19 Reacties

2 jaar geleden
Dat vind ik een makkelijke aanname van ze. Herpes in je oog, is echt bedreigend. Waterpokken is het herpes zoster virus.
Ik heb zelf een chronische oogaandoening overgehouden dankzij een virus en denk echt nooit meer te licht over een rood oog en zeker niet icm ziek zijn. Ik had ook geen pus.
Als het wel op zijn oog is geslagen, moet je wel binnen 48 uur behandelen, zodat er geen verdere schade ontstaat. Dat weet ik vanuit mijn schoonvader, bij hem sloeg het herpes zoster virus op zijn oog vanuit gordelroos in zijn gezicht.
Heeft hij pijn aan het oog? Zowel bij mij als mijn schoonvader was er geen sprake van pus. Wel uiteindelijk verhoogde oogdruk, zenuwafknelling en een oogbol ontsteking. Ik lig er al een jaar uit.
Mijn verhaal is misschien zeldzaam, maar better safe than sorry. Ik zou toch even staan op een kweek je van het oog. Maar misschien is dat vrij onmogelijk met zo’n kleintje (wattenstaafje langs het oog halen).
Mijn ervaring is dat het streek ziekenhuis hier geen kennis van heeft. Daarom kwam ik pas na 8 weken op meerdere malen verzoek bij het UMCU terecht.
Goed dat je zo alert bent, hopelijk is het niets!

2 jaar geleden
Ik had een keelontsteking (virus) en kreeg dit erbij. Eerst een paar weken aan 1 oog icm zenuwpijn. Na een paar weken (al onder behandeling) sloeg het ook op mijn andere oog (zie foto). Ik ben dus veel te laat gericht behandeld.
Ziet het er ook zo uit bij jouw zoon? Een beetje allergisch achtig?
Ik wil je echt niet onnodig ongerust maken, maar je kunt maar beter bewapend zijn met veel kennis. Ik was enorm bang dat onze zoon dit ook zou krijgen.
Je zou het echt wel aan je zoon moeten merken, want het is vreselijk pijnlijk.

2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Precies dit wat jij vertelt wil ik voorkomen. Dat is de reden dat ik naar de huisartsenpost heb gebeld. Hij heeft het sinds gisteren. Het is bij hem ook rood, zoals bij jou. Alleen heeft hij het aan een oog en enkel aan de binnenkant. Het gekke is dat ik niet het idee heb dat hij er last van heeft tot nu toe. Hij wrijft er niet in en ik heb niet het idee dat het pijn doet. Hoe begon het bij jou?

2 jaar geleden
Reactie op LemonTree
Dat vind ik een makkelijke aanname van ze. Herpes in je oog, is echt bedrei ...
Wat een heftig verhaal! Wat naar! Zeker als je bedenkt dat het voorkomen had kunnen worden. Ik hou hem vandaag goed in de gaten en als het morgen niet beter is dan bel ik weer en ‘eis’ ik dat ze hem bekijken.

2 jaar geleden
Ik ben wel 5x naar de huisartsenpost geweest en 3x naar de huisarts alvorens ik bij een oogarts terecht kwam. In een streekziekenhuis, pas daarna na 8 weken in het UMCU.
Ik had er de eerste dag geen last van. Ik dacht dat het van het hoesten was van de verkoudheid / keelontsteking. Toen begon op dag 2 zo’n irritant zandkorrel gevoel en daarna binnen 48 uur zenuwpijn. Dus er gingen 2 dagen overheen van alleen rood oog naar extreem veel pijn.
Maar ook toen kreeg ik eerst anti allergie druppels, antibiotica en s’avonds hield ik het dan niet meer en kwam ik op de HAP terecht, waar ze me dan tramadol of morfine gaven.
Ik kan me voorstellen dat het je niet lekker zit en het kan ook gewoon super onschuldig zijn. En als je op de HAP terecht komt, kunnen ze je Miss ook niet helpen.
Anders bel je morgenochtend dat je zoon de hele nacht heeft gehuild en in zijn oog loopt te wrijven, etc. Dan ben je in ieder geval gezien. Maar of ze de specifieke kennis hebben….?
In mijn geval was de roodheid wel echt extreem direct en werd het ook met het dagdeel erger. En op de tweede dag had ik ook echt last ervan.
Kan er bij je zoon niet een ader geknapt zijn? Of is het ook echt zo “verspreid” rood, zeg maar? En alleen aan de binnenkant? Bij mij begon het met een rode vlek aan de buitenkant.
Heeft je zoon recentelijk Corona gehad? De verpleegkundige op de spoedeisende hulp (ik kreeg inmiddels morfine) zei dat kinderen met de nieuwe variant ook van die rode ogen krijgen, maar die zijn verder ook echt algeheel ziek.
Nou, laten we niet vd ramp scenario’s uitgaan. Je voelt je wel machteloos als je het gewoon even gecheckt wilt hebben.
Zolang hij er niet aan zit of je het idee hebt dat hij er last van heeft, moet het vast goed zijn. Wat ik heb gehad, komt zelden voor.

