24 Reacties
4 jaar geleden
Ik ben gisteren geprikt omdat ik ook Rhesus C negatief heb en ze gaan testen op antistoffen. Dus helaas geen ervaring mee nog maar krijg over een week de uitslag. De VK vertelde wel de kans heel klein is als je antistoffen hebt dat je kindje aan de bloedtransfusie moet en dat eerst de gyn je volledig in de gaten houdt. Dus dat vond ik wel een geruststelling. Hopelijk geldt dit ook voor jou! Sterkte
4 jaar geleden
Ik heb het ook ik ben rhesus negatief en me baby is positief. ik heb gister de prik er voor gehad en na de bevalling moet ik weer de prik. Ik had hier echt nooit van gehoord en schrok er wel even van
4 jaar geleden
Ik ben rhesus D negatief en de kleine is positief. ik heb vorige week een prik gekregen en zal na de bevalling opnieuw een prik krijgen.
Wanneer de kleine ook negatief zou zijn, had dit niet gehoeven.
Als je rhesus C negatief bent, is er geen mogelijkheid om een prik te nemen. Je vk zal je vast de vervolg stappen kunnen vertellen!
4 jaar geleden
Ja ik! Anti d stoffen, word ook elke maand bloed geprikt om te kijken of alles stabiel is plus elke maand een echo en gelijk daarna een afspraak met de gynaecoloog. Dit is mijn 4 de zwangerschap. Bij de eerste had ik niks de tweede was anti c dus mocht gewoon bij me vk blijven en werdt niet elke maand bloed geprikt. Bij de derde en deze anti d stoffen dus deze moeten ze wel in de gaten houden. Ben overgedragen naar het ziekenhuis sinds mijn 4 de maand. Bij de derde werd ik ook ingelijd, ze wouden niet langer wachten en heb een heel gezond zoontje van 3,5 jaar. Dus nu weer het zelfde verhaal. Sinds mijn 3-4 de maand ga ik weer naar het zh. Het gaat prima met de kleine tot nu toe, antistoffen blijven ook stabiel gelukkig. Nu ben ik 27+6 heb morgen een afspraak weer
4 jaar geleden
Ik heb net ook geprikt! Ik ben rhesus C negatief of positief ik snap het allemaal niet meer 😂.
4 jaar geleden
Hi, aan je verhaal te lezen gaat het dus over het feit dat je rhesus C negatief bent? En met 27 wkn bloed hebt geprikt en dat daaruit is gekomen dat er wel antistoffen zijn gevonden. Wat shit... de kans is zo klein en dan ineens ben je het toch. Ik heb geen ervaring, maar ben wel rhesus C negatief en was bang hiervoor. Juist om wat je schrijft; geen prik mogelijk maar een evt. bloedtransfusie terwijl je nog zwanger bent voor je baby. Moet je ook naar Sanquin? Ik begreep toen ik naar info ging zoeken dat zij ook betrokken raken. Hopelijk valt het allemaal mee, blijft het stabiel en hebben jij en je kleintje er geen last van!! Succes!
4 jaar geleden
Ja ik ben het even kwijt. Vanmiddag belde ze al vanuit het ziekenhuis om mijn dossier in orde te hebben voor vrijdag. En zij zei alleen anti E. Dus of dat positief of negatief is ben ik even kwijt…
In eerste instantie riep de vk dat mijn man moest gaan bloedprikken, maar dat is nu in eerste instantie niet nodig.
Ik wacht het even af. Probeer me er niet te veel druk om te maken, kan nu toch niet meer doen dan wachten…maar dat is niet mn sterkste kant😅
4 jaar geleden
Reactie op Melbaby4
Ja ik ben het even kwijt. Vanmiddag belde ze al vanuit het ziekenhuis om mi ...
Dat is ook het beste wat je kan doen.. zo te horen ben je in ieder geval in goede handen en gaan ze een goed plan maken! En er zijn gelukkig oplossingen mocht het niet zo gaan als dat je hoopt.. succes 🍀
4 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: er zijn verschillende Rhesusfactoren.
Rhesus D kan positief of negatief zijn en als de moeder negatief is en het kind positief kan de moeder antistoffen tegen het bloed van het kind maken. Dit is dus op te lossen met een anti-D prik voor en na de bevalling.
De andere Rhesusfactor is de combinatie Rhesus C-E. Als de moeder negatief is en het kind positief op één van beide of beide factoren kan de moeder ook weer antistoffen maken. De aanmaak van antistoffen komt niet vaak voor. Er is echter ook geen prik voor als dat wel het geval is. Het is de procedure dat je dus extra in de gaten gehouden wordt met bloedonderzoek en de gynaecoloog. Afhankelijk van de hoeveelheid antistoffen in het bloed en de conditie van het kind worden verdere maatregelen genomen. De kans is echter buitengewoon klein dat er extreme maatregelen genomen moeten worden als bloedtransfusie. Maar goed, als dat wel nodig is, is dat uiteraard erg vervelend. Vertrouw er op dat het niet nodig is als je kind in goede gezondheid verkeert.
4 jaar geleden
Inderdaad overgedragen aan de gynaecoloog. Naast rhesus c en d heb je dus veel meer letters. Waaronder dus de e… sanquin gaat mijn bloed waarden testen en die komen met een plan wat opgevolgd wordt door de gynaecoloog.
Het is dat mijn baby de bloedgroep zal hebben van mijn man, en dat maakt nu ruzie met de mijne..
Ik ga er vanuit dat het bij bloedprikken blijft. De gynaecoloog grapte, ik hoop niet dat je een naaldenfobie hebt, maar dan heb je dat straks niet meer 😅