16 Reacties

6 maanden geleden

Waarom starten jullie met logopedie? Die van ons is exact hetzelfde.. consultatiebureau zei geen zorgen

6 maanden geleden

Bij ons ook precies hetzelfde! Iedereen is mama en alles is “ja”.. Klets verder de oren van je hoofd, maar we verstaan er niks van 😅het consultatiebureau heeft ons vorige week doorverwezen naar een audiologisch centrum voor een gehoor test en logopedie. Wachtlijst is alleen 16 weken.. soms vraag ik me af of hij ons wel begrijpt als we met hem praten, hoe is dat bij jullie?

6 maanden geleden

Reactie op Mandyxhxhd

Waarom starten jullie met logopedie? Die van ons is exact hetzelfde.. consu ...
Omdat ze erg gefrustreerd is dat we haar niet begrijpen. Ze heeft driftbuien omdat ze iets wil vertellen of iets wil, maar wij snappen niet wat. We vragen dan of ze het wil aanwijzen maar zelfs dat helpt niet.

6 maanden geleden

Reactie op LDRT

Bij ons ook precies hetzelfde! Iedereen is mama en alles is “ja”.. Klets ve ...
Ze begrijpt alles volgens mij. Als ik haar opdrachten geef dan voert ze die gewoon uit. Dus ik denk dat haar gehoor prima is

6 maanden geleden

Bij ons heeft het ook lang geduurd. Maar ineens begon het op gang te komen. En nu zegt ze ook al zinnen met 3 woordjes. Dan zegt ze bijv. mama, Lizzy eten. Of ze zegt als ik haar kietel mama niet doen. Gewoon zelf blijven kletsen tegen je kindje niks forseren. Maar ik merkte ook dat sommige tv programma's net als Bing of peppa pig ook geholpen hebben hier

6 maanden geleden

Bij ons is het goed op gang gekomen toen we op vakantie waren. Dan kwam er elke dag wel een nieuw woordje bij. Mijn gevoel zegt dat het deels lang aan de relaxte en ongedwongen sfeer. Ook tv en boekjes hebben hier geholpen voor extra woordjes. En echt aanmoedigen om je na te zeggen. Sommige woorden wilt hij echt niet nabootsen en anderen wil hij vanaf de eerste keer nazeggen

6 maanden geleden

Hier wordt ook echt niet gepraat. Maar hij snapt werkelijk alles. En als hij wat wil pakte hij me hand en neemt mij wel mee hoor.

6 maanden geleden

Onze zoon praat wel heel goed maar dat heeft hij echt niet alleen van ons geleerd. Ik merk namelijk dat hij echt super veel leert van juf Roos!

6 maanden geleden

Hier word erg goed gepraat. De opvang vergeet soms zelfs dat ze nog maar 2 is. Ze kan echt hele gesprekken voeren “mama wil je even helpen alsjeblieft “ “mag ik nog een koekje alsjeblieft, ik heb honger”. Heeel gezellig en zo grappig soms de dingen die ze uitkraamt. Als ik haar wakker maak in de ochtend dan is het “ga me maar even met rust laten”

6 maanden geleden

Hier ook hoor.. merk dat die in gebaren en praten gewoon nog weinig vooruit komt dus kan zich niet goed uiten.. zegt wel woordjes als in papa, mama, eten, oma en opa, happen. En daar strand het schip.. wij hebben 9 juli afspraak staan voor de kno voor controle en zitten nu in een online oudercursus die volledig vergoed word alleen het boek moet je wel aanschaffen. Die cursus is vooral voor de ouders om je kindje te helpen in het leren praten. En we hebben echt wel een hoop goeie tips gehad.. en tuurlijk hij kan laat zijn maar als er wel een andere onderliggende oorzaak is dan ben ik daar graag optijd bij. Met logopedie kan je nooit te vroeg beginnen en ook dat word dan vaak gewoon vergoed dus waarom zou je het dan niet doen om je kindje te ondersteunen! Wij hebben de tip gekregen om de woorden die je wilt leren niet in vraagvorm voor te leggen maar het te benoemen. Dus een banaan met schil geven en dan wachten en je van de domme houden. Dan gaat die vanzelf iets doen of zeggen. En als die dan bijvoorbeeld de banaan omhoog houd. Kan je zeggen mama helpen! Niet mama helpen? En wij leggen sinds kort 2 stukjes brood op z'n bordje en lokken hem daarmee uit om 'meer'! te vragen. We krijgen zodra die 2,5 is een VVE indicatie voor de peuteropvang dan moet je 4 ochtendjes afnemen en krijg je er 2 gratis. En nogsteeds kan die gewoon laat met praten zijn maar dan hebben we er wel alles aangedaan wat mogelijk was.

6 maanden geleden

Hier een echte kletsmajoor! Op de opvang benoemen ze het ook vaak en vergeten ze soms dat hij net 2 is. We lezen eigenlijk dagelijks meerdere boekjes. Dat doen we al een hele tijd, ook voor hij kon praten. Betrekken hem heel actief bij het boekje, stellen hem vragen om aan te wijzen en zo. We praten ook de hele dag door met hem, van baby af aan al alles benoemen en uitleggen. Kind heeft ook een olifanten geheugen… noem hem 1x iemands naam en hij weet het😅 heeft nu een boekje van de bieb over een grote rode bus. Heel eenvoudig verhaaltje. Die kan hij nu zelf vertellen 😂 incl intonatie zoals ik hem dan voorlas🥹 Met rollen, kruipen en lopen was hij weer wat later dan gemiddeld. En nog zie ik hem soms gewoon een beetje klunzig bewegen. Dat was hij dus wat langzamer, met taal wat vlotter. Zo is elk kindje weer anders.

6 maanden geleden

Dochter bijna 2.5 en ze praat heel goed. Meestal 4 woords zinnen en soms al 6!! Wel regelmatig met woorden waarbij er een letter mist.

6 maanden geleden

Hoe was het bij de logopedist? Hebben ze jullie een beetje gerust kunnen stellen?

6 maanden geleden

Reactie op WijSamen3

Hoe was het bij de logopedist? Hebben ze jullie een beetje gerust kunnen st ...
Ze hebben nog niet veel gezegd over haar niveau van praten. Beetje spelletjes spelen enzo. Meer hebben ze niet gedaan.

6 maanden geleden

sinds kort missen de eerste letters van de woorden.... Koekjes, was eerst toekjes, en nu oekjes Brood was eerst boot, nu oot En de zinnen zijn nog steeds 2a3 woorden Ik merk wel dat hij veel woordbegrip erbij krijgt, en dat ook goed kan toepassen, maar dus nog geen langere zinnen

6 maanden geleden

Onze zoon is 2 jaar en 3 maanden en praat al volle zinnen, 5/6/7/8 (?) woorden. Wordt wel tweetalig opgevoed en dat schijnt praten extra te stimuleren. Praat in beide talen even goed overigens. Volgens cb praat hij als een 3 jarige en loopt qua taal enorm voor. Zou me geen zorgen maken!