18 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb hem een paar jaar geleden gehad. 3 maanden wennen (veel doorbraakbloedingen, dit is nornaal) een jaar lang niet meer ongesteld. Geen krampen, geen bloeding, geen PMS-klachten. Heerlijk! Alleen maandelijks een migraine-aanval.
Na een jaar merkte ik meer bloedingen op en steeds heftigere krampen. Nu na mijn bevalling kan ik zeggen dat dit weeen waren. Bleek mijn lijf het spiraaltje eruit te willen werken. Voelde hem vanaf dat moment ook meer zitten met fietsen en vrijen.
Ben blij dat hij er (uiteindelijk, na bezoek aan 5 verschillende artsen) uit is gehaald, maar als hij 5 jaar zo had gewerkt als het eerste jaar, teken ik ervoor! Moet wel bekennen dat ik echt enorm heftig op hormonen reageer, dus mijn verhaal is niet standaard.
Ik heb nu gekozen om de Kyleena te laten plaatsen, volgende week. Is iets kleiner van formaat en minder hormonen. Ben benieuwd hoe goed die werkt!
4 jaar geleden
Ik had voordat ik zwanger werd de mirena spiraal. Ik vond het heel fijn want ik was eigelijk nooit echt ongesteld en als ik het werd dan voelde ik af en toe wel een krampje maar ik bloedde dus niet. Maar na 3 jaar kreeg ik eens in de zoveel tijd ineens super erge steken in m'n baarmoeder. Dit was niet vaak maar als ik het had verging ik van de pijn, dan wist ik gewoon niet meer wat ik met mezelf aan moest. Ik wist toen niet dat het aan m'n spiraal lag dus had hem er gewoon in laten zitten tot 5 jaar en toen hij er uit was nooit meer last van gehad. Weet dus nu dat het daar aan lag... Ook kreeg ik last van erge stemmingswisselingen door de hormonen en werd echt een heks tegen m'n partner. Dus nu ga ik voor de koperspiraal. Daar zitten geen hormonen in
4 jaar geleden
Ik heb de mirena spiraal 1.5 jaar gehad. Ik was al die tijd niet ongesteld, heerlijk! Maar mentaal....
Ik was echt niet mezelf, heel vaak down en heel onzeker, ook totaal geen zin in seks of iets. Eerst wist ik niet waardoor het kwam, maar toen ik de spiraal eruit had laten halen, voelde ik me zoveel beter!! Ik had mezelf weer terug, dus zelf zou ik nooit meer een mirena spiraal nemen. Maar bij iedereen is dat natuurlijk anders 😊
4 jaar geleden
Ik had een kyleena spiraal en werd niet ongesteld toen ik hem had.
Ik had nognooit gehoord van de Kyleena spiraal. Heb zelf erg last van hormonen en ben ook zoekende wat nou de beste keus is. Was van plan de koper spiraal te nemen maar wat is jou ervaring qua stemmingswisselingen/hormonen bij deze spiraal? Of ben je daar normaal ook niet zo gevoelig voor?
4 jaar geleden
Ik heb 10 jaar ervaring met de mirena gehad, was erg positief en in die 10 jaar denk ik 1x ongesteld geworden 😀
4 jaar geleden
Heb de Mirena ongeveer 2 jaar gehad. Eerste 3 mnd non stop gebloed. Schijnt erbij te kunnen horen, maar was wel irritant. Daarna gewoon m'n normale menstruatie cyclus van 28 dagen gehouden. Voelde maandelijks eisprong en werd ook gewoon ongesteld. Wel minder last van rugkrampen en andere menstruatie klachten en het bloeden was ietsje minder dan zonder spiraal.
Heb me wel al die tijd dat ik hem had een beetje "wollig/bewolkt" gevoeld. Echt depri wil ik het niet noemen, maar echt happy ook niet zeg maar. Toch wat last van de hormonen blijkbaar. Die mist trok gauw na het verwijderen van de spiraal weer op.
Over paar weken laat ik toch weer een spiraaltje plaatsen, maar dan nu de Kyleena. Die heeft nog weer wat minder hormonen. Denk dat ie qua hormonale anticonceptie de minste dosis hormonen heeft.
De koper spiraal durf ik niet aan, vanwege dat je menstruatie en fysieke klachten daarbij erger kunnen worden. Ik heb nu al elke maand ontzettend last van m'n rug, als dat meer wordt ben ik straks telkens een paar dagen uit de running, zit ik niet op te wachten.
Vandaar toch voor de Kyleena gekozen, ondanks het wollige effect van de hormonen.
4 jaar geleden
Heb de Mirena ongeveer 2 jaar gehad. Eerste 3 mnd non stop gebloed. Schijnt ...
Oh, en wat iemand anders ook schrijft. M'n libido was echt vriespunt met de Mirena.
Hoop dat dat met de Kyleena ook was beter is 😅
4 jaar geleden
Reactie op MichelleEnMaik
Ik had nognooit gehoord van de Kyleena spiraal. Heb zelf erg last van hormo ...
Ik had met mijn spiraal minder last van PMS maar ik ben overgestapt op de nuva-ring (de spiraal zat niet goed en ik wilde geen nieuwe) en daar ben ik echt nóg meer tevreden over. Helemaal geen last meer van PMS of hoofdpijn en je kunt hem net als de pil doorwisselen zonder stopweek.
4 jaar geleden
Ik had met mijn spiraal minder last van PMS maar ik ben overgestapt op de n ...
Aah okee! Ook een goede tip. Je hebt zoveel verschillende anticonceptie dat ik het soms echt niet weet. Maar over die Nuva ring ga ik ook even informatie opzoeken!
4 jaar geleden
Mirena gehad, en wordt binnenkort weer geplaatst. Niet ongesteld geworden, na het eruit halen binnen een maand zwanger geraakt. Libido was sky high, (ook een onwijs knappe vriend) mentaal eigenlijk niets gemerkt 🤷🏼♀️🤷🏼♀️ succes! Ik denk dat elke vrouw het weer anders kan ervaren?
4 jaar geleden
Vorig jaar 1 laten zetten... eerste en de laatste keer. Ik bleef maar vloeien en had echt extreem veel buikpijn. Mijn hormonen lagen compleet overhoop en gaf mij ook psychische klachten. Nadat de spiraal eruit was geen klachten meer. Nu gekozen voor een implanon en erg tevreden!
4 jaar geleden
11 jaar mirena spiraal gehad en echt altijd ontzettend tevreden mee geweest. Niet ongesteld geworden, niet depressief en gezond libido! In die 11 jaar dus 2 keer vervangen en altijd gezegd dat ik ondanks de pijn van het plaatsen de voordelen zo mega fijn vind dat ik het zelfs zou doen als je zo’n spiraal elk half jaar moet vervangen. Ik laat hem binnenkort weer plaatsen, gaat er dan weer uit als we klaar zijn voor een tweede.
Ik adviseer eigenlijk altijd om te doen! Wel een kanttekening bij dit advies: plaatsen doet echt wel even goed zeer! Maar die 5 minuten pijn is het waard, 5 jaar niet ongesteld! (was enorm wennen toen hij eruit ging haha)
4 jaar geleden
Wel een tip van flip: laat hem bij de gynaecoloog of verloskundige zetten en niet bij de huisarts 😅