7 Reacties
3 jaar geleden
Eigenlijk is dat het hele uitgangspunt van Rapley: als het kind er klaar voor is. Het is niet alleen ivm verstikkingsgevaar, ook in verband met de darm ontwikkeling.
Sommige kids zijn er pas met 7 maanden klaar voor.
Ze hoeven niet zelf te gaan zitten, ze moeten vooral niet naar een kant ‘inzakken’ als ze zitten. :)
3 jaar geleden
Mijn dochtertje was er met 6 maanden helemaal klaar voor. Ze keek het eten echt uit mijn mond. Ik doe het ook op schoot, of geef haar in de wipstoel in hoogste stand een stukje/reepje groente of fruit in haar hand, gaat goed zo. Nu zit ze nog niet los, maar wel al steeds steviger, dus bij oma heeft ze al in de kinderstoel gezeten met een extra kussentje erin. Voor eventjes kan dat geen kwaad. Verwacht dat ze heel snel zelf zal zitten.
3 jaar geleden
Je kindje moet in een kinderstoel goed kunnen zitten, dat betekent dat je kindje niet in moet zakken. Als je kindje dit wel doet, kan je proberen wat extra ondersteuning te geven met een opgevouwen handdoekje. Maar als je kindje dan nog steeds niet goed zit, moet je gewoon nog even wachten. Dan is het nog niet klaar voor grote stukken voedsel.
In een wipstoeltje stukken eten aanbieden zou ik echt nooit doen. Als er een stukje eten achterin de keel schiet, is het voor zo’n kleintje heel moeilijk om dat zelf weer naar buiten te werken: je kindje hangt immers (lichtjes) achterover. Probeer zelf maar eens een stukje appel o.i.d. uit je keel te hoesten als je achterover in de bank leunt.. dat is moeilijk!
Ideaal is als je kindje rechtop zit in een kinderstoel en zijn voetjes op een plankje staan. Dan kan je kindje zichzelf namelijk afzetten als het moet kokhalzen. Dat helpt allemaal mee om het eten naar buiten te werken indien nodig.