42 Reacties

3 jaar geleden

Wij hebben ook flink gespaard, maar veel verder sparen loont ook weer niet. Ik hou een buffer aan van 10.000 minimaal voor onvoorziene omstandigheden.

3 jaar geleden

Ik vind zelf 10.000 wel een fijn bedrag als buffer op mijn spaar. Daarnaast samen met mijn vriend nog een rekening waarop we gezamenlijk sparen en onze uitgaves doen.

3 jaar geleden

Nibud heeft hiervoor een tool, maar daar gaan ze er vanuit dat alles in 1x misgaat. Wij hebben voldoende voor een andere (goeie) auto en wat extra, zodat we, mocht 1 werkeloos worden, we een aantal maanden vooruit kunnen

3 jaar geleden

Sjonge wat een bedragen. Ik ben blij als ik 10 euro over hou in de maand… waar halen jullie dat geld vandaan om te sparen zeg?

3 jaar geleden

Reactie op MamavanMaggy

Sjonge wat een bedragen. Ik ben blij als ik 10 euro over hou in de maand… w ...
Nou maar dit 😂 ik had 5000 op de spaarrekening maar dat is wel op gegaan aan alle baby spullen 😂

3 jaar geleden

Reactie op 💙m💗

Nou maar dit 😂 ik had 5000 op de spaarrekening maar dat is wel op gegaan a ...
Precies ja ! Haha 🥲

3 jaar geleden

Reactie op Hannelore13

Nibud heeft hiervoor een tool, maar daar gaan ze er vanuit dat alles in 1x ...
Maar ga je dan uit van een grote auto of klein? Een grote gezinsauto red je namelijk niet met 20.000 euro 😅 En ja, volgens het nibud heb je al snel 50.000 euro nodig, maar dat lijkt me niet helemaal realistisch... En zou je dan je buffer gebruiken voor het kopen van een nieuwe auto en je buffer helemaal legen en opnieuw beginnen of dus eerst nog het bedrag bovenop je buffer sparen? :)

3 jaar geleden

Reactie op Onisumsi

Wij hebben ook flink gespaard, maar veel verder sparen loont ook weer niet. ...
Ja precies dus geen verbouwing of auto als je onder de 10.000 komt, dan eerst nog even doorsparen?

3 jaar geleden

Reactie op Maartje111

Ik vind zelf 10.000 wel een fijn bedrag als buffer op mijn spaar. Daarnaast ...
Ja precies dus geen verbouwing of auto als je onder de 10.000 komt, dan eerst nog even doorsparen? En hebben jullie gezamenlijk ook nog spaargeld daarnaast dus, ik tel al ons spaargeld bij elkaar op ;) dus jij zou dan eigenlijk samen zelfs 20.000 doen?

3 jaar geleden

Reactie op Mama2beP

Ja precies dus geen verbouwing of auto als je onder de 10.000 komt, dan eer ...
Klopt ik zorg dat ik altijd 10.000 op m'n rekening heb en gezamenlijk 5000. Alles daarboven kan van gekocht worden.

3 jaar geleden

Reactie op Mama2beP

Maar ga je dan uit van een grote auto of klein? Een grote gezinsauto red je ...
Een goeie auto hoeft geen 20.000 te kosten, en hoeft ook niet gloedje fonkelend nieuw te zijn. Er zijn zat goeie occasions te koop. Wij hebben laatst een Ford C-max voor 6000 gekocht, rijdt als een zonnetje. Hoe hoog het buffer moet zijn is afhankelijk van je huidige uitgaven. En bijvoorbeeld dus ook of je dingen nieuw of tweedehands wil kopen bij vervanging. Persoonlijk zou ik iets als wasmachine nieuw doen, maar een auto sowieso occasion. En inderdaad je buffer is voor noodgevallen. Dus wil je graag gaan verbouwen of een nieuwe keuken of iets, dan spaar je dat bedrag bovenop je buffer. Anders zal je net zien dat je auto kapot gaat wanneer je geld net aan een nieuwe schuifpui opgegaan is. Murphy's Law 🤪

3 jaar geleden

Reactie op MamavanMaggy

Sjonge wat een bedragen. Ik ben blij als ik 10 euro over hou in de maand… w ...
Ja ik begrijp dat het voor sommigen niet haalbaar is om überhaupt een buffer te sparen. Zelf hebben wij veel gewerkt voordat ons zoontje geboren werd en zuinig geleefd om flink te sparen en af te lossen om onze vaste lasten te verlagen en we hebben natuurlijk ook wel een redelijk salaris met WO opleiding, anders is het überhaupt niet haalbaar, ik vind het nu al allemaal heel duur. Maar dan denk ik wel eens we hebben nu eindelijk wat bij elkaar gespaard, maar stel we zouden een grotere auto kopen zodat er ooit 2 kinderen in passen dan is onze hele buffer leeg. Dus vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan.

3 jaar geleden

Reactie op Maartje111

Klopt ik zorg dat ik altijd 10.000 op m'n rekening heb en gezamenlijk 5000. ...
Oké en dan heeft je partner dus ook nog spaargeld! Knap hoor dat jullie dit gespaard hebben! Wij mogen dus nog even door gaan sparen haha

3 jaar geleden

Wij hebben een buffer van 25000, maar daarin hebben we meerdere spaarpotjes zoals voor een nieuwe auto, betaling zorgverzekering, spaarpotje voor onze dochter. Al het vakantiegeld en eindejaarsuitkering zetten we elk jaar apart, het houd wel in dat we al bijna 3 jaar niet op vakantie gaan

3 jaar geleden

Een goeie auto hoeft geen 20.000 te kosten, en hoeft ook niet gloedje fonke ...
Nouja wij hebben als doel om als we toch een nieuwe auto gaan kopen een elektrische te gaan kopen omdat we nu zonnepanelen gekocht hebben en we beide veel reistijd hebben en benzine onbetaalbaar is... Deze zijn helaas tweedehans ook nog heel erg prijzig, vandaar ;) En idd, dan mogen we nog even flink hard doorsparen... Ikzelf had al als doel om onze spaarrekening niet helemaal leeg te trekken met het kopen van een auto, maar vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan en hoeveel ze dus op de rekening laten staan. Dankje!

3 jaar geleden

Reactie op Julia1245

Wij hebben een buffer van 25000, maar daarin hebben we meerdere spaarpotjes ...
Wauw dat is wel netjes! En hoeveel zou je dan minimaal op je rekening laten staan als je dus een nieuwe auto zou gaan kopen? Of probeer je met geplande grote uitgaven ook echt boven die 25.000 te blijven?

3 jaar geleden

Wij hebben niet zozeer een buffer, maar lossen vrij snel extra op de hypotheek af. We hebben ongeveer 3000 op de spaar. Daarboven doe ik dus naar de hypotheek. Je voelt het niet echt in je maandlasten, maar het is wel lening waar je geen rente over hoeft te betalen en dat scheelt enorm op 30 jaar. En je moet ergens beginnen;-)

3 jaar geleden

Buffer van 100.000 🙈

3 jaar geleden

Reactie op Mama2beP

Wauw dat is wel netjes! En hoeveel zou je dan minimaal op je rekening laten ...
Ik hoop wel 10.000 als buffer te houden voor onvoorziene situaties denk ik!

3 jaar geleden

5.000 willen we wel op onze rekening houden. De rest gaat op aan het verbouwen van ons huis.