12 Reacties
4 jaar geleden
Voor 1 week vind ik de productie niet tegenvallen. Een kindje van 1 week mag je per voeding max 70cc aanbieden.
Normaal als een kindje live aan de borst drinkt, weet je ook niet hoeveel er gedronken wordt.
Is ze tevreden?
Hoeveel voedingen per dag?
Goed gevulde luiers?
Je kunt ook een tussenstap proberen, domperidon is best heftig.
Uur per dag clusterkolven en daarnaast boezemvriendjes slikken. Zelf goed eten en veel rust nemen komen de productie ook ten goede. En proberen er niet teveel op te focussen.
Succes!
4 jaar geleden
Reactie op Hannelore13
Voor 1 week vind ik de productie niet tegenvallen. Een kindje van 1 week ma ...
Heb ook contact hierover gehad met lactatiekundige. Zij was niet echt fan van domperidon, dacht dat het in mijn geval hooguit 20cc zou verhogen.
Ik ben uiteindelijk na 2 weken gestopt met bv, na heel veel struggles. Had na die twee weken echt teruglopende productie
4 jaar geleden
50 ml is heel netjes voor de eerste week. Haalde ik bij lange na niet met kolven. Maar je kindje krijgt er sowieso meer uit dan een kolf apparaat. Een baby kan er tot 2x zoveel uit halen.
4 jaar geleden
Klinkt hartstikke goed, zoveel kolfde ik niet in mijn eerste week. En zoveel drinkt een baby van een week ook nog niet. Lekker door gaan met kolven, het word steeds een beetje meer. En ik heb mij laten vertellen dat je baby er eigenlijk altijd meer uit haalt dan een kolf doet. Succes, het komt wel goed👍🏼
4 jaar geleden
Heb je een powerkolf gehuurd of gebruik je een eigen? Dat kan best uitmaken aan het begin. Bij mij kwam het ook langzaam op gang maar door heel regelmatig te kolven, fenegriek en mariadistel te slikken, cashewnoten te eten en zoveel mogelijk te ontspannen is de opbrengst ml voor ml toegenomen. Aan het begin kreeg ik er maar max 30ml in totaal uit, nu heb ik soms 150ml in een sessie. Die grafiek is mijn kolfopbrengst, de daling komt doordat ik nu weer bijna volledig borstvoeding geef en daardoor (bijna) niet meer kolf.😊 Maar zoals je ziet is de productie voor die tijd heel gestaag toegenomen. Hopelijk bij jou ook, succes!

4 jaar geleden
Ik heb weinig productie ivm PCOS en gebruik nu ongeveer 3 weken domperidon. Baby is ruim 4 weken oud nu. Mijn productie is zeker wel verhoogd maar het doet geen wonderen bij mij. Ik kan nu ongeveer 50/50 moedermelk/kv geven in de fles. Het is nog steeds hard werken met 6-7x kolven per dag (eerste 2,5 week 8x per dag).
Ik ben vanaf de 22e domperidon gaan slikken, de stijgende lijn daarvoor heeft dus niet met domperidon te maken maar ‘normale’ op gang komen van productie (wel laat dus!).
Ik heb zelf geen bijwerkingen. Deze week ga ik een hartfilmpje laten maken.
Er is online een artikel te vinden over dit onderwerp, die heb ik ook nodig gehad om een recept bij de huisarts te krijgen. Ik heb gelukkig een fijne huisarts maar sommige huisartsen kunnen moeilijk doen.
https://www.ntvg.nl/artikelen/domperidon-ter-bevordering-van-de-lactatie
Hopelijk heb je hier wat aan!

4 jaar geleden
Hier na beide zwangerschappen domperidon gebruikt ivm pcos en daardoor verminderde melkproductie. Bij kindje 1 na veel geworstel, gehuurde kolf, meerdere keren per dag powerkolven etc. pas aan begonnen. Bij kindje 2 daarom direct al mee begonnen. Ik slikte het 3x per dag en bouwde het langzaam af als mijn productie een tijd lang op peil was. Dit laatste is belangrijk omdat je lichaam het zelf over moet nemen. Bij kindje 1 zakte mijn productie weer bij te snel stoppen met domperidon. Je doet dus echt een week lang 2 domperidon per dan, dan een week lang 1 per dag en dan niets meer. Telkens goed de productie in de gaten houden.
Al met al: ik had niet zonder domperidon gekund. Doel is wel altijd zo min en kort mogelijk gebruiken, niet langer dan nodig. Maar mijn advies is dus ook: voorkom dat je juist te vroeg er al mee stopt.
4 jaar geleden
Bij mij kwam de bv ook langzaam op gang. Ik weet niet welke hoeveelheid normaal is na een week, maar bij mij kwam er na precies een week ook 50 ml per keer. Na twee weken was dat al 100. We hebben tot en met haar 9e dag 👋 wel bijgevoed met kunstvoeding, maar dat kwam omdat ze meer dan 10 procent van haar geboortegewicht afviel.
Vooral kijken naar de groei van je kindje, de luiers en het gedrag om te beoordelen of iets wel of niet genoeg is. De voedingswaarde van bv kan namelijk ook verschillen; soms is een kleine hoeveelheid heel voedzaam en hebben ze er genoeg aan, hangt ook af van hoe vet de melk is.
Succes!