelf en gooi dit weg. Ik hoef dan pas in de ochtend weer te voeden rond 7.00 en kan dan prima na het kolven nog wat drinken, omdat het de volgende ochtend uit mijn bloed is dus uit mijn melk. Ik hoop dat ik het zo goed uit leg 😆

4 jaar geleden

Oja er zijn ook strips die je in de melk kan doen en die aangeeft of het alcohol bevat. Weet niet hoe betrouwbaar dit is, maar die bestaan wel.

4 jaar geleden

Het afkolven is (wat ik heb gelezen) vooral als je compleet wil voorkomen dat er ook maar iets van alcohol in de melk bij je kindje komt. Als je 1 glaasje drinkt, dan heb je zelf een klein btje in je bloed. Die hoeveelheid alcohol in jouw bloed wordt niet 1 op 1 overgenomen in de melk. Dat verdunt nog meer. Dit kwam neer op een hoeveelheid van 200 ml melk met 0,05ml alcohol. Dus 0.025%, oftewel 0,25 ‰ (promille). https://www.borstvoeding.com/aanverwant/alcohol/ Ik drink daarom rustig een wijntje en houd niet exact de tijd in de gaten voor het kolven, het is voor mij zo goed als verwaarloosbaar.

4 jaar geleden

Ik lees ook zowel 2 als 3 uur, voor de zekerheid hanteer ik 3 uur. Ik drink gewoon meerdere glazen. Kan dan vaak een halve dag/dag geen borstvoeding geven. Ergens een heel gedoe met afkolven van tevoren enz maar anderzijds geniet ik er onwijs van om zo nu en dan weer weg te gaan met vriendinnen na corona+zwangerschap. Ik kolf dan wel als ik geen bv mag geven en gooi dat weg, puur om mijn borsten te legen.

4 jaar geleden

Reactie op Danielle vdt

Het afkolven is (wat ik heb gelezen) vooral als je compleet wil voorkomen d ...
Precies dit dus 🥂😁

4 jaar geleden

Ik drink we eens een wijntje tijdens of net na het kolven :) gewoon eentje nemen, 2-3 uur voor de voeding en lekker van genieten. De alcohol die in de melk komt na 1 wijntje mocht je baby eerder komen, is letterlijk een druppel.

4 jaar geleden

Vaak als ik wat ga drinken zorg ik dat een gekolfd voorraadje mee heb! En ja ik kolf ze tussendoor leeg anders gaat het pijn doen 😂

4 jaar geleden

Reactie op Flower221

Ik drink we eens een wijntje tijdens of net na het kolven :) gewoon eentje ...
Precies! In sommige medicijnen/druppels etc zit in verhouding wss meer alcohol 🤣

VRIEND

4 jaar geleden

Ons mannetje slaapt van 7 tot in elk geval 1 uur (soms langer) dus dan doe ik op de vroege avond al een drankje als ik wil 😊 Als hij ineens wel eerder komt dan krijgt hij een flesje afgekolfde melk.

4 jaar geleden

Ik zou de langste tijd aanhouden dus 4 uur gewoon dan weet je zeker dat je goed zit😂

4 jaar geleden

Mijn man doet de voeding van 23:00 met gekolfde melk, ik drink dus na de laatste voeding van 19:00... Ik kolf altijd in de ochtend voor de voeding van s avonds, dus dan zit er altijd genoeg tijd tussen, zelfs als ik twee drankjes doe. En zo hoef ik ook geen melk weg te gooien.

4 jaar geleden

Reactie op Danielle vdt

Helemaal eens hiermee. Tijdens de zwangerschap geen druppel aangeraakt. Ook geen pralines dat ik niet kende om likeur te vermijden. Maar bij borstvoeding durf ik wel af en toe glaasje drinken. Beperk me dan wel tot een en doe dit zeker ook niet dagelijks. Drink dan ook wat extra water voor en na het glaasje zodat t goed verdund raakt. Die hoeveelheid is zo verwaarloosbaar, geen zorgen maken. Volgens mij zit er meer alcohol in mama natura druppels bv dan in je melk... En dat wordt ook gewoon aan baby's gegeven.

4 jaar geleden

Ik drink eigenlijk heel af en toe eens een liefmans (eenmaal per week en drink deze meestal niet leeg) en hou er niet echt veel rekening mee want soms komt ze om het uur in de avond.

4 jaar geleden

Reactie op Danielle vdt

Dit, mijn lactatiekundige zei dit ook. Ze zei dat het zo verdund is dat je gerust wat kunt drinken zonder meteen alles weg te moeten gooien. Ik probeer er qua timing wel wat rekening mee te houden, ik start het liefst met het drankje net na een voeding. Dan is het grootste deel wel weg als ik weer ga voeden. Wat ik ook nog wel eens gehoord heb is dat je dan toch afkolft en dat mengt met andere alcoholvrije voedingen zodat het nog veel meer verdund is en je niets hoeft weg te gooien.

4 jaar geleden

Zo fijn al deze antwoorden! Heel erg bedankt. En voor de mama’s die niet snappen waarom we “het risico” willen nemen.. ik wil juist geen risico nemen dus vandaar dat ik opzoek ben naar adviezen hoe ik het veilig kan combineren. Dat moet toch kunnen! Ik kan dus gerust een glaasje nemen dit weekend in het zonnetje. Heerlijk 🥰 mocht die een uurtje later alweer komen denk ik dat ik voor de zekerheid leeg kolf en weg gooi maar na 2+ uur kan ik gewoon aanleggen! Dank!!