12 Reacties

2 maanden geleden

Die van mij schelen 17 jaar. Hahaha maak je niet druk doe wat voor jullie goes voelt.

2 maanden geleden

Vooral jullie gevoel volgen en wat voor jullie past. Wij willen ook nog even wachten. Er is over ieder leeftijdsverschil wel iets te zeggen denk ik, maar de enige die kunnen bepalen wat goed voelt voor jullie is jullie zelf. En wat ik terug hoor van ouders met een groter leeftijdsverschil (3,5 tot 5 jaar). Die zeggen allemaal dat het heel erg fijn is dat de oudste het bewust mee kreeg, gericht uitleg kon krijgen over de nieuwe situatie. En dat het naar school gaan van de oudste juist ook ruimte geeft voor tijd met de jongste. Komt altijd goed! 🤍

2 maanden geleden

Ik merk dat ik mijzelf al aan het verdedigen ben in mijn eigen bericht haha. Ik vind het ook gewoon opmerkelijk hoe vaak je de vraag krijgt naar een tweede zodra de eerste de 2 jaar is gepasseerd.

2 maanden geleden

Als jullie er nu nog niet aan toe zijn dan ook zeker nog wachten. Ik denk dat kinderen het prima doen met een groter leeftijdsverschil. Ik ben nu zwanger van de tweede en mijn dochter is 3 als de tweede komt. Dat idee vind ik wel fijn want dan krijgt ze het bewuster mee denk ik en kan ze ook veel zelf.

2 maanden geleden

Ik heb precies hetzelfde, met mij gaat mentaal ook niet heel goed, en lichamelijk nog altijd in herstel van de eerste en thuis nog aan het verbouwen. Zelf denken we misschien volgend jaar te hopen dat beter gaat en dan beginnen en eer dan de kleine er is dan is ons zoontje ook 4 jaar. Vele zeggen wel ja maar later hebben ze echt iets aan elkaar als er kort tijd tussen zit. Klopt deels. Maar ik heb niet altijd een top band gehad met mijn zus en schelen ons 15 maanden. Vrienden van ons schelen zich ook dik 4 jaar. En die doen alles samen. Ik denk dat ook ligt hoe de kinderen zijn en zich ontwikkelen en waar liggen de interessen. Kinderen die kort schelen hebben wat aan elkaar. Maar kinderen die langer schelen ook. Alles heeft voor en nadelen. Belangrijkste is doen wat voor jullie goed voelt. En zeker klaar ervoor zijn en niet nu kind pakken omdat iedereen zegt dat het beter is. Want als voor jou niet goed voelt dan is het beter om te wachten.

2 maanden geleden

Ik heb zelf het besluit gemaakt om pas een 2de te willen als onze man 4 jaar is omdat met een peuter en een hond het niet te doen is om een blokje om te gaan als er ook nog een kinderwagen bij komt. Als m'n kind de weg oversteekt wil ik hem terug kunnen trekken en niet m'n handen vol hebben. Dus bewust gekozen dat onze man tegen die tijd al naar school gaat. En hoor er de laatste tijd best veel over dat ze willen wachten tot het andere kind naar school gaat. Ik heb zelf 3 zussen en 1 broertje.. en m'n broertje is de jongste en uiteraard de enigste jongen en zelf daar is het contact echt goed mee. Heel anders dan de zussen maar dat is enigsinds logisch kwa geslacht en de 10 jaar die er tussen zit. Mijn oudste zus en ik schelen 4 jaar. Zusje onder mij 2 jaar en t zusje daaronder scheel ik 6 jaar mee. Maar kan met allemaal net zo goed overweg. Verzamelen vind gewoon bij mams plaats vooral... en de jongste 3 hebben nu allemaal 1 kleintje van 1,5 / 2,5 en 10 weken. Dus helemaal leuk toch.

2 maanden geleden

Hier hebben we een samengesteld gezin, mijn man had al een meisje en een jongen die 4 jaar scheelde. Toen 3 jaar later kwam onze zoon. De oudste en de jongste schelen nu 6,5 jaar, en ze zijn dol op elkaar. De voordelen; -grote broer of zus kunnen zich heerlijk bekommeren als ouder voor het (veel) jongere kind -het worden echt onmisbare hulpen in je dagelijks leven -het groter zijn voelt hun vaak ook verantwoordelijk -ze worden zorgzamer naar jonge kinderen Het is zo’n ander beeld tussen de oudste en de jongste als dat hij met zijn middelste broertje heeft. Die zijn vaak samen wat meer aan het rotzooien als jongens onder elkaar 😉 de oudste kan je heerlijk even laten opletten als je snel onder de douche wilt of als je boven een was in de droger wilt gooien 😃

2 maanden geleden

Mijn dochters schelen 4 jaar en 3 maanden. Toen de oudste dus naar school ging had ik ook weer volop tijd voor de volgende. Alleen met de dutjes was het ff aanpassen ivm schooltijden. Maar dat is altijd goed gegaan. 10,5 jaar later kregen ze nog een (half) broertje. En dat gaat ook gewoon goed. Zo ook met hun 3 bonuszussen die 14-7 jaar leeftijdsverschil hebben (maar volwassen zijn en op zichzelf wonen ondertussen)

2 maanden geleden

Volgens onderzoekers is 4 jaar verschil ideaal 😋 https://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/wat-is-het-ideale-leeftijdsverschil-tussen-kinderen~f670893? Wij willen dat zelf ook, als het gegeven is 🤗

2 maanden geleden

Reactie op Roed

Ik heb zelf het besluit gemaakt om pas een 2de te willen als onze man 4 jaa ...
Hahah ik dacht dat je man 4 jaar oud was dus ik kreeg dikke error en toen ik verder las begreep ik dat je je zoon bedoelt 🤣

2 maanden geleden

Reactie op dromen

Hahah ik dacht dat je man 4 jaar oud was dus ik kreeg dikke error en toen i ...
HAHAHA toen ik hem terug las dacht ik ook ... uhm staat wel een beetje gek maar helaas kan je via deze website nog niet aanpassen haha

2 maanden geleden

Elk leeftijdsverschil heeft zijn eigen voordelen en nadelen Grote voordelen van iets groter verschil is dat je oudste wat meer zal snappen en iets zelfstandiger kan zijn wanneer de baby komt. Ik weet gezinnen waar er bijna 10 jaar tussen 2 kinderen zit, en dat is ook echt prima