38 Reacties

één jaar geleden

En ik weet het, alles op zn tijd. Maar ik gun het mijn dochter zo. Ze is nieuwsgierig en ik denk dat het voor haar veel leuker is om zelf te ontdekken.

één jaar geleden

Die van ons is een maand ouder, maar doet dat ook allemaal nog niet hoor. En ken er nog genoeg meer die nog weinig doen. Dus zo laat is ze nog niet.

één jaar geleden

Hee, Mijn zoontje is van 14 februari. En is 3 weken te vroeg geboren. Ook hij heeft nog geen tandjes, kan nog niet tijgeren en ook nog niet zitten of kruipen. Wel kan hij naar achteren buikschuiven. En probeert voorwaarts te komen maar vaak komt hij niet verder dan de rups. De fysio komt om de 2 weken langs en we zijn al een paar keer bij een osteopaat geweest. Ze zeggen allebei dat hij het gewoon op zijn eigen tempo doet en we ons geen zorgen hoeven te maken. Ik voel me er ook vaak onzeker over ik wil hem zo graag helpen maar, hij zal het toch zelf moeten leren. Ons zoontje vermaakt zich wel prima alleen vaak ga ik er wel bij zitten en leg dan zijn speelgoed terug en leg het wel vaak net iets verder dat hij er wel moeite voor moet doen. Maar helaas tot nu toe nog geen tijger of kruip beweging gezien. Ik probeer het wat meer los te laten en het komt wel denk ik dan maar 😊

één jaar geleden

Mijn dochter is vandaag 9 maanden en kan ook niet tijgeren of kruipen. Ze kan wel zitten, maar niet zelf tot zitten komen. Van het CB begrijp ik dat kindjes met 11 maanden dit wel ongeveer zouden moeten kunnen maar tot die tijd er geen reden tot zorg is. Sowieso kan je je kindje niet echt leren kruipen oid & heb ik überhaupt nog nog een kind gezien op de basisschool die dat nog niet. Uiteindelijk kunnen ze het allemaal

één jaar geleden

Mijn zoontje doet verder ook nog niks hoor.. sinds vandaag zijn net zijn onderste 2 tandjes door, dus dat is in iedergeval iets haha. Verder nog niet tijgeren, kruipen ofzo. Hij kan wel blijven zitten als ik hem recht op zet, maar soms kantelt hij ook nog wel eens😂 zn fijne motoriek is nog laaaaang niet ontwikkelt, terwijl hij het wel graag wil. Hij is zo lomp en als hij wat wil pakken moet het op goed geluk haha. Meestal slaat hij alles weg ipv het te pakken. Ik merk ook wel dat hij graag meer wil dan dat hij kan, maar ik weet niet hoe ik hem meer uit moet dagen. Zoals je zegt. Alles op zn tijd. Hij is van 27 maart trouwens

één jaar geleden

Mijn zoontje kan ook nog niet tijgeren, kruipen of zitten. Sinds vorige week kan hij van zn buik naar zijn rug rollen 😃. Het enige wat werkt qua speelgoed is het geregeld terug leggen en speelgoed wat niet al te makkelijk weg rolt.

één jaar geleden

Misschien is een activity center voor in/aan de box leuk?

één jaar geleden

Hier ook niet tijgeren! Ze is van 27 maart. Ze is echt een vis op het droge zo erg is ze aan het spartelen

één jaar geleden

Wij hebben vanaf 3 maanden zo’n waterzak met visjes etc aangeschaft voor bevorderen van de motoriek en spier opbouw. Misschien is dat iets voor haar? Hier loopt ze al aan haar karretje maar ook met veel uitdagen etc. Wij hebben haar ook als ze gefrustreerd werd omdat speelgoed weg rolde haar laten gaan ipv het speelgoed weer voor de neus te zetten. Binnen een paar weken kon ze daardoor kruipen. Misschien stimuleren of een jumper aanschaffen vond ze hier ook geweldig. Ieder kind is anders maak je niet druk !

één jaar geleden

Reactie op Claudiags

Hee, Mijn zoontje is van 14 februari. En is 3 weken te vroeg geboren. Ook ...
Mag ik vragen hoe je bij de fysio terecht bent gekomen? Is het om de ontwikkeling of andere reden? De verpleegkundige van het cb zei dat het een optie was als ik geen verbetering zie de komende tijd.

één jaar geleden

Reactie op MadelonW

Hier ook niet tijgeren! Ze is van 27 maart. Ze is echt een vis op het droge ...
Ja precies dat spartelen! Dan ligt ze op haar buik maar dan komt meteen de frustratie want het lukt haar gewoon niet. Ik probeer al de voeten tegen te houden, haar op de knieën te zetten en het voor te doen maar het helpt niet.

