15 Reacties

4 jaar geleden

Hee! Ik herken me hier helemaal in! Onze kleine man is nog maar 5,5 week maar het kolven lukt gewoon niet. Ik ben al blij als er na 10 minuten toeschieten een paar druppels uitkomen zodat ik kan beginnen. Het borstvoeding geven zelf gaat super van begin af aan maar het kolven is gewoon verschrikkelijk. Ik merk dat ik er ook verdrietig en onzeker van word, iedereen kolft flessen vol en mij lukt het gewoon niet. Ik heb voor mezelf nu de knoop doorgehakt en dat is voor mij kunstvoeding geven op het moment dat ik mijn kleintje een keer de borst niet kan of wil geven. Dit geeft mij wel heel veel rust in m’n hoofd en is voor mij prima. Ben benieuwd of er nog tips zijn maar ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben..

4 jaar geleden

Ik had ook enorme moeite met kolven. Wat mij wel hielp was bij het aansluiten van de kolf, mijn ogen dichtdoen en visualiseren dat mijn baby aan mijn borst dronk. Dan schoot de melk veel sneller toe. Verder vooral veel powerkolven.

4 jaar geleden

Wat jammer zeg! Heb je al een lactatiekundige geprobeerd? Misschien heb je niet de juiste maat/sterkte oid? Ik denk trouwens dat als je de borst blijft aanbieden, sochtends / savonds / snachts dat je gewoon productie blijft houden, maar dan minder.. is opzich niet heel erg, want over een paar weken mag hij toch groente en fruit hapjes, dus dan wordt het ook minder..

4 jaar geleden

Heb je al een andere (sterkere) kolf geprobeerd? Ik kolf prima met de medela freestyle flex als ik enkel kolf (terwijl het een dubbele kolf is). Maar als ik dubbel kolf komt er amper wat uit omdat ie niet krachtig genoeg is. Dus je zou nog een andere kolf kunnen proberen.

4 jaar geleden

Misschien een rare vraag maar kolf je alleen als je net gevoed hebt? En is het max 50 ml per keer of 50 ml op een hele dag? Ik heb nu 1 borstvoeding van de dag vervangen voor kunstvoeding en kolf dan die borstvoeding af. Oh en ik kolf smorgens na de ochtend borstvoeding omdat er dan na het voeden gelukkig nog genoeg in zit maar genoeg dat wil bij mij ook zeggen max 60ml rechts en links maar 10 max 20 ml Als je 50 ml per keer doet en dit meermaals per dag kun je toch een vooraadje opbouwen😉

4 jaar geleden

Vriendin van me kon met een elektrische kolf helemaal niet uit de voeten en met een handkolf kolfde ze volop! Misschien nog een idee om te proberen?

4 jaar geleden

Kolf je in plaats van een voeding of na het voeden??? Na of tussen de voedingen door is 50ml namelijk best veel. Een hele voeding krijg je er alleen uit als je kolft ipv live voeden! (Dit zou je dus doen op een dag dat je aan het werk bent). Passen verder de borstschilden goed? Dit is de diameter van je tepel (zonder tepel hof) + 2mm ongeveer. Vaak zijn de schilden te groot en moet er een verkleiner in (kan je bestellen bij borstkolf winkel).

4 jaar geleden

Veel fijne reacties, dank!! Ik heb zojuist voor het eerst overdag gekolfd ipv een voeding (dit doe ik wel al een paar weken standaard voor de voeding rond 23 uur), dus vriend heeft een fles afgekolfde melk gegeven. Er is totaal 80 uit gekomen. Minder dan mijn kindje van inmiddels zo’n 4,8 kilo nodig heeft dus zou je zeggen! Die 50 die ik benoemde is trouwens meer een soort gemiddelde. Ik heb maar liefst (haha) 2x 130ml eruit gehaald, maar vaak ook maar 30 of 40. Ik dacht dat dat óók kwam door het late tijdstip, maar nu overdag haal ik dus ook maar 80. Kan idd wel deels borstvoeding blijven geven idd maar zou zo graag fulltime willen kunnen blijven voeden 🥺

4 jaar geleden

Reactie op Luus1988

Veel fijne reacties, dank!! Ik heb zojuist voor het eerst overdag gekolfd i ...
Hoevaak drinkt je kindje bij je? Als deze 10x drinkt en dan 80 drinkt is dat dus genoeg. Eventueel powerkolven zodat er meer uit gaat komen dan, zodat je minder vaak voed. En dat het wisselend is qua hoeveelheid is logisch als je nog niet regelmatig kolft volgens mij.