2 jaar geleden
Dit kwam ik online tegen:
“Waterpokken en infectie ooglid
Ook al let je als ouder erg goed op; het kan alsnog voorkomen dat er door de waterpokken een infectie in het oog van je kind ontstaat. Als deze infectie het oog aantast, is het aan te raden om een arts te raadplegen. Deze arts kan vervolgens bepalen wat er moet gebeuren om de infectie te laten verdwijnen, voor er schade aan het oog wordt veroorzaakt door de infectie. Ga dus zelf niet aan de slag om de infectie in het oog van je kind te verminderen, maar neem contact op met de huisarts om de infectie op de juiste en meest veilige manier te laten verdwijnen.”
Wat was het antwoord van de triagist? Dat je je geen zorgen hoeft te maken om een infectie, omdat er geen pus te zien is?
Als hij/zij googelt, komt hij/zij tegen dat bij een herpes zoster in het oog er nooit pus te zien is. Je zou evt nog terug kunnen bellen met die info en erop staan dat je zoon gezien wordt.
Hij ligt nu vast heerlijk te slapen; maar stel hij wordt wel onrustig vannacht, zou ik die mededeling doen aan de HAP. Ze hebben de kennis niet, denken dat een infectie altijd pus geeft. Dat is dus niet het geval met een ontsteking van de oogbol.

2 jaar geleden
Even rondje Google geslagen, alleen eerste reacties gelezen. Een oud topic op een ander forum:
https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/zoontje-bijna-5-twee-weken-gelden-waterpokken-gehad-en-toen-ook-rood-oogis-dat-erg
Sorry, ik snap gewoon je zorgen! Maar wil geen paniek zaaien 😅

2 jaar geleden
https://www.oogartsen.nl/hoornvlies-slijmvlies/herpes-zoster-infectie-gordelroos/
Hier staat dat herpes zoster (waterpokken) gepaard kan gaan met een milde conjunctivis, een episcleritis (ik heb scleritis - de “erge” variant) en zelden een hoornvliesontsteking.
Dat is dan wel geruststellend! Kan er dan dus bij horen?

2 jaar geleden
Reactie op LemonTree
Dit kwam ik online tegen:
“Waterpokken en infectie ooglid
Ook al let je al ...
De tweede keer dat ik belde heb ik aangegeven dat ik op Google heb gelezen dat het schadelijk voor het oog kan zijn. Er is toen overlegd met de arts (dat zegt ze in ieder geval) en er werd ook door de arts gezegd dat een rood oog niet raar is bij waterpokken. Als het morgen niet beter is bel ik weer.
Hij heeft het sinds gisteren en ik moet zeggen dat het niet erger is. Het blijft een beetje hetzelfde. Hij heeft ook waterpokken op z’n oogleden en de zijkanten van z’n ogen. Hij zit gewoon helemaal onder. Ik ben blij als het maandag is en ik naar mijn eigen huisarts kan. Hopelijk wordt er dan goed naar gekeken. 🙌

2 jaar geleden
Reactie op LemonTree
Dat zou inderdaad heel goed kunnen! Wellicht is dat wat de arts bedoeld. Fijn dat je zo meeleest. Ik ben zelf altijd heel erg voorzichtig met dit soort dingen en zit er direct bovenop dus Fin dat er iemand is die meedenkt 🙌

2 jaar geleden
Reactie op Roosje85
Dat zou inderdaad heel goed kunnen! Wellicht is dat wat de arts bedoeld. Fi ...
Ik vermoed dan dat het er indd bij hoort, net wat de arts zegt. Super goed alleen maar dat je er bovenop zit, zo ben ik zelf ook altijd. Ben je al 10 rimpels en grijze haren verder? 🤭 Wat kun je je dan zorgen maken, hè. Ik herken het hoor.
Graag gedaan, even mee-googelen geen probleem. Wilde vooral geen onrust zaaien, maar vooral “kennis” delen.
Hopelijk gauw over, die rot pokken!

2 jaar geleden
Reactie op LemonTree
Ik ben wel 5x naar de huisartsenpost geweest en 3x naar de huisarts alvoren ...
Hi mijn zoontje heeft nu een rood oog na een keelontsteking, is dit iets vergelijkbaars? Heeft jeukt en prikt er de hele dan aan . Ik doe het spoelen er komt geen pus uit

2 jaar geleden
Reactie op LemonTree
Ik had een keelontsteking (virus) en kreeg dit erbij. Eerst een paar weken ...

Wow wat een heftig verhaal. Ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat. Mijn zoon heeft precies net zoals bij jou na een keelontsteking een rood oog gekregen wat hem enorm jeukt . Hij wrijft er continu in. Was dit ook bij jou? En ik ben ook bang dat mijn huisarts er coulant op gaat reageren, wat hebben ze bij jou vastgesteld??