11 Reacties
4 jaar geleden
Hee Tessa. Ik zou vooral gaan wennen denk ik met je kindje. Zodat ze met jou samen en de baas erbij aan de nieuwe situatie wennen. Ik denk dat het belangrijk is dat oma en ouders hetzelfde denken over afspraken rondom de kleine en de hond. Bij ons mag bv de hond niet aan speelgoed van de kleine én vice versa. Het moet voor allebei veilig zijn. Als de hond bekend is met een bench of wel eens alleen buiten speelt zou ik van die momenten gebruik maken als de baby groot genoeg is om te kruipen. Niet om de hond constant af te zonderen maar voor zijn eigen rust en bij slaapjes lekker het hondje alle ruimte in huis te geven. En gekozen momenten samen. Het scheelt een hoop dat de baby in 1e instantie niks met de hond doet. Dus heeft de hond de tijd te wennen aan de verandering. Af een toe snuffelen aan voetjes of handjes. En belangrijk hond te betrekken.. niet direct alle aandacht bij binnenkomt van oma en ouders naar baby maar de hond er ook echt mag zijn. Het ras is indd beetje hyper soms ^^ maar ik koppel de hyper van mijn hond ook aan onrust. Die momenten kies ik ervoor de hond rust te bieden door m'n kind of hem af te zonderen. Wel in dezelfde ruimte maar bv met een box of een bench. Wel betrokken maar niet vol in the picture. Xe groeien erin net zoals jij in mama zijn groeit :)
4 jaar geleden
Reactie op Mama van Jip
Hee Tessa. Ik zou vooral gaan wennen denk ik met je kindje. Zodat ze met jo ...
Ik hoop dat er wat aan hebt! Ik heb nog meer tips haha maar ligt vooral aan hoe je je baby en het hondje opvoedt denk ik ook en eigen principes. Vooral belangrijk ze in het zicht te hebben. En tegelijk niet overal "spastisch" tussen te hangen want dat voelt de hond ook aan! De spanning van baas kan er dan ook voor ongemakkelijke of gespannen situaties zorgen!
4 jaar geleden
Mijn schoonmoeder heeft ook een hondje en toen ik zwanger was kwam hij vaak op mijn schoot liggen terwijl hij dat voorheen niet zo deed. onze dochter gaat daar ook 1 dag in de week heen vanaf dat ze heel klein was. We zijn daar eerst paar keer op visite geweest en hebben de maxicosie op de grond gezet. Hond ging snuffelen en was eigelijk vanaf het begin heel lief. Af en toe als hij een beetje te wild deed haalde we hem weg. Hij was heel waakzaam voor haar. En ging vaak naast haar liggen. Nu zijn het echt maatjes van elkaar. Mijn dochter is gek op de hond en noemt zijn naam vaak wanneer we thuis zijn en als ze daar is gaat ze gelijk op hem af😁🥰😍
4 jaar geleden
Reactie op Mama van Jip
Ik hoop dat er wat aan hebt! Ik heb nog meer tips haha maar ligt vooral aan ...
Dankje voor de snelle reactie. Ja ik heb er zeker wat aan. In ieder geval veel stof tot nadenken en bespreken ook met oma.
Er is geen bench helaas, ook geen tuin, enkel een heel klein balkon op 10hoog. Dus hondje afzonderen voor rust zal wel moeilijker worden. Maar goed, dat is ook nog wat verder weg natuurlijk. Voorlopig zal de baby nog niet kruipen dus is er nog wel wat tijd om te wennen en te kijken hoe het gaat.
Denk wat jij ook zegt, heel belangrijk dat wij en oma hetzelfde denken over afspraken en hierin ook consequent zijn. Zal er de eerste keren ook zelf bij willen zijn om te kijken hoe het gaat en voelt. Maar vind het stiekem toch wel beetje spannend.
4 jaar geleden
Reactie op Stephanie.charlene
Mijn schoonmoeder heeft ook een hondje en toen ik zwanger was kwam hij vaak ...
Ik hoop dat dat hier ook gaat gebeuren. Was de hond van je schoonmoeder kinderen gewend, of was jullie dochter het eerste kindje?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook erg vies vind dat hondje heel veel likt, en dat ook niet is afgeleerd. Dat zie ik bij de kleine niet graag gebeuren. Maar goed, liever likken dan bijten natuurlijk.
4 jaar geleden
Reactie op Tessa222
Dankje voor de snelle reactie. Ja ik heb er zeker wat aan. In ieder geval v ...
Tuurlijk, is ook spannend, gaat om je kindje. Maar ook voor de hond is het gek en misschien spannend. Onze hond ligt ook graag op een eigen kleedje bijvoorbeeld hoor of ons kind klimt nog niet over spullen heen dus hebben we stukje waar hij helemaal vrij kan spelen en hond zelf weg kan van hem maar ons kind er niet achteraan kan. Ik ben juist heel blij dat onze hond niet beschermend is over de kleine. Omdat het anders weer hele andere vervelende situaties kan opleveren. Hij weet dat wij hem en de baby wel beschermen dus hij hoeft daar niks in. Maar ik geloof echt dat je er samen in groeit. En je moet altijd je eigen gevoel volgen! :) dat is denk ik het belangrijkste.
4 jaar geleden
Reactie op Mama van Jip
Tuurlijk, is ook spannend, gaat om je kindje. Maar ook voor de hond is het ...
Zeker. Maar juist omdat het niet onze eigen hond is (en dus ook niet onze opvoeding, regels etc) en de baby maar 1x in de week er is, vind ik het ook moeilijker om te laten wennen.
Maar het zal allemaal wel goedkomen. Staan hier in ieder geval al veel goede tips tussen 😊
4 jaar geleden
Beginnen met een kleding stuk of kleedje oid bij de hond leggen, iets wat kapot mag 😜. Dan went hij al een beetje aan de geur.
Als de baby uiteindelijk daar komt, gewoon baby bij je houden en kijken hoe de hond reageert, meeste honden zijn mega nieuwsgierig naar baby’s en willen komen kijken en snuffelen, wat ook moet kunnen! Mocht je m niet 100% vertrouwen kun je dit altijd aan de riem doen en m nog op afstand houden.
Vaak als de hond even snuffelt is de nieuwigheid eraf en omdat hij al een stukje kleding met die geur kent, is hond wss snel al oke ermee.
Als de lichaamstaal van de hond gewoon ontspannen blijft als hij snuffelt of in dezelfde ruimte is, zou ik me geen zorgen maken.
Tuurlijk altijd erbij blijven want you never know, maar als de hond geen signalen geeft is het vaak gewoon prima!
Ik heb 2 roemeense straathonden, en de eerste tijd ben ik met mijn nichtje (nu 9mnd) voorzichtig geweest, maar mijn honden zijn nu gek op haar, komen uit zichzelf bij mn nichtje zitten en kroelen en kusjes geven.
Je eigen ‘energie’ rondom een hond is sowieso heel belangrijk, ze voelen alles haarfijn aan, en ze reageren hier ook op. Dus zou zo ontspannen mogelijk blijven! 😊