4 jaar geleden

Handkolf ga ik nog proberen! Die zat ook in het pakket dus heb ik ook thuis. Heb namelijk juist een goede kolf (Ardo Calypso) gekocht op verzoek van mijn lactatiekundige.

4 jaar geleden

Hoevaak drinkt je kindje bij je? Als deze 10x drinkt en dan 80 drinkt is da ...
Ah dus dat kan nog meer worden als ik het vaker doe zeg je? Dat zou heel mooi zijn! We zitten trouwens gemiddeld op 7 voedingen, soms maar 6. Overdag laat hij er zo goed als altijd 3 uur tussen (ik voed gewoon op verzoek nu).

4 jaar geleden

Reactie op kich

Kolf je in plaats van een voeding of na het voeden??? Na of tussen de voedi ...
Ik heb toevallig vandaag een filmpje naar een lactatiekundige gestuurd met de vraag of het er allemaal goed uit ziet :) Maar gezien ik er ook ooit 130ml uit heb gehaald lijkt het me van wel? Maar wie weet! 🤞🏻

4 jaar geleden

Volgens mij is het ook nog zo dat kolven minder effectief is dan wanneer je kindje drinkt aan de borst. Dus als jij kolft is het volgens mij best logisch dat je minder kolft in dezelfde tijd dan dat je kindje zou drinken.

4 jaar geleden

Hier een fulltime kolvende mama :) ik sluit me helemaal aan bij de tips die al gegeven zijn. Verder is het belangrijk om je kolf opbrengst per 24u te beoordelen, niet per sessie. Eén individuele sessie kan namelijk weinig lijken maar dat is geen eerlijke beoordeling: het gaat erom dat je in 24 uur voldoende hebt. Je kindje kan aan de borst soms ook 80 ml drinken en de keer erna 130. Jij kan je op een bepaald moment van de dag minder fit voelen of wat aan het piekeren zijn waardoor je minder kolft, en op een ander moment voel je je uitgerust en happy (hallo hormonen die nog lekker schommelen!) waardoor je meer kolft. Als je echt twijfelt over je kolfproductie zou je eens 2 dagen volledig kunnen kolven ipv live voeden en dan beoordelen hoeveel je eruit haalt. Over werk en borstvoeding: Het is misschien mogelijk voor je om live te blijven voeden terwijl je weer aan het werk bent. Je hebt recht op tijd voor kolven en/of voeden. Weinig vrouwen weten dit laatste, maar het kan juist fijn zijn voor jou en de kleine om gebruik te maken van je rechten en bijv twee voedingen per dag live te voeden (dus langere lunchpauze nemen en aan het eind van je werkdag eerder naar huis bijv).

4 jaar geleden

Bij mijn eerste lukte kolven ook echt niet. Live voeden ging perfect maar ik kreeg mijn toeschietreflex niet opgewekt met kolven. Wat je ook nog kan doen is een haakaa kolf op je andere borst zetten als ze kindje bij je drinkt. Die vangt de melk dan op die je "lekt", zo kon ik toch wat bij elkaar "kolven". Ik moest dit wel 3x doen voordat ik een volledige voeding had maar ik had zo wel wat. Zo kun je alvast een voorraadje creëren. Nu bij de 2e gaat het een stuk beter. Wat bij mij helpt is muziek opzetten waarbij ik lekker kan ontspannen. Ook kun je proberen met de hand je toeschietreflex op te wekken. Dat gaat bij mij beter dan met de kolf maar dat zou je moeten proberen of dat lukt.