12 Reacties
4 jaar geleden
Bij het consultatiebureau zeiden ze tegen mij als hij een beetje smak geluiden maakt rond de 4 maanden kan het zijn dat hij aangeeft dat hij aan groente/ fruit hapjes toe is. Misschien even navragen bij het consultatiebureau?
4 jaar geleden
Mijn dochtertje steekt ook regelmatig haar tong uit, klakt ermee, likt/smakt over haar bovenlip, enz. Ook als ze geen honger heeft, of net flesje opgeeft. Volgens mij is dat gewoon mondmotoriek oefenen. Net zoals gekke bekken trekken en geluidjes maken. Onderdeel van spraakontwikkeling lijkt me. Ik zoek er eigenlijk verder niets achter.
4 jaar geleden
Ik heb gelezen dat baby's rond deze periode hun tong gaan ontdekken. Dat ze er mee kunnen bewegen en dingen kunnen doen. Dat zal er mee te maken kunnen hebben.
4 jaar geleden
Ja hier ook, overal moet aan gelikt worden, z'n tutje duwt ie altijd opzij met z'n tong. Op zich wel schattig denk k dan
4 jaar geleden
Reactie op Babsookie
Mijn zoontje doet dit ook. Daarnaast likt hij aan alles wat vlak bij zijn m ...
Haha dit dus. Zoon nummer één vind dit vooral hilarisch en maakt hier een spelletje van.
Laatst zei hij 'Mama, Jordan likte aan mijn sok!'. Minder tof... 😆
4 jaar geleden
Ik denk dat hij aan zijn 12w sprong gaat beginnen.
Lees een "oei ik groei".
4 jaar geleden
Reactie op Iris horst
Bij het consultatiebureau zeiden ze tegen mij als hij een beetje smak gelui ...
Heftig te lezen dit advies. Vooral als je weet dat een kind anatomisch gezien eigenlijk pas toe is aan vaste voeding vanaf 6 maanden ipv vanaf 4 maanden.. Heb eens een documentaire gezien over dat advies "met 4 maanden beginnen met hapjes": blijkt volledig gebaseerd op winst voor de voedselindustrie, niet het welzijn van kindjes. Niet voor niets adviseert de WHO uitsluitend moedermelk (en anders poedermelk) gedurende de eerste 6 maanden...
Precies wat MJK86 al zei: op deze leeftijd ontwikkelt de mondmotoriek, vandaar die geluidjes en bewegingen. Net als dat ze veel in de mond stoppen: ze hebben daar meer gevoel dan met hun handjes dingen ontdekken.
4 jaar geleden
Reactie op Guestwhat
Heftig te lezen dit advies. Vooral als je weet dat een kind anatomisch gezi ...
Met alle respect: dit is alweer volledig achterhaald. Juist met 4 maanden beginnen met hapjes en dan juist hardgekookt ei, pindakaas (en andere noten spreads) en een broodkorstje. Op Google scholar is een heleboel te vinden mocht je achtergrond willen. Wordt overigens ook door het CJG aangeraden.