10 Reacties

3 jaar geleden
Volgens mij juist dat allemaal niet doen. Niet aanzitten, geen warmte, maar juist koelen (evt met ingevroren koolbladeren) en niet masseren.
Met warmte en aanraking wordt je productie alleen maar hoger en die schijven harder!
Google anders even op stuwing

3 jaar geleden
Is het stuwing??? Want als dat zo is heeft de kraamzorg mij geadviseerd juist niet te masseren.. en juist te koelen.. ik weet niet of je borst of flesvoeding wil geven (of al geeft)... tegen mijn zeiden ze dat koelen dr melkklieren dicht laat gaan.. maarja ik geef flesvoeding dus weet niet of het hetzelfde goed is als je borstvoeding geeft

3 jaar geleden
Reactie op Naomi-2208
Is het stuwing??? Want als dat zo is heeft de kraamzorg mij geadviseerd jui ...
Precies!

3 jaar geleden
Ze geeft zo te lezen borstvoeding (als ze masseert tijdens voeden). Bij borstvoeding: masseren tijdens voeding (en dan best hard op de harde schijven richting je tepel), masseren onder de douche, warm houden (dan stroomt de melk er makkelijker uit) en je baby vaker aanleggen. Op een gegeven moment wordt vraag en aanbod dan beter afgestemd.
Dus als je bv geeft zeker niet koelen, dat remt de productie en dat wil je niet. Je wilt alleen dat vraag en aanbod beter worden afgestemd.

3 jaar geleden
Wat bij mij hielp was een warme luier (had nog newborn over) erop. Kopje warm water erin en op de borst leggen voor de voeding. Daarna borstvoeding geven en na de bv een koudcompres erop. Zo zet je de melkklieren open en vervolgens koel je tegen de pijn. Heb de borst ook een keer helemaal leeg gekolfd en toen was het plakkaat ook zo weg.

3 jaar geleden
Mijn VK gaf aan met een elektrische tandenborstel 2 minuten op de harde plekken te duwen (met het borsteltje) om vervolgens borstvoeding te geven of kolven en daarbij vanaf je oksel de melkklieren naar de tepel te duwen over de huid (massageolie is daarbij wel lekker) dit doe je 5 minuten, 5 minuten rust en dan weer 5 minuten. Bij mij was het toen al bijna weg. De harde plek ook los masseren. Als je er niks aan doet is de kans groot dat je borstontsteking ontwikkelt.
Succes ermee👍

3 jaar geleden
Harde schijven zijn geen stuwing volgens mij.. mijn vk en kraamhulp gaven aan om te masseren met een douchekop en de borsten goed leeg te kolven. Bij mijn eerste dochter had ik dit vaak en toen ben ik naar de lactatie kundige geweest. Zij gaf aan dat mijn voeding heel vet was en toen moest ik een soort van afslank poeder kopen wat het vet iets af zou drijven. Het hielp wel, maar het voelde een beetje gek om dat poeder te gebruiken, dus toen t weg was ben ik er meteen mee gestopt.

3 jaar geleden
Ik heb dit plaatje van een lactatiekundige gekregen. Ik masseer ze onder de douche dan is t ook lekker warm.

3 jaar geleden
ik heb ook overproductie. volgens lactatiekundige is er de eerste 2 weken nog geen sprake van vraag en aanbod maar komt de borstvoeding hormonaal.
mij is geadviseerd om eenmalig mijn borsten te resetten door alles af te kolven na een voeding( kreeg er 250 cc uit 🤪). en vervolgens weer doorgaan met hoe je daarvoor bezig was qua voeden.