één jaar geleden

Reactie op DemiZ99

Wij hebben vanaf 3 maanden zo’n waterzak met visjes etc aangeschaft voor be ...
Aan de kar lopen, wat knap! Dat bedoel ik nou, waarom kan mijn dochter dat nou niet 🫣 Ik laat haar ook als ze gaat huilen maar ze stopt dan met proberen. Dan rolt ze terug en geeft het op. Ik heb al 2,5 maand een gefrustreerd kind dus het wordt een keer tijd 😑

één jaar geleden

Ha Samvy, Je zegt: 'nog steeds niet' en 'waarom kan ze dat nou niet'.. : Het is echt heel normaal dat ze dit nog niet kan! De kindjes die zelf kunnen zitten en kruipen en staan zijn heel snel, elk kindje op zijn eigen tempo, maar ze is ook echt nog niet aan de late kant.. Je druk maken gaat de boel niet versnellen, ik gun je focus op de leuke dingen die ze doet! En weet dat het echt niet 'laat' is dat ze dit nog niet kan. Op je vraag: Hier vermaakt ze zich door heel veel blokjes om haar heen te hebben zodat ze altijd wel bij eentje kan ;) voelboekjes vind ze fantastisch en van het loopwagentje die we hebben kan een activiteitenbord afgehaald worden met muziekjes en dingetjes waar ze aan kan zitten waar ze zich goed mee vermaakt. Een toren van bakjes vind ze ook leuk en de vormenstoof van Nijntje (om mee te rammen, niet te maken uiteraard;))

één jaar geleden

Mijn kindje kan dat ook allemaal nog niet. We geven een bal, die rolt weg. Hij probeert er achteraan te gaan. Zo stimuleren we het. Kan niet lang, dan wordt het frustrerend. Verder veel speelgoed met uitdagende dingen. Knopje en geluid, lang label. Hij kan de puzzelmat uit elkaar halen. Iedere ouder vertelt vooral datgene waarin hun kindje uitblinkt. Datgene waarmee ze kunnen pronken Kindjes van 8 maanden hoeven die dingen nog niet te kunnen. Sommigen slaan kruipen helemaal over.

één jaar geleden

Hi, bedankt voor de reactie. Ik ga proberen te focussen op wat ze wel kan. Dat vind ik wel lastig omdat ik niet echt nieuwe 'skills' heb ontdek in de afgelopen weken. Het voelt laat omdat als je kind met 6 maanden kan kruipen dat je het van de daken af schreeuwt omdat je zo trots bent. Maar met 9 maanden zouden ze dat al moeten kunnen dus dan hoor je het niet, dan voelt het minder bijzonder? 😅 Niet dat ik niet trots op haar ben hoor

één jaar geleden

Reactie op MamaEm

Hi, bedankt voor de reactie. Ik ga proberen te focussen op wat ze wel kan. ...
Ik snap je ergens wel. Het voelt gewoonweg goed als je kindje het extra goed doet. Ik was afgelopen week op bureau, op 8maanden en 5 dagen. Ze liepen de checklist na, die van 9 maanden, gewoon om te kijken hoe ver hij is volgens hun schema, en werkelijk alles kon hij zonder moeite. Dat stelde me ook gerust. En ontwikkeling zit ook in kleine dingen. Eén van de vragen die ze stellen was: brabbelt hij al met a-klanken? Blijkbaar hoeft dat pas bij 9 maanden, maar hij deed dat bij 6,5mnd al 😊. Minder meetbaar, maar zeker zo belangrijk!

één jaar geleden

Toevallig is mijn dochter ook op 26 maart geboren en ze kan ook nog niet tijgeren of zitten en ook nog niet kruipen 🤣. Ik stres me niet hoor, ze vind zitten in de eetstoel wel leuk. Sommige baby’s kruipen niet en gaan in een keer lopen.

één jaar geleden

Mijn dochter is van 7 maart. Kan zelf zitten als de beste, maar tijgeren of kruipen doet ze gewoon echt niet. Zie haar nog eerder gaan staan of lopen dan dat ze kruipt oid🤣. Ik maak me er niet druk om, komt vanzelf.

één jaar geleden

Hier 9,5 maand en ligt ook nog te spartelen als een vis op het droge. Wat ik wel zie in zijn ontwikkeling: - Hij kijkt in de wagen ineens veel meer om zich heen en ziet veel meer details (een vogel in de lucht bijv) - In filmpjes of op plaatjes begint hij dingen te herkennen en dat merk ik aan zijn geluiden en het schaterlachen. - Hij begint met zijn wijsvingers dingen te voelen en op knopjes te drukken. - Hij brabbelt veel meer en begint daarbij ook zijn kaak te bewegen, waardoor er niet alleen maar AAAAA uitkomt, maar ook JAJAJAJA - Hij probeert zijn benen onder zn kont te krijgen. Het lukt nog niet, maar als hij blijft oefenen kan hij het over een tijdje ineens wel! - Hij kan steeds beter los zitten. Hij kan nog lang niet zelf gaan zitten, maar dat kan hij natuurlijk pas leren als hij überhaupt los kan blijven zitten. - En als laatste: hij heeft 2 ondertanden en krijgt nu boven zijn hoektanden 😂 dracula in de maak hier 🙋🏼‍♀️ M.a.w. je dénkt misschien dat hij zich niet ontwikkelt, maar het gaat even goed razendsnel. En hier staan vast dingen tussen die jouw kleintje allang al kan. Alles op z'n tijd en bij iedereen in een andere volgorde 😁

één jaar geleden

Hier van 8 maart, ze probeert te tijgeren maar ze gaat alleen maar achteruit. Ze kan los zitten als wij haar neerzetten , maar kruipen zelf gaan zitten of tijgeren word hier ook niet gedaan. Ze is wel heeel erg bezig met na praten van klanken. Bumba is baabaa en de lamp uit is htt en zachtjes is htsssz. Verder zegt ze papa en mama.