Een peetoom en peettante is tegenwoordig meer iets symbolisch.
Ikzelf ben peettante van de 2 jongste neefjes en tante van mijn 2 oudste neefjes.
Wij beschouwen de 4 neefjes gelijk en geven mijn petekindjes niet meer als de neefjes.
Ook omdat ik het moeilijk vind om een keuze te maken tussen mijn 2 broers, denken wij erover om geen peetoom en peettante te vragen voor ons kindje.
Wordt dit vaker gedaan? In mijn omgeving heeft iedereen wel een peetoom/tante, daarom twijfel ik nog een beetje, maar mijn gevoel zegt dat we het niet hoeven te doen.
Ik ben benieuwd of meerdere meiden erover denken om geen peetoom en peettante te vragen.
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb het idee dat peetooms/-tantes of peter/meter iets van "beneden de rivieren" is 😅
Hier (omgeving R'dam) hoor ik er in elk geval bijna nooit van. Volgens mij heeft het weinig toegevoegde waarde en is onze dochter net zo gelukkig met al haar "gewone" tantes en ooms.
Ik dacht dat peetoom en peettante vragen iets vanuit de katholieken was. In mijn omgeving ken ik bijna niemand die dit doet. Mijn vriend heeft een peettante maar wij hebben ervoor gekozen dit niet te doen. Ook omdat het geen meerwaarde heeft.
Wij doen het ook niet, ook al ben ik zelf wel peettante (en voogd) van mijn nichtje. Maar wij laten onze zoon ook niet dopen, dus ook geen peter/meter. Tenzij we ons de komende maanden nog bedenken, maar dat denk ik niet😅
Is dit hetzelfde als een voogd? Zelfde rechten of meer symbolisch? Ik vind het zo lastig wie we als voogd doen. We hebben beide 1 zus en die zouden we beide wel willen. Hoe maak je hierin een keuze zonder de ander te kwetsen?
Is dit hetzelfde als een voogd? Zelfde rechten of meer symbolisch? Ik vind ...
Voogd is echt voor als er iets met de ouders gebeurd. Peter/meter is meer symbolisch, vanuit katholiek geloof "kijken zij mee" of ouders goed voor hun kinderen zijn. Zo is het mij tenminste uitgelegd 😅
Iedereen van mijn eigen leeftijd heeft een peter en meter, mijn jongere neefjes en nichtjes ook.. Maar volgens mij wordt het tegenwoordig veel minder gedaan.
In mijn herinnering was dat inderdaad ook iets wat met de doop te maken had, en dat wordt tegenwoordig ook een stuk minder gedaan als vroeger.
Wij gaan waarschijnlijk ook gewoon een voogd vragen en laten registreren. Zijn er alleen nog niet uit wie.
Is dit hetzelfde als een voogd? Zelfde rechten of meer symbolisch? Ik vind ...
Ik denk dat je het vastleggen van een voogd echt als iets praktisch moet zien. Wie wil je dat jouw kind opvoed mocht er iets met jullie gebeuren. Wie is dat geschikt voor? Wie heeft daar de basis en middelen voor? En even goed de vraag: staan ze er zelf voor open om dat te doen?
Het is geen 'gunnen', het is letterlijk vastleggen wat de toekomst van je kind wordt.
Ik denk dat je het vastleggen van een voogd echt als iets praktisch moet zi ...
True! Maar wat als ze beide de middelen hebben, de band hebben en het willen?
Kies je dan voor stabiel maar simpel
Of kies je voor gezellig maar met reuring/drukte.